N
S sjoelund skrev:
Vissa bilar kan man ju inte ens stänga av om de står i neutral...
Det brukar gå men ibland krävs det man trycker på ett antal knappar i rätt följd eller så får man stänga av i P och slå på tändningen utan att starta med den hemliga koden och sedan flytta den till N.

Hur man gör med en strömlös bil vet jag inte

N Niq skrev:
Hur man gör med en strömlös bil vet jag inte
Om bilen är strömlös kan du inte ens öppna dörrarna...

Skruvade sönder reglaget till båten igår och beställde ny knapp till trim o tilt.
Nu är det 30 grader och jag vill ut och åka båt 🙁

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
a, och bakåt när man vill framåt!!
Hur korkat får det vara?
Någon Volvo-special?

Lånade en gammal Volvotraktor för några år sedan för att köra hem ved. Vande mig aldrig vid den växelspaken.

Har för mig det var något i denna stil:

2 Back 4

1 3

(3an ska vara under 4an. Är det när jag skriver inlägget, men efter postning hoppar den åt vänster )

N Niq skrev:
Hur ska man annars flytta på bilen när den är avstängd. Visserligen krävs det ju närmast en verkstadshandbok på många nya bilar för att dom inte automatiskt ska lägga i P och handbroms så fort man reser sig ut stolen
Hur ofta gör du det? Jag har neutralknapp till fördelningslådan i bilen, men lik förbannat måste jag kliva över ett Neutralläge varje gång jag växlar mellan fram och back... Men tror du det går att stänga av bilen när den ligger i neutral, nä serru det är för farligt...

N
Tokslut Tokslut skrev:
Hur ofta gör du det? Jag har neutralknapp till fördelningslådan i bilen, men lik förbannat måste jag kliva över ett Neutralläge varje gång jag växlar mellan fram och back... Men tror du det går att stänga av bilen när den ligger i neutral, nä serru det är för farligt...
I stort sett varje dag. Inte så ofta med min egen bil däremot.

Går det inte att lägga i N när den är avstängd då?

GAAAAHHHH
Alla kablar på bild 1 ska in i bild 2.
Reglage Yamaha båtmotor.
Mängd kablar med olika färger och kopplingar ligger på en röd yta, skruvar syns i förgrunden. Reglage till Yamaha båtmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeldragning och anslutningar för reglering av Yamaha båtmotor, närbild av färgglada kablar och kontakter i en elektronisk enhet.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH
Alla kablar på bild 1 ska in i bild 2.
Reglage Yamaha båtmotor.
[bild][bild]
Det är då som du mentalt ska tänka, det är inget problem bara möjlighet att göra ett bra jobb.😉

A AndersS skrev:
Det är då som du mentalt ska tänka, det är inget problem bara möjlighet att göra ett bra jobb.😉
Jo, det satt ju där när jag plockade isär
Hur som, nu är den ihop....
GAAAAHHHH!!! igen.
Förstår nån detta ??
Det var glapp i knappen, ibland funkade inte upp.
Det är som synes 3 kablar, den röda är ström.
Man tänker att knappen bara kan fungera på ett sätt, åt ena hållet är det kontakt mellan röd och blå, åt andra mellan röd och grön.
Nu när jag ansluter den ena eller andra går elmotorn precis som tidigare, men det händer inget, motorn går varken upp eller ner 🤔
Det är alltså knappen till Trim o Tilt på motorn.
Tre buntade kablar med blå kontakter, inklusive en röd strömkabel, ligger på ett rött lädersäte framför en motorpanel.
Skapa konto

N
Gaaahhhhh!!!
Jag tycker om när det är varmt men nu har jag någon förkylning i kroppen som gör att jag inte alls klarar värmen så bra. Blir helt slut så fort man gör något.

Gjorde kontroll om jag blivit allergisk för getingstick. Gick in i vedlidret och släppte ner lite ved. Sprang ut därifrån jagad av getingar en hann sticka mig. Väntade en stund så dom skulle lugna sig lite och gick tillbaka för att lokalisera boet. Blev stucken igen fast jag höll mig på avstånd. Så nu har jag ett stort bo med ilskna getingar att ta bort.

• Ledsen
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, det satt ju där när jag plockade isär
Hur som, nu är den ihop....
GAAAAHHHH!!! igen.
Förstår nån detta ??
Det var glapp i knappen, ibland funkade inte upp.
Det är som synes 3 kablar, den röda är ström.
Man tänker att knappen bara kan fungera på ett sätt, åt ena hållet är det kontakt mellan röd och blå, åt andra mellan röd och grön.
Nu när jag ansluter den ena eller andra går elmotorn precis som tidigare, men det händer inget, motorn går varken upp eller ner 🤔
Det är alltså knappen till Trim o Tilt på motorn.
[bild]
Nu har jag inte mekat Yamaha tidigare, men läser man elschemat så verkar det stämma att röd ansluts mot ljusblå eller grön för upp resp ner.

https://blog.simyamaha.com/ptt-relay/

Och går trimmotorn går så ska den röra sig. Du har kollat oljenivån? Kan det ha hänt något med ”release valve”?

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Gaaaahhhhhhh!
Jag hatar rostfria skruvar.
Detaljbild av ett metallfäste med rostfri skruv och elektrisk komponent i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Rostfri skruv med synliga rostfläckar fastsatt i mörk yta.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gaaaahhhhhhh!
[bild]
[bild]
Jo, de har en del utmaningar om man så säger.
Jag jobbar i princip bara med rostfritt, det har blivit en del GAAAHHH genom åren.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gaaaahhhhhhh!
[bild]
[bild]
Never go in dry! ;)

• Gilla
  • Haha
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Never go in dry! ;)
Den skar samtidigt som nyloc-delen av mutter skulle ta gäng.. så jag kände inte ens att den skar...
M4 kanske var lite klent, jag hade kunnat gå upp på M5 om jag borrat ur tankmätararmaturen nån tiondel eller 3 ....

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.