hordak
Hej och god jul alla här inne!

Kom över ett par retrosänglampor med fäste, böjbar arm och skärm i metall (målad skärm). Strömförsörjningen var tidstypisk med vanlig ”apparatsladd” och gammal stickkontakt.

Vi har enbart jordade uttag i huset och undrar därför lite över mest tillrådliga (och egenhändigt utförda) åtgärden för dessa lampor. Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Dubbelisolerad sladd med europakontakt (ny lampsockel förstås)

2. Jordat utförande och tänkte då att jag kan använda den gängade ”plinten för att ansluta skyddsjord (bild 3). Eller ska jag använda jordad lampsockel och dra skyddjorden ända fram till den? Men sockeln är förmodligen av plast och då blir ju inte armaturen jordad?

Tacksam för svar så vi kan få lite fina lampor till jul! :)
Retro sänglampa med böjbar arm och metallskärm placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro sänglampa demonterad i delar med fäste, böjbar arm och skärm i metall på ett köksbord.
Skapa konto
Avmonterad retrosänglampa med fäste och avtagen gyllene skärm placerade på trägolv.
Skapa konto

hordak
Tackar för den! Tyckte jag varit inne på alla liknande trådar, men som ofta omnämns, är det olika från fall till fall. Innehållet du länkade till var väldigt täckande!

Knatar ner på närmaste prylhandel och inventerar utbudet.

Jag tycker att göra armaturen dubbelisolerad ser ut att vara en ganska rättfram lösning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hordak
Är inne på det också, köpte med mig lite material, hade dock hoppats på att hitta en dubbelisolering med färdigkapslad lamphållare som även har en mutter för att låsa fast lampskärmen, men icke!
Håller begreppet dubbelisolering med en ”vanlig”, men ny lamphållare i bakelit?

hordak hordak skrev:
Är inne på det också, köpte med mig lite material, hade dock hoppats på att hitta en dubbelisolering med färdigkapslad lamphållare som även har en mutter för att låsa fast lampskärmen, men icke!
Håller begreppet dubbelisolering med en ”vanlig”, men ny lamphållare i bakelit?
Det finns väl? Eller kanske bara komplett med euro-kontakt och strömbrytare på sladden? Sådana har jag i alla fall sett (Jula, CO eller liknande).

hordak
Ja, de finns i färdiga kit, dock användes en gängad lamhållartopp för att låsa fast lampskärmen, med en mer inkapslad version saknas ju den gängade toppen
Gängad lamphållartopp på ett träunderlag.
Skapa konto
Gängad lamphållartopp placerad på ett bord, saknar den övre delen för att fästa en lampskärm.
Skapa konto

Dessa finns även idag. Gängan är inget problem så länge som mantlad kabel används och där de enkelisolerade ledarna inte kan komma i kontakt med metallhöljet. Det följer med en lite tratt för att isolera kabeln bättre i tveksamma fall.

hordak
Det var just lamphållaren jag var lite kluven till, om det är ok att använda en sån som du bifogade bild på eller om en mer inkapslad krävs. Men då kan jag köra på en vanlig och använda extraisoleringen.
Tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.