Rev igår ut en golvmatta som legat i köket i vårt gästhus. När jag började skrapa de rester som blev kvar där den var limmad slog tanken mig angående asbest. Mattan uppskattas vara från 50/60-talet. Mattan är skrovlig på ytan, har läst mig till att det kan vara linolium då. Har någon stött på liknande matta som visat sig ha asbest?

• Rullad gammal golvmatta med skrovlig yta och vintage mönster, eventuellt linoleum från 50/60-talet, rester av lim syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Restmaterial på betonggolv där en gammal golvmatta varit limmad, från en bostad från 50/60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har rivit upp sånna mattor förr, då har asbesten suttit i det vita limmet och ibland har det inte varit nån asbest i det vita. Man kan aldrig veta säkert om det är asbest eller inte, bästa är att ta ett prov o skicka på analys!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T Thina_ skrev:
Mattan är skrovlig på ytan, har läst mig till att det kan vara linolium då.
Det som är typiskt för linoleum är att den består av naturmaterial (ingen plast) och har juteväv i botten.

S
Det går inte att se på ett material om det är asbest. Det du får göra är att skicka in prover.

Asbest är inte farligt i små, enskilda doser. Det som är farligt är återkommande stora doser som skapa inflammationer i luftrör och lungor.

Ut med mattan, ha andningsskydd och vädra ordentligt (rekommenderas alltid oavsett risk för asbest eller inte). Våttorka sedan huset direkt efteråt och dagen efter.

• Gilla
Thina_
  • Laddar…
Skickade du ett prov för analys?

BirgitS
T Thsa skrev:
Skickade du ett prov för analys?
Välkommen till forumet!

Oavsett vad Thinas resultat av asbestanalysen visade så säger det inget om ditt egen matta eftersom samma mönster kan ha använts till olika typer av matta och det varierar vilket lim som mattan är limmad med. Du måste skicka in på en analys själv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.