Garage felskyltat?

13k läst  91 svar

1. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Jag gissar att det gjorts stambyte i huset ovanpå garaget och att en rörmokare dragit fram ett rör på enklaste sättet. Sedan råkar röret krocka med körvägen och ingen har lagt märke till det och tänkt på att det måste skyltas om.

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Typiskt. Ska vi bara acceptera detta?

3. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Absolut inte!
    Höjden i garaget borde varit med som villkor för entreprenören i stambytet. Gissar att det missades i förfrågningsunderlaget varför ingen kontrollerade höjden i garaget i samband med besiktning.

4. C
    Medlem Nivå 4
    Jag har kört på samma däck/hjul i de 2 år som jag parkerat i det aktuella garaget. Direkt efter incidenten fortsatte jag in till "1.90 meter" området där jag vanligtvis parkerar och kom in utan problem som jag alltid har gjort.

5. B
    Medlem Nivå 5
    En av bussarna på mitt förra jobb körde in i en portal över vägen som man hade ställt arbetsbodar på.
    Drog upp en rejäl spricka i glasfibertaket och bubblade plåten framför.
    Polisen kallades till platsen för höjdskador är oftast vårdslöshet i trafik och detta hände mitt i Stockholm.
    Byggarna, polisen och alla andra skäller på chaffisen för att han är en idiot som kör där det är för lågt.

När dom ska backa ut busen och två killar går upp på taket för att kolla så den inte fastnar i portalen så hittar dom skylten med höjdbegränsningen, den var märkt med 4m. Vilket betyder att det är förbjudet att passera med fordon som är högre än fyra meter, så en fyra meters dubbeldäckare ska ju gå under.
    När dom sen kontrollmäter portalen så är den bara 3,9m, byggarnas kommentar -"Vi hittade ingen 3,8m skylt så vi tog den som var närmast"

Behöver jag nämna att byggfirman fick betala allt!

Till TS, fotografera röret och klämman med en tumstock bredvid innan så att du har bevis om det skulle bli tjafs med försäkringsbolaget, höjdskador har ofta dubbel självrisk.

6. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    På mitt tidigare jobb var det tydligt skyltat med höjd när man körde in, men det fanns några platser där det stack ner saker och dessa var nästan övertydligt skyltade med annan höjd och dessutom målade i golvet.

Det säger ju inte så mycket om hur det måste vara gjort, men det är ju så man gör om man är lite seriös.

(jag parkerade ofta på en av dessa platser, men så hade jag en låg bil också. Dock så gjorde golvmarkeringen att folk trodde att man inte fick parkera alls där, därför var den ofta ledig.)

7. K
    Medlem Nivå 6
    I garage där lastbilar kör brukar den lägsta fria höjden vara angiven. Dvs är den fria höjden tex 3 meter men ett rör gör att det bara är 2.8 meter längs väggen är det skyltat fri höjd 2.8 meter.
    Jag har varit inne i garage med lastbilar som varit på tok för höga enligt skyltningen eftersom jag vetat att det bara är på ett visst ställe det är lägre.
    Man kan absolut inte göra tvärtom när man skyltar höjden, det måste ju gå att lita på.

8. K
    Medlem Nivå 6
    Men allvarligt! Skylt för begränsad höjd måste man kunna lita på! Menar du att förare av höga fordon ska gå ut och mäta viadukter innan de kör under?
    Och vad tror du om skyltning för begränsad vikt då? Är det samma där också i så fall?

9. B
    Medlem Nivå 1
    Var marken helt plan eller var det så att du kom uppifrån eller att det lutade uppför på ena sidan? Då är det inte konstigt om man skrapar taket om så är fallet.

10. M
    Medlem Nivå 6
    Det står i ett tidigare inlägg att marken var plan

11. K
    Medlem Nivå 6
    Bilen var 14 cm lägre än angiven höjd! Det spelar ingen roll om marken lutar åt nåt håll eller om bilen har nya däck!

12. C
    Medlem Nivå 4
    Bra tips, tack. Ska fota så man ser vilken frihöjd klämman ger.

Har filmat dock och jag kommenterar:

1) Det är 2 ramper ner innan videon börjar. Vid garageingång är det en "2 meter" skylt och ingen mer fram till incidentplatsen.
    2) Snuttet börjar när jag går ner på ramp #3 fortfarande gäller "2meter" skylten vid ingången.
    3) Man ser på markslitage vid 0:15 var man brukar köra. Jag har aldrig mött en bil där på 2 år.
    4) Man passerar kolumn 0:10 med rep för "grönt ljus" när man ska upp. Jag kör ner. 7-8 m kvar t fyrkantig smal kolumn vid "P".
    5) precis när jag passerar den grova kolumnen 0:15 ser jag att en bil kommer från "1.90 meter" området längre fram.
    6) Jag panorerar så man ser att det är inga målningar eller varningar om att man inte ska köra till höger.
    7) Det silverfärgarde röret ger 2m. Vi viker båda åt var sitt håll ca 70 cm (har mätt) för att ge varandra plats.
    8) Jag hamnar under det mörka röret till höger vars klämma ger mindre än 1.86 meter frihöjd.

Har inte mätt ännu men längre fram (där den andra bilen kom från) är det 1.90 meter och jag har kört in och ut i 2 årstid. Och där är det ramp så det lutar.

Där incidenten inträffade är det fullständigt plant. Vet inte vilka slutsatser ni drar.

Funderar på att skicka videon till förs bolaget. Är det klokt eller ska jag vänta?

Jag kanske ska filma en till video från ingången uppe och hela vägen ner

Redigerat 22 apr 10:52
  13. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
  14. M
    Medlem Nivå 1
    ”Märket anger förbud mot trafik med fordon över en viss höjd om den fria höjden är lägre än 4,5 meter.”

Den ”fria höjden” kan ju inte tolkas som annat än just fri höjd, dvs fritt upp till den angivna höjden. Varför skulle man någonsin vilja skylta förbud för fordon av en viss höjd men som ändå inte kan köra fritt? Fri höjd måste ju sättas efter den lägsta punkten.

15. E
    Medlem · Nivå 11
    DEt ser ju ut som att röret är tillkommet i efterhand. Det gulsvarta bakom är säkert 2M-höjden.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: