Garage felskyltat?

13k läst  91 svar

1. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Jag hade i alla fall blivit ganska grinig på hyresvärden och krävt att de ska stå för självrisken. Är det skyltat en viss höjd ska man ju kunna lita på den, det borde kunna ses som en del i den levererade tjänsten.

• Laddar…
  2. A
    Medlem · Nivå 7
    Kräv garaget på pengar. Inget snack.

3. R
    Medlem · Nivå 9
    Kan förmodligen bero lite på hur det var skyltat också. Har de lovat fri höjd X meter? Eller varnat för låg höjd rent informationsmässigt? Med officiella vägmärken eller med andra sorters skyltar?

Oavsett så ska du väl tala med försökringsbolaget till att börja med och de har ju eget intresse av att kräva ersättning för sina utlägg om det är möjligt att lägga skulden på någon annan. Går det inte att få en hint om hur de ser på det som är vana att bedöma sådant?

4. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Tycker det vore konstigt om dom skyltar med en fri höjd och sen det inte är det, då borde ju fastighetsägaren få stå för det. Går inte jämföra med en betongsugga mitt i vägen, då du som förare ska ha uppsikt över hinder i trafiken. Hade det inte varit skyltat, så hade det nog enbart varit bilägarens ansvar, men nu utlovar dom ju en fri höjd......

5. C
    Medlem Nivå 4
    Det är markerat "2 meter" med riktiga trafikskyltar. Finns en vid ingången till garaget som gäller fram till den punkten där incidenten inträffade.

Nu är det anmält till försäkringen och besiktigat av en verkstad som ska skicka estimat som får granskas av förs. bolaget.

Det är 1500 kr i självrisk som det granskas om P-bolaget ska stå för.

Sen ska det divideras mellan förs. bolaget och garaget om det är felskyltat och det ska regresseras kostnader.

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Öh, va? Ett hinder är väl ett hinder?

7. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Nej.
    Om någon tappar en vägsugga framför dig på motorvägen är det ett hinder, men vem är skyldig?
    Jämförelerna haltar.
    Är det utsatt en takhöjd är parkeringsgaraget skyldig till felmärkning, och i förlängningen betalningsskyldig.
    I vilken utsträckning kan jag inte säga, men TS borde gå skadeslös ur detta.

Jag äger 3 soltaksbussar, så jag förstår frustrationen, och måste säga att TS är mycket samlad.

8. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Då behöver vi bara vänta på facit.

9. S
    Medlem · Nivå 12
    Tycker ju man mäter bilens höjd, i TS fall 1,86m vilket ger en marginal på 14 cm. Därefter kör man lugnt i garaget ifall inte något uppenbart trillat ner från taket eller så.

Man får ju anta marginalen är ännu större då en 2m hög bil ska kunna passera.

Du hade inte bytt hjul på bilen eller så så att bilen var högre än vanligt?

10. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Om det vore så enkelt.
    Som min vän juristen säger: "Det beror på".

11. C
    Medlem · Nivå 15
    Fast det aktuella vägmärket är ju inte en utsättning av takhöjden. Det är ett förbudsmärke som anger förbud mot trafik med fordon över en viss höjd.

12. S
    Medlem · Nivå 12
    Njaa. I ett privatägt garage är det kanske annorlunda men tänk själv om trafikverket eller kommuner skulle resonera så vid övergångar. Faller på sin egen orimlighet, anger skylten en höjd ska man kunna passera utan att kontrollmäta så ens fordonshöjd är känd.

13. C
    Medlem · Nivå 15
    • Laddar…
  14. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag hoppas bara att ts håller oss uppdaterad

15. S
    Medlem · Nivå 12
    Är röret kvar vore det ju i vilket fall lämpligt att märka ut det, flytta det eller ändra skyltarna till 1,8m tycker jag.

Ligger man då på fel sida gränsen får man kolla marginalerna och köra på egen risk.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: