Byggahus.se

Garage felskyltat?

13k läst  91 svar

1. K
    Medlem Nivå 6
    Halvpudel.

• Laddar…
  2. C
    Medlem Nivå 4
    Nu står jag nästan under röret och fotograferar underifrån.

Nedre kanten av det svartgulmarkerade ger precis 2 meter frihöjd.

Nedre delen av klämman flyttar ner frihöjden ca 15 cm. Jag tippar att kanske 2 cm skar igenom. Biltaket (plåt) blev inte skadad men klämmans nedre del skar som en kniv genom varm smör genom tyget och soltaksbågarna.

Redigerat 22 apr 19:01
  3. B
    Medlem Nivå 5
    Det är ju inte riktigt jämförbart, kör du av vägen har du ju uppenbarligen kört över din förmåga eller bilens kapacitet. Man kan ju inte springa runt och kontrollmäta höjder som är utsatta i parkeringshus eller på broar, precis som man inte kan provbelasta broar eller vägar som är utmärkta med en skylt om max vikt.

4. C
    Medlem · Nivå 15
    Måste nog erkänna att jag både kontrollmätt och haft spanare när jag kört lastbil i vårt garage. Så helt orimligt är det kanske inte om det är på gränsen.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    @cpalm hur många cm eller % av höjden är ”på gränsen”?

6. C
    Medlem · Nivå 15
    Lastbilen är 2,0m och jag har för mig att det är skyltat 2,10 utanför garaget. Även i vårt garage finns det rör och liknande där jag är rätt säker på att det är lägre än skyltat.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Ja det bör tolkas som att den ”nya” fria höjden är den angivna. Nu betyder ju den skymten tom begränsad fordonshöjd vilket bör tolkas som att ditt fordon som understiger begränsningen kan köra fritt.

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Jag tyder ditt svar som följande; så om fordonet är lägre än 11cm under gällande höjdmarkering så behöver man inte kontrollmäta. Eller?

9. M
    Medlem Nivå 1
  10. N
    Medlem Nivå 7
  11. N
    Medlem Nivå 7
    Du har gjort helt rätt i att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag.
    Nu är det upp till dem att avgöra skuldfrågan och reglera kostnaden med eller mot garage ägaren.

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 1
    Det är väl rimligt att anta att en vägskylt alltid har samma betydelse?

• Laddar…
  13. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
  14. C
    Medlem Nivå 4
    Tack. Hur mycket material ska jag förse försäkringsbolaget med exempelvis foton och videon ovan. Eller ska jag vänta tills jag blir tillfrågad?

15. lärjungen
    Medlem Nivå 7
    Håller helt med.

Och faktiskt. Om en väg är skyltad med 110 förväntar man sig nog att den också är byggd för den hastigheten. Man skyltar inte en slingrig landsbygdsväg med 110-skyltar eftersom den inte är gjord för de hastigheterna. Bygger man någonting som skall användas av allmänheten har man ju ett ansvar för att det man byggt också motsvarar vissa kriterier.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: