RoTe RoTe skrev:
Mer principen av frihet som är viktig för mig. T.ex. skolplikten är en helt sinnessjuk grej när man kan ha läroplikt istället. Hela det här landet är skapt för att vi inte ska behöva ta något eget ansvar överhuvudtaget.
Vi har jättemycket ansvar, speciellt på sådant vi inte kan påverka så mycket. Elprisavtal, premiepensions fonder, studieval, bostadslån … fel val och du ”straffas” för resten av ditt liv

• Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
4774
K KariHa skrev:
Vi har jättemycket ansvar, speciellt på sådant vi inte kan påverka så mycket. Elprisavtal, premiepensions fonder, studieval, bostadslån … fel val och du ”straffas” för resten av ditt liv
Det är väl just det, allt ansvar ligger hos individen och aldrig på myndigheter . Det att ta ansvar för sig själv är relativt enkelt men att ha rätt i sak betyder ingenting idag.

Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag påstår inte att det inte hänt, bara att man bör vara generellt kritisk till sidor (MSN) som bara trålar på nätet, och "nyhetssajter" som bara vill generera klick...
Ja så är det.
Men nu är det så att det är min bättre hälft som lämnat ut den där rapporten till journalisterna (de begär ut den), så jag kan i detta fall intyga att det faktiskt är sådär jävligt - tyvärr.

Rapporten är en som kommunen själv har gjort, dvs utredning - rapport, så det finns knappast några stora överdrifter i den.

Det finns ställen där det är rätt hyggligt bra, det finns ställen där det är nödtorftigt bra, och så finns det något ställe där det är såhär riktigt illa.
Och det ska i det här fallet till stor del bero på att det finns några tongivande anställda som varit där länge, som ser till att verksamheten hela tiden hamnar i detta läge.

Ni kan själva begära ut rapporten, om ni skulle önska, som all annan offentlig handling i detta landet.

• Ledsen
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
Tyvärr, har läst samma, och det gäller väl dessa microbryggerier, gårdsbutiker med rättighet att sälja vin samt de få vingårdar vi har i landet. Summan är inte hög men jag tycker också det är ett fult tvång.
useless useless skrev:
Det är för att värna folkhälsan.

"Gårdsförsäljning får enbart ske till konsumenter som har deltagit i ett kostnadsbelagt besöksarrangemang som har anknytning till den alkoholdryck som tillståndet gäller."
[länk]
Hela konstruktionen är endast för att det här är vad Sverige max kan pressa fram och ändå ha en chans att behålla alkoholmonopolet (systembolaget).
Det finns mycket krafter i andra Europeiska länder som helst vill se att det undantag som vi har blir upphävt, så vi blir tvungna att öppna alkoholmarknaden helt fri, på samma sätt som de flesta andra länder i EU. Dessa skulle hugga direkt om denna gårdsförsäljning blev mer fri.
Ja de kan nog tänkas hugga redan nu, med dagens konstruktion, vi får se.

Men inse det, detta är det egentliga skälet till kravet på ett besöksarrangemang, med en viss min tid och kostnad.

Jag lägger inte i detta inlägg ett uns av min egna värdering av alkoholmonopolets vara eller icke vara, så börja inte citera mig och tjafsa om det!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
4774 4774 skrev:
Och framförallt ingen myndighet 😉
4774 4774 skrev:
Det är väl just det, allt ansvar ligger hos individen och aldrig på myndigheter . Det att ta ansvar för sig själv är relativt enkelt men att ha rätt i sak betyder ingenting idag.
Nejdå, det finns enormt mycket ansvar lagt på både myndigheter, tjänstemän och politker, nyss fick alla politiker i äldrenämnden i Uppsala sparken för att det har förekommit oegentligheter bl.a. våldtäkter, på äldreboenden. Det dög inte att säga att "man inget visste eller fått reda på".

Det hårda ansvarsutkrävandet av tjänstemän håller på att störta hela Sverige i misär.
Ett hus har hamnat 1 enda cm fel, för nära tomtgränsen, då krävs det bums rättelse, dvs rivning, för tjänstemannen vågar inte runda det minsta lilla av regler.

En skola ska byta ut all idrottsutrustning.
Den ska kastas, fast en ideell förening som hjälper utsatta barn vill ta över den för barnens skull, men se det går inte, för det mandatet har inte tjänstemannen, så det måste kastas.

En person inkommer med anmälningar om allt möjligt till socialnämnden varenda vecka, tjänstemännen vågar inte ignorera något alls, alla måste utredas enligt alla paragrafer och konstens regler, för gör man inte det så bryter man mot lag och tjänsteregler, och riskerar reprimander, löneavdrag, sämre löneutveckling och sparken.

Osv osv. Sverige drunknar i petigheter från tjänstemannasverige, och detta för att det är så otroligt farligt för tjänsteman att inte följa varenda bokstav och punkt i lagtexten, som en robot.
Och vi medborgare blir förtvivlade över all fyrkantighet, samt förstås vad denna överdrivna nitiskhet kostar samhället.

• Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, det finns enormt mycket ansvar lagt på både myndigheter, tjänstemän och politker, nyss fick alla politiker i äldrenämnden i Uppsala sparken för att det har förekommit oegentligheter bl.a. våldtäkter, på äldreboenden. Det dög inte att säga att "man inget visste eller fått reda på".

Det hårda ansvarsutkrävandet av tjänstemän håller på att störta hela Sverige i misär.
Ett hus har hamnat 1 enda cm fel, för nära tomtgränsen, då krävs det bums rättelse, dvs rivning, för tjänstemannen vågar inte runda det minsta lilla av regler.

En skola ska byta ut all idrottsutrustning.
Den ska kastas, fast en ideell förening som hjälper utsatta barn vill ta över den för barnens skull, men se det går inte, för det mandatet har inte tjänstemannen, så det måste kastas.

En person inkommer med anmälningar om allt möjligt till socialnämnden varenda vecka, tjänstemännen vågar inte ignorera något alls, alla måste utredas enligt alla paragrafer och konstens regler, för gör man inte det så bryter man mot lag och tjänsteregler, och riskerar reprimander, löneavdrag, sämre löneutveckling och sparken.

Osv osv. Sverige drunknar i petigheter från tjänstemannasverige, och detta för att det är så otroligt farligt för tjänsteman att inte följa varenda bokstav och punkt i lagtexten, som en robot.
Och vi medborgare blir förtvivlade över all fyrkantighet, samt förstås vad denna överdrivna nitiskhet kostar samhället.
Det beror väl mer på att deras chefer är helt inkompetenta.

J
I Ingenjör Jesper skrev:
Det där verkar ju vara på väg att ändras... Jag var i London en sväng i början av sommaren, på Heathrow upplyste säkerhetsvakten mig (helt vänligt och utan ond avsikt) att de två banden vi gick genom var de sista med gamla systemet. Alla andra har de bytt till någon ny teknik där de scannar innehållet i flaskor och då tillåter allt upp till en liter... (Och min 200 ml marmelad gick alltså inte igenom eftersom jag valde fel band)! Ett sent gaaaaah på den...
Det konstiga är att det var ju under en period för kanske 2 år sen ok att ta med tex en vatten/läskflaska genom kontrollen på Arlanda, även andra flygplatser tillät det. Sen tog de bort möjligheten.

engs
D Dilato skrev:
Ang s.k. säkerhetskontroll:
Jag reste från Dar es Salaam till Entebbe via Nairobi med Kenya Airways.
På planet till Nairobi la jag undan en vinflaska och en vattenflaska, båda oöppnade, båda stämplade Kenya Airways.

Tror du inte att den jäv*la säkerhetskontrollen (mellan två internationella områden på flygplatsen, ren transfer!) vägrade mig att ta med dom eller dricka upp dom utan kastade dom!

Det är sånt som gör att man ibland funderar på att ta med flytande nitroglyserin nästa gång, när flaskan hamnar i sopkorgen blir det som dynamitharry säger "en jävla smäll" 😉😆
I Argentina upplevda jag tvärtom, vid metalldetektorn så pep det för var o varannan som passerade, men personalen bara log och vinkade att man skulle fortsätta.
FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaaaaaahh

Kollade in ett närbeläget microbryggeri/destilleri på vägen hem från stan igår.

Dom hade precis stängt, men det satt ett stort fint anslag på dörren där det meddelades att den guidade turen som krävs för att få handla tar ca. 30 och kostar 50:-.... 🤯🤯

Är det så hos alla, att man ska behöva betala för att få möjlighet att köpa lite närproducerad öl samt höra samma information gång efter annan.

Snacka om fiasko.
Gissar att man var tvungen till denna mjukstart, en politisk kompromiss. Men att om några år kan man mjuka upp dessa regler mer när de upptäcker att det är varken alkisarna eller tonåringar som köper relativt dyr småskaligt producerad dryck direkt av producenten. De köper på bolaget eller nån stor lastbilsparkering istället.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
J
kashieda kashieda skrev:
Risken med de "stora" är väl att de redan är identifierade som VPN:er, så de blockas fastän servern rent fysiskt står i .uk.
NordVPN? Inte testat BBC men för Netflix funkar det kanon.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vet inte riktigt vilken tråd det här passar bäst i men besökte en inredningsbutik i Sthlms skärgård idag. Ifall ni har några muttrar och en bit gängstång över vet ni hur ni kan tjäna ihop en slant ifall semesterkassan sinar 🙂
Rostiga muttrar och gängstång arrangerade som ljusstakar med prislapp i inredningsbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 24 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vet inte riktigt vilken tråd det här passar bäst i men besökte en inredningsbutik i Sthlms skärgård idag. Ifall ni har några muttrar och en bit gängstång över vet ni hur ni kan tjäna ihop en slant ifall semesterkassan sinar 🙂
[bild]
De ser lite topptunga ut...

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
[bild]
1000:- st med matchande stearinljus till. 😉

• Gilla
  • Haha
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Karrock
D Dublin skrev:
[bild]
Haha! Det är därför man inte kan gå i inredningsaffärer. För många grejer man kan snickra/svetsa själv med bättre resultat och till nån tia i materialkostnad... Sen gör man det aldrig ändå.

pacman42 pacman42 skrev:
De ser lite topptunga ut...
Perfekt på glasbordet

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Karrock Karrock skrev:
Haha! Det är därför man inte kan gå i inredningsaffärer. För många grejer man kan snickra/svetsa själv med bättre resultat och till nån tia i materialkostnad... Sen gör man det aldrig ändå.
Ja inte är jag sugen att ha en massa tungt rostigt järnskrot på bordet, de där skulle jag knappt vilja ha i garaget ens.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.