Rev igår ut en golvmatta som legat i köket i vårt gästhus. När jag började skrapa de rester som blev kvar där den var limmad slog tanken mig angående asbest. Mattan uppskattas vara från 50/60-talet. Mattan är skrovlig på ytan, har läst mig till att det kan vara linolium då. Har någon stött på liknande matta som visat sig ha asbest?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Det går inte att se på ett material om det är asbest. Det du får göra är att skicka in prover.
Asbest är inte farligt i små, enskilda doser. Det som är farligt är återkommande stora doser som skapa inflammationer i luftrör och lungor.
Ut med mattan, ha andningsskydd och vädra ordentligt (rekommenderas alltid oavsett risk för asbest eller inte). Våttorka sedan huset direkt efteråt och dagen efter.
Asbest är inte farligt i små, enskilda doser. Det som är farligt är återkommande stora doser som skapa inflammationer i luftrör och lungor.
Ut med mattan, ha andningsskydd och vädra ordentligt (rekommenderas alltid oavsett risk för asbest eller inte). Våttorka sedan huset direkt efteråt och dagen efter.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Välkommen till forumet!T Thsa skrev:
Oavsett vad Thinas resultat av asbestanalysen visade så säger det inget om ditt egen matta eftersom samma mönster kan ha använts till olika typer av matta och det varierar vilket lim som mattan är limmad med. Du måste skicka in på en analys själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gammal matta källare, asbest eller ej?
Golv -
Hur river jag gammalt rör med risk för/sannolikt asbest runtomkring?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Granne har blåbetong och gammal asbest i tomtgränsen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kan det finnas asbest i detta ventilationsrör till gammal köksfläkt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva gammal klinkers, asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur