T Teknikern skrev:
Jag håller på för fullt att bygga en timmerstuga på 30m2.
Stommens timmer är 10cm tjockt och färdiga laxningar i hörnen.
Den kostade 110 000kr.
Taket blir råspont som beläggs med takpapp och plåt.
Innerväggarna panelkläs utanpå 45x45 reglar med isolering.
Det blir ett badrum med förbränningstoa och dusch samt ett litet kök.
När jag räknade på materialåtgång hamnade jag på 260 000kr.
Vi får se om jag klarar det.
Gör allt själv utom att svetsa våtrumsmatta i duschen.
Jobbar med huset 8h/dag, 5d/v.

Byggde ett liknande hus i lösvirke för 15år sedan.
Har för mig att det gick på drygt 200kkr.
Men det tog en väldig tid då det bara byggdes på kvällar, helger och semestrar.
Wow kul! Tyvärr kan jag bara bygga på semester och helger. Tror det lutar åt att ta in en snickare till mycket trots allt. Men med alla tips här så ser jag ju att det går att hålla budget 👍

Välj prefab i hanterliga block

• Gilla
MirjamRH
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välj prefab i hanterliga block
Tack, ja det kan ju underlätta lite och minska på tidsåtgången 😊

Redigerat:
Har du kikat på CA boden?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du kikat på CA boden?
Ja jag fick tips om det i tråden här ovan. Verkar lovande 👍

Kika sen på Granholmssundet från Lövångers bygg, det är fullt möjligt att på två pers montera en kåk i den storleken (50m2 för 350 000kr) på en semester

• Gilla
MirjamRH
  • Laddar…
M MirjamRH skrev:
Hej,
Planerar att köpa en avstyckad tomt på icke planlagt område. Vill bygga en enkel stuga som fritidshus. Håller på att söka bygglov, ska skicka in alla ritningar som behövs.
Jag har ingen stor budget - max 500-600 tkr för en enkel stuga 30-40 kvm (exkl avstyckning o bygglov), utedass till att börja med (förbränningstoa så småningom), gråvattenavlopp, plintar eller gjuten grund, egen brunn och solceller. Göra det mesta av isolering, gipsning och målning inomhus själv. Går det med ens med denna tighta budget? Attefallshus verkar dyrt men vet också att det är dyrt med total entreprenör. Byggsats fr byggmax kan det vara ngt?
Börjar misströsta att det är realistiskt.
Kolla enkelstugan på byggbeskrivningar. Finns ritningar och instruktioner samt video med steg för steg
Bör kara materialet för din ekonomi

• Gilla
MirjamRH
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kika sen på Granholmssundet från Lövångers bygg, det är fullt möjligt att på två pers montera en kåk i den storleken (50m2 för 350 000kr) på en semester
Tack det ska jag kolla upp👍

M MirjamRH skrev:
Tack det ska jag kolla upp👍
Det tipset o flera andra ligger i norra Sverige kanske blir lite dyr frakt. Jag ska bygga i västra Sverige. Men jag ska höra med dem om frakten 😊

Lövångers skriver ju att frakten är 5-15 000kr så det bör inte vara avgörande, ( mitt förslag budgetera ytterligare 10 000kr för avlastning)

• Gilla
MirjamRH
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lövångers skriver ju att frakten är 5-15 000kr så det bör inte vara avgörande, ( mitt förslag budgetera ytterligare 10 000kr för avlastning)
Tack ☺️

O Olkle skrev:
Kolla enkelstugan på byggbeskrivningar. Finns ritningar och instruktioner samt video med steg för steg
Bör kara materialet för din ekonomi
Tack för det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.