Alfredo Alfredo skrev:
Men inte skapa en egen rutin för utbetalning till godtyckligt kort då de uppgifter som behövs ej finns sparade.
Jag har återvänt till butik utan kvitto men med en pryl som gick sönder vid första användning som jag ville byta. Jag var inte medlem i butiken, men de kunde gå igenom sitt kassaregister och hitta kvittot. De maskar några siffror på kortnumret när det skrivs ut, men dessa siffror finns nog i systemet.
Oavsett så är mängder med kort butikkedjans egna typ Ica-kort, MedMera o.s.v. så för dessa kort kan de inte skylla på att de inte vet vem kunden är. Så det handlar inte om det. Det handlar bara om att de oärliga typerna tycker det är helt ok att lura sina kunder. Hade de varit hederliga hade de givetvis betalat tillbaka i de fall de kunde.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Men för återbetalning i butik brukar man behöva samma kort som man betalade med (för att undvika att någon handlar med stulet kort, returnerar varan, och får ut kontanter)
Fast det hade man (ännu mer faktisk) undvikit även om man inte behövde presentera ett fysiskt kort vid returen om det var möjligt att med automatik kreditera ursprungskortet. Med dagens lösning kan man ibland kreditera ett annat kort vilket medför risker av den art du tar upp avseende stulna kort.
 
L lbgu skrev:
De maskar några siffror på kortnumret när det skrivs ut, men dessa siffror finns nog i systemet.
Inte i de system jag har erfarenhet av.

L lbgu skrev:
Oavsett så är mängder med kort butikkedjans egna typ Ica-kort, MedMera o.s.v.
Det är inte dessa jag pratar om. Jag har flera gånger skrivit att jag avser generella kort.


För övrigt skulle det nog skapa mer problem än det löser om butikerna på egen hand började kreditera kreditkort med småsummor från exempelvis felaktiga godispriser...
 
J
B Bitterhetsakademin skrev:
Vi som konsumenter får hålla koll på kvittot och vara som iglar efter butiker som inte sköter sig. Förhoppningsvis leder det till att de skärper sig.
You Wish😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men inte skapa en egen rutin för utbetalning till godtyckligt kort då de uppgifter som behövs ej finns sparade.
Nej, men för det fall när uppgifterna finns vore det möjligt. Igen, säger inte att det nödvändigtvis är en bra ide, men det vore möjligt.

Det kanske vore ett säljargument för butikerna att knyta medlemmarna till sig.
"Blir du medlem hos oss och registrerar ditt köp med medlemskapet får du automatiskt tillbaka pengarna vid felaktigheter i kassasystemet." 🤔🙃
 
tveksamt tveksamt skrev:
"Blir du medlem hos oss och registrerar ditt köp med medlemskapet får du automatiskt tillbaka pengarna vid felaktigheter i kassasystemet." 🤔🙃
Kan bli kontraproduktivt för ingen vill handla i affär med "felaktigheter i kassasystemet"
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Kan bli kontraproduktivt för ingen vill handla i affär med "felaktigheter i kassasystemet"
Bästa lösningen jag sett var en butik som erbjöd hittelön i form av en extra kompensation om man hade betalat för mycket och påpekade felet.

Alla förstår nog att det kan bli fel ibland men denna butik (gav i alla fall sken av att de) arbetade aktivt för att minska felen.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bästa lösningen jag sett var en butik som erbjöd hittelön i form av en extra kompensation om man hade betalat för mycket och påpekade felet.

Alla förstår nog att det kan bli fel ibland men denna butik (gav i alla fall sken av att de) arbetade aktivt för att minska felen.
Det hade Coop i form av ett presentkort på trettio kronor men det togs bort för ett antal år sedan, blev väl för kostsamt. Under den tiden var det sällsynt med felaktiga priser.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Kan bli kontraproduktivt för ingen vill handla i affär med "felaktigheter i kassasystemet"
Skulle tro det ja!
 
Gaaaaahhhhh

Skulle hjälpa en kollega att sätta på vinterdäcken.
Tyvärr kom vi inte förbi steget "ta bort sommardäcken".
RIP King Tony 18 mm. Du var en fin vän i de 25 år vi fick tillsammans.
Två slitna 18 mm hylsor med blå markering, används för att ta bort sommardäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gaaaaahhhhh

Skulle hjälpa en kollega att sätta på vinterdäcken.
Tyvärr kom vi inte förbi steget "ta bort sommardäcken".
RIP King Tony 18 mm. Du var en fin vän i de 25 år vi fick tillsammans.
[bild]
Jag har liknande problem på mitt fälgkors, en av de fasta hylsorna gick i bitar för några år sedan, numera användar jag bara lösa hylsor med fälgkorset. Plastade hylsor är nödvändigt med LM-fälgar...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har liknande problem på mitt fälgkors, en av de fasta hylsorna gick i bitar för några år sedan, numera användar jag bara lösa hylsor med fälgkorset. Plastade hylsor är nödvändigt med LM-fälgar...
Vi ska göra ett nytt försök imorgon, då med 840 Nm.
Jag har länge velat ha ett 3/4 ledhandtag, hoppas bara den här hylsan håller bättre.. tyvärr var det inte 10 års garanti på just 18 mm av någon anledning...
3/4 ledhandtag med hylsa på ett betonggolv, bredvid ett metallgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var hos CO idag och köpte en vara som kostade 20 kr enligt hyll-lapp men som drogs som 30 kr i kassan. Vid påpekandet skickade dom med en terrier till hyllan för att kolla. Jag var alltså en presumtiv lögnare men hade rätt.
Sedan tog det en ofantlig tid att rätta felet i kassan. I min värld hade de kunnat säga: Ursäkta för felet, men ta en extra av denna produkt så är det bra! Men det är ju för enkelt!
GAAHH för osmidiga butiker. Nästa är MIO möbler.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vid påpekandet skickade dom med en terrier till hyllan för att kolla. Jag var alltså en presumtiv lögnare men hade rätt.
Presumtiv lögnare är väl att ta i. Precis som butiken gör fel ibland kan kunden ta fel eller missförstå något så det är väl inte konstigt att de vill se förhållandena med egna ögon?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gaaaaahhhhh

Skulle hjälpa en kollega att sätta på vinterdäcken.
Tyvärr kom vi inte förbi steget "ta bort sommardäcken".
RIP King Tony 18 mm. Du var en fin vän i de 25 år vi fick tillsammans.
[bild]
18 mm? Bilmärke?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.