Har fått ärva en gammal fin lampa i (tror jag) mässing. I lampan sitter en vanlig lamphållare som i sin tur sitter monterad på en träfot. Lamphållaren är kopplad med en tvåledare med brytare.

Vill gärna sätta upp denna på altanen (som är under tak). Enligt vad jag har läst mig till i gamla trådar så bör jag lämna in lampan till en lämplig elektriker eller elhandlare som bygger om lampan med skyddsjord. Dosan med "lampsladdarna" på altanen kommer dock från vardagsrummet (det sitter en strömbrytare vid altandörren) och vardagsrummet har inte blivit ombyggt med skyddsjord ännu.

Som alternativ funderar på det finns någon liknande lamphållare för LED-armatur som i sig är dubbelisolerad (och lågvolt) med en dubbelisolerad och IP-klassad trafo?

Kan tänka mig att betala mellan 500 och 1000 kronor för att få en bra lösning då lampan har stort sentimentalt värde.

edit: Kom just på att en 12v E14 lampa med tillhörande dubbelisolerad 12V trafo skulle kanske vara den enklaste lösningen, men är det en säker och okej lösning? Sekundärkabeln är 1,5m lampsladd (ej oval SKK) blå och brun.

Redigerat:
Du kan nog glömma 500:- på en gång, det brukar vara ett rätt pilligt jobb att bygga om lampan och ev byta ut "farliga" delar. Bara att skaffa "detaljerna" tar säkert en timme, om du hittar någon som vill ta på sig jobbet.

Du får bygga om lampan själv, det är inte behörighetskrävande. Problemet med att få jord från vardagsrummet kvarstår.

12V-lösningen är OK, men du kan också använda en 230V isolationstransformator. Det är i så fall önskvärt att all metall i lampan är sammanhängande. Är det flera metalldelar som inte hänger ihop finns en liten risk även med isolationstransformator, och jordfelsbrytare hjälper inte i den situationen.

b_hasse skrev:
Du får bygga om lampan själv, det är inte behörighetskrävande. Problemet med att få jord från vardagsrummet kvarstår.

12V-lösningen är OK, men du kan också använda en 230V isolationstransformator. Det är i så fall önskvärt att all metall i lampan är sammanhängande. Är det flera metalldelar som inte hänger ihop finns en liten risk även med isolationstransformator, och jordfelsbrytare hjälper inte i den situationen.
Lampan hänger i ett "handtag" som är nitat i en "hink". Ska ohm-mäta mellan väl valda delar, men jag tror att de är förbundna ur ett el-perspektiv. Inuti hinken finns lamphållaren som sitter på en fot i trä. Mellan sladden och hinken sitter en bussning. Ovanpå allt vilar en glaskupa.

När det gäller jord i vardagsrummet så ska det ju göras någon gång. Elektrikern hann inte med att göra det innan vi flyttade in och eftersom de flesta ledningarna går ovanpå ett spänntak så är det ju förenat med en viss risk (för taket) och är förmodligen ett tvådagars jobb.

Får se hur jag gör. Kanske provar med en 10W 12V G4 halogen med trafo (hittade en 10VA IP44 dubbelisolerad trafo för en rimlig peng) för att se hur skenet blir.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.