RoTe RoTe skrev:
Jag har sagt detta sen jag blev gammal nog att rösta, institutionerna skulle aldrig ha lagts ner.
Du tycker inte att problemet började när vi slutade spärra in hysteriska fruntimmer?

• Haha
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför har de inte ett register som rödflaggar personer med ett våldsamt förflutet (plus eventuella psykiska problem) då?
För att lagförslaget om just detta inte gick igenom. Antar att det handlar om personlig integritet?

Att vara vårdpersonal är ju ett kall, då får man väl ta lite risker? (Ja, oerhört ironiskt menat). Men man kan också se det som att det skulle låta oss ge individen de bästa förutsättningar och kunna ta omhand på bästa sätt, samt hjälpa individen att inte hamna i situationer som blir väldigt fel och som man senare kan ångra (som i detta fallet)….

Redigerat:
  • Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du tycker inte att problemet började när vi slutade spärra in hysteriska fruntimmer?
Gör dig inte dummare än du är.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Djupt problematiskt att låsa in människor som inte gjort något fel, i synnerhet om de själva på intet vis hjälps av det utan det ”bara” är för andras säkerhet.

• Gilla
bygg_katt och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Djupt problematiskt att låsa in människor som inte gjort något fel, i synnerhet om de själva på intet vis hjälps av det utan det ”bara” är för andras säkerhet.
Problematiskt eller ej men när andra som inte gjort något fel hjälps av det, i form av slipper utsättas för grovt våld eller mördas. Då är det väldigt brottsförebyggande!

• Gilla
galento
  • Laddar…
Unikt namn
Satsuki Satsuki skrev:
För att lagförslaget om just detta inte gick igenom. Antar att det handlar om personlig integritet?

Att vara vårdpersonal är ju ett kall, då får man väl ta lite risker? (Ja, oerhört ironiskt menat). Men man kan också se det som att det skulle låta oss ge individen de bästa förutsättningar och kunna ta omhand på bästa sätt, samt hjälpa individen att hamna i situationer som blir väldigt fel och som man senare kan ångra (som i detta fallet)….
Det är intressant hur tungt integriteten väger ibland, inte sällan när våldsamma personer är inblandade.

På min arbetsplats föregås alla arbeten av en riskbedömning, inte bara de med en känd risk.

För ambulanspersonal verkar det snarare som detta i praktiken förbjuds, i och med att kritisk information undanhålls.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
S Slarvpellen skrev:
Problematiskt eller ej men när andra som inte gjort något fel hjälps av det, i form av slipper utsättas för grovt våld eller mördas. Då är det väldigt brottsförebyggande!
Med all respekt för det som inträffade igår så tycker jag att det är ett svagt resonemang.

Hur många farliga människor ska du låsa in för att skydda de andra? Hur ska du utvärdera att det har effekt?

Jag tror inte att det finns några enkla, bra lösningar på den här typen av problem, i synnerhet inte av slaget ”lås in alla galningar och kasta bort nyckeln” (jag vet att ingen föreslagit just det; välj gärna att inte missförstå).

• Gilla
bygg_katt och 8 till
  • Laddar…
RoTe
Med all respekt för det som inträffade igår så tycker jag att det är ett svagt resonemang.

Hur många farliga människor ska du låsa in för att skydda de andra? Hur ska du utvärdera att det har effekt?

Jag tror inte att det finns några enkla, bra lösningar på den här typen av problem, i synnerhet inte av slaget ”lås in alla galningar och kasta bort nyckeln” (jag vet att ingen föreslagit just det; välj gärna att inte missförstå).
Vi hade ett fungerande system förr, institutioner. Där kunde man lämpa av folk som inte klarar det vanliga livet.

RoTe RoTe skrev:
Vi hade ett fungerande system förr, institutioner.
Därom kommer vi nog aldrig bli överens.

Vipeholmsexperimenten

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
RoTe
Därom kommer vi nog aldrig bli överens.

Vipeholmsexperimenten
Man måste inte bli så extrem

Nej, det får man förstås hoppas att en ny sådan ordning inte skulle bli. Ur ett större perspektiv var inte Vipeholmsexperimenten så extrema heller; fullt acceptabla skulle nog många säga än idag.

Min poäng är bara att man lätt avhumaniseras om ens liv blir ett redskap för andra, snarare än ett värde i sig.

• Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
spärra in hysteriska fruntimmer?
Jag gjorde lite jobb i ett hus på Ulleråker, jag snappade upp att det hette "kvinnostormen" förut, så jag blev nyfiken och googlade lite om historien.

Kvinnostormen var ett allmänt använt namn (och även "stormen" för män) på flera (alla?) av landets mentalsjukhus på den tiden. För avdelningarna kallades för "stormavdelningar" (och varför lyckades jag inte ta reda på), och där placerades de med svår problematik och svårt utåtagerande beteenden, sen fanns det då andra slags avdelningar för andra patienter.
Detta var i tiden då en mer modern psykiatrivård växte fram.

Jag ville inget annat med detta inlägg än att berätta, jag misstänker att åtminstone någon finner sånt här intressant, dvs lite om landets historia.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är intressant hur tungt integriteten väger ibland, inte sällan när våldsamma personer är inblandade.

På min arbetsplats föregås alla arbeten av en riskbedömning, inte bara de med en känd risk.

För ambulanspersonal verkar det snarare som detta i praktiken förbjuds, i och med att kritisk information undanhålls.
Ett av skälen är att ju mer man öppnar på möjligheten att komma åt olika register, ju mer sprids sånt som inte ska spridas.
Det finns alltid någon här och där som bryter mot sina befogenheter och kollar lite i vad de kommer åt och sen finns den infon plötsligt på flashback.

Till sist råkar även du och jag illa ut.

Det finns inga enkla svar här heller - hade det funnits, hade redan det bästa varit infört.

• Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett av skälen är att ju mer man öppnar på möjligheten att komma åt olika register, ju mer sprids sånt som inte ska spridas.
Det finns alltid någon här och där som bryter mot sina befogenheter och kollar lite i vad de kommer åt och sen finns den infon plötsligt på flashback.

Till sist råkar även du och jag illa ut.

Det finns inga enkla svar här heller - hade det funnits, hade redan det bästa varit infört.
Börjar segla ot.
Finns viljan går det absolut.

Problemet är att jag som privatperson i många fall enkelt kan få fram mer info om en person än de som har ett yrkesmässig anledning att se den.
Detta eftersom marknadskrafterna har släppts lös i våra offentliga register samtidigt som statlig och kommunal personal bakbinds av strängare lagar.

Med alla smarta datasystem och ai är det en "enkel" sak att leta de som okynnesslår i systemen, men även att presentera olika risk klasser istället för eventuella konkreta och känsliga dommar.

Man kan ju tänka sig att det finns ett system där sambandscentralen slår på adresser eller förmedlar dessa till personalen som ska rycka ut. I detta gränssnitt vore det ju en utmärkt plats att sätta flaggor på högriskindivider på samma eller närliggande adresser så blåljuspersonalen kan förbereda sig, begära eskort eller avbryta utryckningen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gjorde lite jobb i ett hus på Ulleråker, jag snappade upp att det hette "kvinnostormen" förut, så jag blev nyfiken och googlade lite om historien.

Kvinnostormen var ett allmänt använt namn (och även "stormen" för män) på flera (alla?) av landets mentalsjukhus på den tiden. För avdelningarna kallades för "stormavdelningar" (och varför lyckades jag inte ta reda på), och där placerades de med svår problematik och svårt utåtagerande beteenden, sen fanns det då andra slags avdelningar för andra patienter.
Detta var i tiden då en mer modern psykiatrivård växte fram.

Jag ville inget annat med detta inlägg än att berätta, jag misstänker att åtminstone någon finner sånt här intressant, dvs lite om landets historia.
"Stormen" var mycket riktigt de avdelningar på mentalsjukhusen som inhyste de mest våldsamma och psykotiska patienterna.

Att det kallades för Stormen antar jag var för att beskriva arbetsklimatet inne på avdelningen, det kunde nog "storma" rejält på dessa avdelningar innan psykofarmaka och antipsykotika kom i mitten av 50-talet och kunde lugna ner vårdtagarna.

"Oron" var också en benämning och beskrev nog de lite mindre stökiga avdelningarna.

Stormen och Orons närmaste motsvarighet idag antar jag är sluten psykiatrisk vård.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.