501 läst ·
5 svar
501 läst
5 svar
Garage, matning från två säkringsskåp
Har idag ett dubbelgarage där det bara finns ett uttag inne och ett utanför porten. Dessa (och lamorna) matas från ett säkringsskåp inne i huset och samma säkring matar även ett uttag inne i huset. På andra sidan garaget finns ett rum med ett annat säkringsskåp som matar en tillbyggnad bakom garaget. Samma central matar båda och båda är moderna (2019) med jordfelsbrytare.
Jag skulle vilja ha fler uttag i garaget och kanske en laddare för elbil. Finns det något som hindrar att ta det från det andra skåpet? Det ligger mycket närmare och då slipper man dra nytt genom huset. Det jag tänker på att man då får el från två skåp i samma utrymme.
Jag skulle vilja ha fler uttag i garaget och kanske en laddare för elbil. Finns det något som hindrar att ta det från det andra skåpet? Det ligger mycket närmare och då slipper man dra nytt genom huset. Det jag tänker på att man då får el från två skåp i samma utrymme.
Nej, rent tekniskt behövs det inte. Det finns dock fördelar med att matning kommer från samma ställe.
Främst ur ren säkerhetssynpunkt så bryter du strömmen till all el från samma ställe. Någon i framtiden som inte är bekant med en delad lösning kan tro att allt är strömlöst om de bryter strömmen på ett ställe.
Sen är det väl bra om saker i garaget går på en egen jordfelsbrytare. Rent praktiskt är det också lättare att sköta allt från ett ställe.
Sen kanske det finns föreskrifter som säger något om lämpligheten i att mata ett utrymme från två olika centraler. Det får dock någon elektriker på forumet svara på
Främst ur ren säkerhetssynpunkt så bryter du strömmen till all el från samma ställe. Någon i framtiden som inte är bekant med en delad lösning kan tro att allt är strömlöst om de bryter strömmen på ett ställe.
Sen är det väl bra om saker i garaget går på en egen jordfelsbrytare. Rent praktiskt är det också lättare att sköta allt från ett ställe.
Sen kanske det finns föreskrifter som säger något om lämpligheten i att mata ett utrymme från två olika centraler. Det får dock någon elektriker på forumet svara på
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Får man koppla in nytt avlopp från garage till husets avlopp?
Juridik -
Avrinning från garagetak ner i brunn
Vatten & Avlopp -
Garageport från 1962 kan det vara en (eneträ)? Hur räddar man denna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Matning från hb till jfb
El -
Garage med bygglov – hur stort ska man bygga utifrån nya reglerna?
Bygglov