5 503 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Gåta - någon som vet svaret på denna elfråga?
Nej det kan vara sunt att inte röra i det om man är osäker och som Bo skrev ska man givetvis byta trådar när man gör jobbet. Det verkar oerhört konstigt att inte elektrikerna fixar till det åt dig, kanske svårt att komma åt att byta tråd etc men de bör åtminstone kunna koppla om så det funkar som du vill.
Du bör verkligen försöka få dit nya trådar då de gamla dels brukar trasa sönder sig bara man rör dem i ändarna och det är svårt att felsöka utan friska trådar. Att elektrikerna du pratat med inte förstår tror jag inte på, kan vara att de inte vill röra i det om det nu skulle vara så att någon av de gamla trådarna sitter fast, då kan det vara svårt att dra dit nya utan att röra stuckaturen.
Ingen här på forumet som vet någon elektriker som kan hjälpa ts ?
Ingen här på forumet som vet någon elektriker som kan hjälpa ts ?
Gul/grön som går förbi skulle kunna ha sin förklaring att det är gjort senare. I kopplingsdosan till höger är det nyare kablar som går till taklampan (används ej idag). Jag spekulerar dock och håller med om att det ser konstigt ut.
Bara för att förtydliga: ingen har hittills förstått hur det hänger ihop - svaret kan ha kommit tidigare i tråden med en kronkoppling. Efter det har vi frågat en elektriker men han ville inte ge sig på det (min fru som hade kontakten så jag vet inte i detalj vad som sas). Tidigare när vi frågat har alla kliat sig i huvudet. Ena killen tog tillbaka frågan för att höra "med någon gammal räv" men även då kom det upp blankt.
Vi kommer sätta in spottar i badrummet senare i höst och tänkte då passa på att fixa till detta också. Jag skulle dock vilja förstå hur det hänger ihop, också för att kunna köpa rätt brytare etc. Om det är en kronkoppling, borde det inte varit två tändtrådar ner till brytaren?
Bara för att förtydliga: ingen har hittills förstått hur det hänger ihop - svaret kan ha kommit tidigare i tråden med en kronkoppling. Efter det har vi frågat en elektriker men han ville inte ge sig på det (min fru som hade kontakten så jag vet inte i detalj vad som sas). Tidigare när vi frågat har alla kliat sig i huvudet. Ena killen tog tillbaka frågan för att höra "med någon gammal räv" men även då kom det upp blankt.
Vi kommer sätta in spottar i badrummet senare i höst och tänkte då passa på att fixa till detta också. Jag skulle dock vilja förstå hur det hänger ihop, också för att kunna köpa rätt brytare etc. Om det är en kronkoppling, borde det inte varit två tändtrådar ner till brytaren?
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 548 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 548 inlägg
Elektrikerna kanske inte vill ta jobbet för att ni frågar mkt efter pris och stressar om kostnader?
Denna typ av jobb kan gå på allt från 2 timmar till flera arbetsdagar, med utanpåliggande kabel. Dessutom kan man behöva leta efter dosor som är dolda av väggskivor, panel eller tapet. Dessa jobb är inte roliga att ta åt en kund som stressar upp sig över kostnaden.
Denna typ av jobb kan gå på allt från 2 timmar till flera arbetsdagar, med utanpåliggande kabel. Dessutom kan man behöva leta efter dosor som är dolda av väggskivor, panel eller tapet. Dessa jobb är inte roliga att ta åt en kund som stressar upp sig över kostnaden.
SueCia: Mycket märkligt antagande, vi har aldrig ens varit nära att diskutera pris då man inte har haft en aning vad problemet är. Kan vi lämna dessa spekulationer och återgå till frågan.
Jag ska nämna GK100s relativt utförliga beskrivning vid nästa tillfälle, jag är dock fortfarande nyfiken på om jag uppfattat det rätt att det borde vara två tändtrådar? Är det rätt inkopplat nu med fas på utgående pil?
Jag ska nämna GK100s relativt utförliga beskrivning vid nästa tillfälle, jag är dock fortfarande nyfiken på om jag uppfattat det rätt att det borde vara två tändtrådar? Är det rätt inkopplat nu med fas på utgående pil?
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 548 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 548 inlägg
Detta är ett diskussionsforum där man får diskutera, passar det dig inte har du hamnat fel, jag gav dig ett exempel på vad som kan få elektrikerna att tacka nej till jobbet.keiser skrev:SueCia: Mycket märkligt antagande, vi har aldrig ens varit nära att diskutera pris då man inte har haft en aning vad problemet är. Kan vi lämna dessa spekulationer och återgå till frågan.
Jag ska nämna GK100s beskrivning, jag är dock fortfarande nyfiken varför det inte är två tändtrådar (om det nu ska vara det)? Är det rätt inkopplat nu med fas på utgående pil?
Jag har inte på något sätt hävdat att du betett dig så, jag sa att det är ett tänkbart scenario om du gjort det.
Om fasen ligger på il ut har ingen praktisk betydelse och det är bara OM det varit krontändning som det ska vara två tändtrådar, vilket jag inte tror att det varit utan att alla lampor tändes på samma gång.
SueCia: I detta fall hade det varit enklast att fråga då jag faktiskt har svaret. Jag tycker vi nu struntar i elektrikerna som hittills inte kommit med någon input.
Elmont: Tack, intressant. Jag tycker kronkoppling lät logiskt också med tanke på att det är ett gammalt hus. Dock verkar ingen varit och petat i detta och då tycks det bara vara en tändkabel, vilket stödjer vad du säger...
Elmont: Tack, intressant. Jag tycker kronkoppling lät logiskt också med tanke på att det är ett gammalt hus. Dock verkar ingen varit och petat i detta och då tycks det bara vara en tändkabel, vilket stödjer vad du säger...
Det syns inte så tydligt på dina bilder men på vissa verkar det finnas oanslutna ändar av de gamla trådarna. Finns ingen större anledning att koppla om något vid spänningsomläggning 127->220 V om alla tändes gemensamt först byter man bara glödlampor till 220 V. Just grupperingen två och två parallellt tycker jag verkar peka ganska tydligt på någon form av valkoppling tex via en kronbrytare.
Hur långt och noga har du försökt följa upp hur det är draget i de olika dosorna?
Hur långt och noga har du försökt följa upp hur det är draget i de olika dosorna?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Dito!SueCia skrev:
Det finns som sagt flera tänkbara orsaker till problemet. Dock anser jag att vidare felsökning är tämligen meningslös. Så där ska det helt enkelt inte se ut i en kopplingsdosa, även om du skulle få det att fungera. Ta ner alla lampor, och ta bort alla gamla kablar, och dra nytt.
Japp nya kablar kommer oavsett om vi får ordning på det hela eller inte, känns inte bra att handskas med dessa.AG A skrev:
GK100: Sant, det finns en gammal kabel som man satt en "hatt" på, kommer inte ihåg vilken den var ihopkopplad med nu. Jag har inte tittat i den gamla kopplingsdosan (till höger i bilden), det tänkte jag att elektrikern skulle få göra om han känner att han kan fixa detta. Just nu sitter den fast och jag har inte velat ta i för hårt. Dosan till vänster tycks bara gå till lampan i mitten av taket, nyare kablar och mer ordning.
Jag förstår att det är svårt att uttala sig med bara bilder till hands och jag är imponerad över svaren. Tack för hjälpen! Jag kommer nämna teorin kring kronkoppling som ju låter logisk. Är/var det inte en kronkoppling så verkar det inte finnas någon vettig förklaring?!
Redigerat: