Hej och god jul alla här inne!
Kom över ett par retrosänglampor med fäste, böjbar arm och skärm i metall (målad skärm). Strömförsörjningen var tidstypisk med vanlig ”apparatsladd” och gammal stickkontakt.
Vi har enbart jordade uttag i huset och undrar därför lite över mest tillrådliga (och egenhändigt utförda) åtgärden för dessa lampor. Som jag ser det har jag två alternativ:
1. Dubbelisolerad sladd med europakontakt (ny lampsockel förstås)
2. Jordat utförande och tänkte då att jag kan använda den gängade ”plinten för att ansluta skyddsjord (bild 3). Eller ska jag använda jordad lampsockel och dra skyddjorden ända fram till den? Men sockeln är förmodligen av plast och då blir ju inte armaturen jordad?
Tacksam för svar så vi kan få lite fina lampor till jul!
Kom över ett par retrosänglampor med fäste, böjbar arm och skärm i metall (målad skärm). Strömförsörjningen var tidstypisk med vanlig ”apparatsladd” och gammal stickkontakt.
Vi har enbart jordade uttag i huset och undrar därför lite över mest tillrådliga (och egenhändigt utförda) åtgärden för dessa lampor. Som jag ser det har jag två alternativ:
1. Dubbelisolerad sladd med europakontakt (ny lampsockel förstås)
2. Jordat utförande och tänkte då att jag kan använda den gängade ”plinten för att ansluta skyddsjord (bild 3). Eller ska jag använda jordad lampsockel och dra skyddjorden ända fram till den? Men sockeln är förmodligen av plast och då blir ju inte armaturen jordad?
Tacksam för svar så vi kan få lite fina lampor till jul!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Den fantstiska artikeln i denna tråd blir din bästa julklapp!
https://www.byggahus.se/forum/threa...uskrona-elektriskt.331242/page-2#post-3154101
https://www.byggahus.se/forum/threa...uskrona-elektriskt.331242/page-2#post-3154101
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag tycker att göra armaturen dubbelisolerad ser ut att vara en ganska rättfram lösning.
Är inne på det också, köpte med mig lite material, hade dock hoppats på att hitta en dubbelisolering med färdigkapslad lamphållare som även har en mutter för att låsa fast lampskärmen, men icke!
Håller begreppet dubbelisolering med en ”vanlig”, men ny lamphållare i bakelit?
Håller begreppet dubbelisolering med en ”vanlig”, men ny lamphållare i bakelit?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det finns väl? Eller kanske bara komplett med euro-kontakt och strömbrytare på sladden? Sådana har jag i alla fall sett (Jula, CO eller liknande).hordak skrev:
Ja, de finns i färdiga kit, dock användes en gängad lamhållartopp för att låsa fast lampskärmen, med en mer inkapslad version saknas ju den gängade toppen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Dessa finns även idag. Gängan är inget problem så länge som mantlad kabel används och där de enkelisolerade ledarna inte kan komma i kontakt med metallhöljet. Det följer med en lite tratt för att isolera kabeln bättre i tveksamma fall.

Klicka här för att svara