En av mina tre grupper är ojordad. Om en elektriker skall jorda den gruppen kommer han då att dra en ny röd ledare för att komplettera de vita och svarta som idag ligger där eller kommer han att dra om alltihop med nya ledare i blå, brun och gul/grön?

Om ett uttag skall flyttas från en grupp till en annan. Räcker det med att dra ur ledningarna i de gamla rören, plugga dem och sedan dra nya ledningarna till dosan eller måste det gamla röret avlägsnas helt mellan den gamla matningen och dosan?

Han kommer INTE att dra i en röd om han byter den svarta och vita är ovist men troligen använder han dom gamla för att dra i dom nya. Det går så mycket fortare att använda dom gamla ledarna som dragtrådar att det med råge betalar kostnaden för att byta alla ledarna.
Det räcker med att dra ur ledningarna och inget mera.

Tack, det låter bra. När försvann förresten röd-vit-svart och har vi haft någon annan ännu äldre färgstandard innan det?

1971 har jag för mig.. och då blev det gulgrön, blå och svart, samt brun och svart-vit för L2 och L3
sen ersatten den svartvita med vit.
före 71 var 3 fasfärgerna svart blå och gul och vit nolla tror jag, eller om det var vit blå gul och svart nolla..

Maxwells_Demon skrev:
Tack, det låter bra. När försvann förresten röd-vit-svart och har vi haft någon annan ännu äldre färgstandard innan det?
Hemma hos mig finns det röd-svart-vit från 1952.
Det finns även gul och svart.

Protte

För att göra det hela ännu roligare så kopplade man lite olika på olika platser också. Därmed kan man inte utgå från en viss standard före gulgrön

De var mycket mer färgglatt förr :)

Vet inte det, i vissa dosor här hemma me trådar från 59-60 så är både fas och nolla gråa, ingen jord.

Jag bävar för utbyte. En kopplingsdosa är inmurad i en källarvägg. Det är en apparatdosa som sitter ca 20cm in i väggen, sedan har elektrikern byggt på den med ytterligar en dosa utan botten. Så det kommer in 6 eller 8 rör, en del alltså 20 cm in i väggen nätt o jämt synliga utifrån. Toppklämmorna i dosan är gamla med porslin i stället för plast. Porslinet har en tendens att lossna när man rotar i dosan så bara den oisloerade fjädern håller ihop trådarna.

Bland hemmafixarna kan man se roliga saker ibland. En del kör med röd och svart till fas och nolla. Gärna någon mångledare som brukar användas till bilel. Andra kör bara med svart till fas, nolla, jord. Dom jobbar ofta på industrier där den kabeln är lätt att få tag på...

blir något undrande, när ni benämner blyrören för pansarrör, hette dom verkligen detta. Vad jag kan komma ihåg så var blyrören i dimension 13 och 18?. Någon annan färg på trådarna, än svart, kommer jag inte heller ihåg. OVIR var det man körde med i blyrören, och rören bockades med samma tång som kuhlo, men modell större.
känner mig just nu som 100 år gammal......:rolleyes:

Redigerat:
Pansarrör är nått helt annat än "blyrör" som även kallade "plåt plika" som man måste ha tång för att göra böjar på.

I Elsäkerhetspocket från Elsäkerhetsverket kan man läsa att:
"I äldre hus är dosan i väggen oftast av plåt. Till sådana får man endast använda strömbrytare, där ledarna sätts fast med skruvar och inte med fjädrande klämmor."

Om pappen saknas så skulle ju jag absolut säjfa med en annan pappbit + vara extra noggrann med att inget kläms in för mycket och att kablarna läggs in med lite bra "spelrum". Men man kan ju också ta kontakt med en elektriker och fråga vad som är att rekommendera :rolleyes:

Det kan ju heller inte skada att installera jordfelsbrytare, och kanske jorda dosor och rör

Rrrrr skrev:
De var mycket mer färgglatt förr :)
nää precis som TV'n så var ju trådarna svartvita!! :D

Miles skrev:
I Elsäkerhetspocket från Elsäkerhetsverket kan man läsa att:
"I äldre hus är dosan i väggen oftast av plåt. Till sådana får man endast använda strömbrytare, där ledarna sätts fast med skruvar och inte med fjädrande klämmor."
Jag har läst det förut och undrar varför? Är det endast risken att man klämmer en kabel mellan en klämma och dosan man är rädd för? Det är det enda jag kan komma på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.