Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Börjar segla ot.
Finns viljan går det absolut.

Problemet är att jag som privatperson i många fall enkelt kan få fram mer info om en person än de som har ett yrkesmässig anledning att se den.
Detta eftersom marknadskrafterna har släppts lös i våra offentliga register samtidigt som statlig och kommunal personal bakbinds av strängare lagar.

Med alla smarta datasystem och ai är det en "enkel" sak att leta de som okynnesslår i systemen, men även att presentera olika risk klasser istället för eventuella konkreta och känsliga dommar.

Man kan ju tänka sig att det finns ett system där sambandscentralen slår på adresser eller förmedlar dessa till personalen som ska rycka ut. I detta gränssnitt vore det ju en utmärkt plats att sätta flaggor på högriskindivider på samma eller närliggande adresser så blåljuspersonalen kan förbereda sig, begära eskort eller avbryta utryckningen.
Jag håller med om att det absolut går att utarbeta lösningar som klarar av att någorlunda slingra sig förbi det man vill undvika men som klarar av att ge den hjälp som kan behövas.

Dock är vi inte ens i närheten där, och det finns lagstiftning och en viss fyrkantighet som hindrar en utveckling. Men t.ex. gårdagens händelse kan vara en sådan sak som på sikt ändrar detta.
Tråkigt dock att det först måste bli en tragedi innan något sker.

Nåja, jag är nöjd nu med vårt sidospår, så jag ska försöka att inte babbla mer om detta nu.

Ett futtigt problem jämfört med de allvarliga som skildras de senaste sidorna men ändå.
Hade just i en annan tråd lovordat linoljekitt då jag fick besök av hungriga blåmesar och en talgoxe som går hårt åt mina kittade fönster, motar bort dem men minuterna efter är de tillbaka. Vet inte om man kan blanda något i kittet eller om man måste muta med talgbollar för att få vara ifred.
Tidigare blandades väl gulockra i kittet för att göra det osmakligt för fåglarna.

• Närbild på träkitt som skadats av fåglar, med bitar av kitt borta från en målad yta.
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
hsd
B Bitterhetsakademin skrev:
Ett futtigt problem jämfört med de allvarliga som skildras de senaste sidorna men ändå.
Hade just i en annan tråd lovordat linoljekitt då jag fick besök av hungriga blåmesar och en talgoxe som går hårt åt mina kittade fönster, motar bort dem men minuterna efter är de tillbaka. Vet inte om man kan blanda något i kittet eller om man måste muta med talgbollar för att få vara ifred.
Tidigare blandades väl gulockra i kittet för att göra det osmakligt för fåglarna.
Hehe, var med om detta
Lösningen var enkel spände ebän tråd övver fönsternas dropplåt med tv klädnypor och då upphörde mumsandet

Mikael_L
Fast om det funkar med att muta med talgbollar är det väl en utmärkt lösning ... tänker jag ...

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast om det funkar med att muta med talgbollar är det väl en utmärkt lösning ... tänker jag ...
OT, javisst, men😎

När jag är hemma i Sverige har jag alltid typ 5 fågelmatare aktiva året runt, både solrosfrö (svarta frön) och talgbollar.

Jag köper när säsongen tar slut & Jem&fix säljer ut sina överblivna 20 kg säckar för typ 9 kr/kg i stället för fullpris 17,46/kg eller 24 kr/kg som dyrast.

Eller när Ö&B rear ut talgbollarna på våren med typ 75% rabatt, då köper jag och laddar förråden.

Jag har därför MASSOR av småfågel (och en del fasan, kråka,skata) i trädgården vilket jag tycker är mycket trevligt.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
OT, javisst, men😎

När jag är hemma i Sverige har jag alltid typ 5 fågelmatare aktiva året runt, både solrosfrö (svarta frön) och talgbollar.

Jag köper när säsongen tar slut & Jem&fix säljer ut sina överblivna 20 kg säckar för typ 9 kr/kg i stället för fullpris 17,46/kg eller 24 kr/kg som dyrast.

Eller när Ö&B rear ut talgbollarna på våren med typ 75% rabatt, då köper jag och laddar förråden.

Jag har därför MASSOR av småfågel (och en del fasan, kråka,skata) i trädgården vilket jag tycker är mycket trevligt.
Brukar sätta upp en del talgbollar som alltid går åt men det är värre med fröblandningen då de flesta fröna ratas av fåglarna och blir liggande på marken och blir aldrig uppäten. Populärast är väl nötter som ger välbehövligt fett men det blir dyrt att endast utfodra med dessa.

Brukar sätta upp en del talgbollar som alltid går åt men det är värre med fröblandningen då de flesta fröna ratas av fåglarna och blir liggande på marken och blir aldrig uppäten. Populärast är väl nötter som ger välbehövligt fett men det blir dyrt att endast utfodra med dessa.
Skit i fröblandningar, rent solrosfrö kan och vill alla fåglar ha.
Svarta frön är mer energirika än strimmiga, och ofta även billigare.
Fåglarna lär sig snart att skala svarta frön...och dom tar sedan slut med blixtfart!

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Läste tips idag om att pudra med vitpeppar.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Tog fram min kikare som legat i princip oanvänd sedan jag köpte den, förvånades då den halkfria beläggningen "svettats" ut en kletig olja som klibbar fast vid allting. Har nu med möda och en mikrofibertrasa med lacknafta fått bort eländet. Iofs en kikare från Clas Ohlson av kinesisk tillverkning men ändå Gaaaahhhh!
Handsprit löser upp sånt där. Etanol.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med all respekt för det som inträffade igår så tycker jag att det är ett svagt resonemang.

Hur många farliga människor ska du låsa in för att skydda de andra? Hur ska du utvärdera att det har effekt?

Jag tror inte att det finns några enkla, bra lösningar på den här typen av problem, i synnerhet inte av slaget ”lås in alla galningar och kasta bort nyckeln” (jag vet att ingen föreslagit just det; välj gärna att inte missförstå).
Jag tror vi har bättre möjlighet än någonsin att utvärdera vilka som är en fara för samhället och borde hållas institutionaliserade. Med det sagt är systemet inte perfekt, men det skulle kunna vara betydligt bättre än det var förr.
Det kommer varken förhindra alla vansinnesdåd eller hålla enbart framtida gärningsmän inlåsta men det skulle kunna förhindra X antal vansinnesdåd och det är värt mycket i min bok.
Mätbart är det naturligtvis men i teoretiska och statistiska termer men det är väl så man får jobba på statsnivå!?

Satsuki Satsuki skrev:
För att lagförslaget om just detta inte gick igenom. Antar att det handlar om personlig integritet?

Att vara vårdpersonal är ju ett kall, då får man väl ta lite risker? (Ja, oerhört ironiskt menat). Men man kan också se det som att det skulle låta oss ge individen de bästa förutsättningar och kunna ta omhand på bästa sätt, samt hjälpa individen att inte hamna i situationer som blir väldigt fel och som man senare kan ångra (som i detta fallet)….
Konstigt nog har ambulanspersonalen i Kronoberg tillgång till patientjournal ute i fält. Med ett sånt system kommer man väldigt långt utan "flaggning" från polisen och det hade förmodligen gjort att ambulansen i Harmånger inte gått in till patienten utan assistans.

A
useless useless skrev:
Konstigt nog har ambulanspersonalen i Kronoberg tillgång till patientjournal ute i fält. Med ett sånt system kommer man väldigt långt utan "flaggning" från polisen och det hade förmodligen gjort att ambulansen i Harmånger inte gått in till patienten utan assistans.
Men hur gör tex kronofogden inför hembesök?

Satsuki
useless useless skrev:
Av sekretesskäl får man bara gå in i journalen när man har en vårdrelation. Eftersom denna först uppkommer då man träffar patienten är det inte lagligt att i förväg gå in i journalen och läsa. Jag blir inte förvånad om det görs, men det är alltså inte lagligt…

Satsuki Satsuki skrev:
Av sekretesskäl får man bara gå in i journalen när man har en vårdrelation. Eftersom denna först uppkommer då man träffar patienten är det inte lagligt att i förväg gå in i journalen och läsa. Jag blir inte förvånad om det görs, men det är alltså inte lagligt…
Låter rimligt. Men på radion diskuterades lösningen man haft i Kronoberg sen 2012(?) och man hävdade att samma lösning i Gävleborg med stor sannolikhet hade förhindrat tragedin.

Verkar konstigt om dom haft ett olagligt system i mer än tio år?

"Med den här tekniken kan vi logga in och koppla upp oss mot Cambio Cosmic som är landstingets stora informationssystem, ta upp mannens journal, se en sjukdomshistoria och kanske konstatera att han är diabetiker eller att han haft hjärtproblem och vilka mediciner han tar. På så sätt är vi mycket bättre förberedda när vi kommer till platsen, säger Richard Andersson, ambulanssjuksköterska"
https://www.smp.se/vaxjo/ambulanspersonal-far-tillgang-till-journal-direkt/

J
useless useless skrev:
Låter rimligt. Men på radion diskuterades lösningen man haft i Kronoberg sen 2012(?) och man hävdade att samma lösning i Gävleborg med stor sannolikhet hade förhindrat tragedin.

Verkar konstigt om dom haft ett olagligt system i mer än tio år?

"Med den här tekniken kan vi logga in och koppla upp oss mot Cambio Cosmic som är landstingets stora informationssystem, ta upp mannens journal, se en sjukdomshistoria och kanske konstatera att han är diabetiker eller att han haft hjärtproblem och vilka mediciner han tar. På så sätt är vi mycket bättre förberedda när vi kommer till platsen, säger Richard Andersson, ambulanssjuksköterska"
[länk]
Ja ambulansen kollar ofta i förväg om sjukdomshistoriken, hade en hjärtsjuk mor när hon levde så har varit med om ambulansutkallning ett antal gånger..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.