2 830 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Kan det finnas asbest i detta ventilationsrör till gammal köksfläkt?
Husägare
· Karlskrona
· 59 inlägg
Husägare
· Karlskrona
· 59 inlägg
Hej, okej jag förstår! Den leds ut i ventilation genom väggarna som sedan leder ut luften i källarenJ jishi skrev:
Märklig övergång/stos, svårt att svara på då den verkar övermålad. Men vad är själva oron?
Verkar också märkligt att leda ut köksfläkten i husgrunden. Asbetskanaler som är hela, har ju ingen direkt hälsorisk. Det är när du börjar bryta sönder/såga i det som det börjar bli problem. Så beroende på vad du tänker riva så kan det finnas en viss oro. Personligen hade jag bara tagit på mig en andningsmask och försökt plocka ut det så helt som möjligt om det ska bort. Eller så bygger du in det och tänker inte mer på det
Du får lämna in asbetsavfall på valfri ÅVC så länge den är märkt och lämnas som miljöfarligt gods.
Verkar också märkligt att leda ut köksfläkten i husgrunden. Asbetskanaler som är hela, har ju ingen direkt hälsorisk. Det är när du börjar bryta sönder/såga i det som det börjar bli problem. Så beroende på vad du tänker riva så kan det finnas en viss oro. Personligen hade jag bara tagit på mig en andningsmask och försökt plocka ut det så helt som möjligt om det ska bort. Eller så bygger du in det och tänker inte mer på det
Du får lämna in asbetsavfall på valfri ÅVC så länge den är märkt och lämnas som miljöfarligt gods.
Husägare
· Karlskrona
· 59 inlägg
Kan ju vara jag som är okunnig också, sitter flertalet ventilationshål i flera rum av huset (bifogar bild), finns både i källaren och sovrum osv.. kanske att de leder till den gamla skorstenen och leder ut luft därifrån? Bara jag som trott att den ledde ut luften i källaren för när man slår på fläkten drar det i källaren.J jishi skrev:Märklig övergång/stos, svårt att svara på då den verkar övermålad. Men vad är själva oron?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, mer troligt att det leder ut det i skortstenen. En köksfläkt blåser med rätt stort flöde och det behöver komma in lika mycket luft som du blåser ut nånstans ifrån. I ett hus så vill luften stiga allt eftersom den värms upp, så det är nog inte ovanligt att en stor del av luften sugs från källaren, men kan inte säga säkert.
Men frågan är som sagt vad oron är? Det är som sagt rivning av det som kan ge lite utmaningar.
Men frågan är som sagt vad oron är? Det är som sagt rivning av det som kan ge lite utmaningar.
Husägare
· Karlskrona
· 59 inlägg
Ja förlåt! Stora frågan va egentligen bara röret haha, då vi ska byta köksfläkten och rusta upp och ge lite kärlek till de gamla 90 talets köket, har ju läst att de kan finnas asbest i ventilationsrör osv.. men förstår nu att de oftast är rektangulära och hårda!J jishi skrev:Ja, mer troligt att det leder ut det i skortstenen. En köksfläkt blåser med rätt stort flöde och det behöver komma in lika mycket luft som du blåser ut nånstans ifrån. I ett hus så vill luften stiga allt eftersom den värms upp, så det är nog inte ovanligt att en stor del av luften sugs från källaren, men kan inte säga säkert.
Husägare
· Karlskrona
· 59 inlägg
Asbest totalförbjöds 1982, så det lär knappast finnas i en ventilstionskanal från 90-talet….rasmusandersson4 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden