B Bitterhetsakademin skrev:
Vad gäller erbjudandet på lösgodis så var det också ett medlemserbjudande så butiken hade full koll över vilka som köpt.
Men vad skulle de då rimligen göra? Skicka ut någon form av brev till alla som betalat några kronor för mycket för sitt godis? Tekniskt säkert möjligt men det känns inte helt realistiskt.

Alfredo Alfredo skrev:
Men vad skulle de då rimligen göra? Skicka ut någon form av brev till alla som betalat några kronor för mycket för sitt godis? Tekniskt säkert möjligt men det känns inte helt realistiskt.
Vi som konsumenter får hålla koll på kvittot och vara som iglar efter butiker som inte sköter sig. Förhoppningsvis leder det till att de skärper sig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skicka ut någon form av brev till alla som betalat några kronor för mycket för sitt godis?
Ett mejl, sms eller liknande där butiken meddelar att de gjort fel och erbjuder kompensation vore väl lämpligt?

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag går in i en vanlig livsmedelsbutik, köper något och betalar med ett generellt kreditkort, hur ska butiken efteråt göra för att kunna ersätta eller kontakta mig?
De har kortnumret, då kan de ordna en återbetalning på felaktigt belopp. Sen handlar det om de stora kedjorna så har en stor andel av kunderna medlemskort så då borde det vara väldigt enkelt att kontakta dem eller återbetala beloppet. Är man ärlig så ersätter man kunder som man 'oavsiktligt' lurat även om det kostar och tar tid. Sen är felprissättning så pass vanligt att det borde finnas färdiga funktioner i butikernas datasystem för att hantera ersättning till drabbade. Att de inte verkar ha det visar tydligt att de inte är intresserade utan bara ser det som en välkommen extrainkomst.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett mejl, sms eller liknande där butiken meddelar att de gjort fel och erbjuder kompensation vore väl lämpligt?
Lämpligt ja. Realistiskt, enligt mej, tyvärr nej.

L lbgu skrev:
De har kortnumret, då kan de ordna en återbetalning på felaktigt belopp.
Jag tvivlar på att de faktiskt kan det om det är ett generellt kort som använts.

Alfredo Alfredo skrev:
Lämpligt ja. Realistiskt, enligt mej, tyvärr nej.
Din moral verkar ligga på handlarnas nivå. Givetvis är det realistiskt att se till att man återbetalar belopp om man upptäckt att man genom eget misstag lurat kunder på pengar.
Om någon snattar för sig 25 kronor så tycker handlaren att det är värt att lägga en massa tid på att hantera det. Varför skulle handlaren inte vara beredd att lägga tid på att återbetala 25 kr till någon som man tagit extra betalt för?

• Gilla
lat
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tvivlar på att de faktiskt kan det om det är ett generellt kort som använts.
Givetvis går det om viljan finns.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Det finns väl krav på underskrift av kund vid återbetalning så behövs mer än att återbetala på kort, det kanske är det svårlösta? Tror ju iofs att ingen handlare lägger energi på att fixa heller.

K Kurtivan skrev:
Det finns väl krav på underskrift av kund vid återbetalning så behövs mer än att återbetala på kort, det kanske är det svårlösta? Tror ju iofs att ingen handlare lägger energi på att fixa heller.
Krav från vem?

tveksamt tveksamt skrev:
Krav från vem?
Handelns organisationer, väl? Orsaken är väl att det fanns butiksanställda som skrev t ex felslag på kvitton och lade dem i kassa och bytte mot kontanter. Kunds underskrift är väl sånt som hänger kvar sedan kontanthanteringens dagar.

K Kurtivan skrev:
Handelns organisationer, väl? Orsaken är väl att det fanns butiksanställda som skrev t ex felslag på kvitton och lade dem i kassa och bytte mot kontanter. Kunds underskrift är väl sånt som hänger kvar sedan kontanthanteringens dagar.
Precis, det är butikens egna rutiner som säger att det ska skrivas på av kund för att de ska kunna betala ut pengar. Butiken kan således skapa en egen rutin för det en sådan här situation där kundens underskrift inte behövs om de vill.
Bara som exempel skulle det kunna behövas signera av någon annan anställd/avdelningsansvarig/chef.

Detta utan att säga att jag är övertygad om att det är rätt väg att gå. Men att det vore möjligt är inte så mycket att fundera på tycker jag.

L lbgu skrev:
Din moral verkar ligga på handlarnas nivå.
Vad har min moral att göra med vad jag tror om de stora livsmedelskedjorna? Du får skilja på vad jag ser som realistiskt och vad jag ser som rätt. Jag har redan skrivit att jag tycker det vore lämpligt med återbetalning.

L lbgu skrev:
Givetvis går det om viljan finns.
Då måste reglerna kring korthantering ändras och det kan inte handlarna göra på egen hand. Du kanske har noterat att ditt kort behövs när du gör en retur/återbetalning. Hade kortuppgifterna funnits lagrade på det sätt du tror hade det inte behövts.

tveksamt tveksamt skrev:
Butiken kan således skapa en egen rutin för det en sådan här situation där kundens underskrift inte behövs om de vill.
Men inte skapa en egen rutin för utbetalning till godtyckligt kort då de uppgifter som behövs ej finns sparade.

Alfredo Alfredo skrev:
Då måste reglerna kring korthantering ändras och det kan inte handlarna göra på egen hand. Du kanske har noterat att ditt kort behövs när du gör en retur/återbetalning. Hade kortuppgifterna funnits lagrade på det sätt du tror hade det inte behövts.
Ja, för onlinetransaktioner brukar det gå utan att ta fram ett fysiskt kort och betala till det som finns sparat. Men för återbetalning i butik brukar man behöva samma kort som man betalade med (för att undvika att någon handlar med stulet kort, returnerar varan, och får ut kontanter)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.