845 läst ·
4 svar
845 läst
4 svar
Matning från hb till jfb
Hej,
Är det nån som använt distributionsblock (typ ouneva ojl80 eller eldon EKB80) mellan hb och jordfelbrytare i gruppcentraler.
Om man lägger 3st block L1,L2,L3 då skulle man slippa fler rk under samma anslutning för blocken har minst 6 terminaler på utgången d,v,s Alla matningar ut till jfb har en egen terminal i blocket = snyggt och prydligt blir det.
Är det nån som använt distributionsblock (typ ouneva ojl80 eller eldon EKB80) mellan hb och jordfelbrytare i gruppcentraler.
Om man lägger 3st block L1,L2,L3 då skulle man slippa fler rk under samma anslutning för blocken har minst 6 terminaler på utgången d,v,s Alla matningar ut till jfb har en egen terminal i blocket = snyggt och prydligt blir det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En gång vad jag kommer ihåg, men det var ett specialfall...
Visst, det är snyggt.
Det är dock oftast överkurs för gruppcentraler i bostäder. Det kan behövas t.ex om man har flera utgående huvudledningar.
Tänk på att varje skarv är en potentiell felkälla.
Två st ledare av samma typ och area fungerar fint i normkomponenterna. Behöver man tre ledare får man se sig om efter än bättre lösning.
Visst, det är snyggt.
Det är dock oftast överkurs för gruppcentraler i bostäder. Det kan behövas t.ex om man har flera utgående huvudledningar.
Tänk på att varje skarv är en potentiell felkälla.
Två st ledare av samma typ och area fungerar fint i normkomponenterna. Behöver man tre ledare får man se sig om efter än bättre lösning.
Tack för svaret, Om man har 3 eller 4 jfb + nån personskyddsbrytare så blir det många dubbelhylsor om man inte kör distributionsblock eller finns det nåt annat bättre sätt ?Bo.Siltberg skrev:
En gång vad jag kommer ihåg, men det var ett specialfall...
Visst, det är snyggt.
Det är dock oftast överkurs för gruppcentraler i bostäder. Det kan behövas t.ex om man har flera utgående huvudledningar.
Tänk på att varje skarv är en potentiell felkälla.
Två st ledare av samma typ och area fungerar fint i normkomponenterna. Behöver man tre ledare får man se sig om efter än bättre lösning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag har hittills lyckats sy vidare från en JFB till en annan så det har aldrig behövts mer än två ledare i samma hissklämma. Men blir det alltför många skarvar efter varandra kan det vara en bättre ide med distr.block som fördelar. 2-3 skarvar på JFBer tycker jag är ok.
Tusen tack för för ditt svar BoBo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara
