1 499 061 läst ·
15 314 svar
1499k läst
15,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Men vad skulle de då rimligen göra? Skicka ut någon form av brev till alla som betalat några kronor för mycket för sitt godis? Tekniskt säkert möjligt men det känns inte helt realistiskt.B Bitterhetsakademin skrev:
Vi som konsumenter får hålla koll på kvittot och vara som iglar efter butiker som inte sköter sig. Förhoppningsvis leder det till att de skärper sig.Alfredo skrev:
De har kortnumret, då kan de ordna en återbetalning på felaktigt belopp. Sen handlar det om de stora kedjorna så har en stor andel av kunderna medlemskort så då borde det vara väldigt enkelt att kontakta dem eller återbetala beloppet. Är man ärlig så ersätter man kunder som man 'oavsiktligt' lurat även om det kostar och tar tid. Sen är felprissättning så pass vanligt att det borde finnas färdiga funktioner i butikernas datasystem för att hantera ersättning till drabbade. Att de inte verkar ha det visar tydligt att de inte är intresserade utan bara ser det som en välkommen extrainkomst.Alfredo skrev:
Din moral verkar ligga på handlarnas nivå. Givetvis är det realistiskt att se till att man återbetalar belopp om man upptäckt att man genom eget misstag lurat kunder på pengar.Alfredo skrev:
Om någon snattar för sig 25 kronor så tycker handlaren att det är värt att lägga en massa tid på att hantera det. Varför skulle handlaren inte vara beredd att lägga tid på att återbetala 25 kr till någon som man tagit extra betalt för?
Det finns väl krav på underskrift av kund vid återbetalning så behövs mer än att återbetala på kort, det kanske är det svårlösta? Tror ju iofs att ingen handlare lägger energi på att fixa heller.
Precis, det är butikens egna rutiner som säger att det ska skrivas på av kund för att de ska kunna betala ut pengar. Butiken kan således skapa en egen rutin för det en sådan här situation där kundens underskrift inte behövs om de vill.K Kurtivan skrev:
Bara som exempel skulle det kunna behövas signera av någon annan anställd/avdelningsansvarig/chef.
Detta utan att säga att jag är övertygad om att det är rätt väg att gå. Men att det vore möjligt är inte så mycket att fundera på tycker jag.
Vad har min moral att göra med vad jag tror om de stora livsmedelskedjorna? Du får skilja på vad jag ser som realistiskt och vad jag ser som rätt. Jag har redan skrivit att jag tycker det vore lämpligt med återbetalning.L lbgu skrev:
Då måste reglerna kring korthantering ändras och det kan inte handlarna göra på egen hand. Du kanske har noterat att ditt kort behövs när du gör en retur/återbetalning. Hade kortuppgifterna funnits lagrade på det sätt du tror hade det inte behövts.L lbgu skrev:
Ja, för onlinetransaktioner brukar det gå utan att ta fram ett fysiskt kort och betala till det som finns sparat. Men för återbetalning i butik brukar man behöva samma kort som man betalade med (för att undvika att någon handlar med stulet kort, returnerar varan, och får ut kontanter)Alfredo skrev: