1 657 454 läst ·
17 758 svar
1657k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Kanske ingen större skillnad men varför välja det kostsamma alternativet när det finns ett lönsammare?N Niq skrev:
Det är ju denna typ av resonemang som exempelvis leder till att bankerna i många fall kommer undan med sina nollräntekonton och därmed tjänar gigantiska belopp på bekostnad av kundkollektivet.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Ja asså far har 4 så han lider inte av att låna ut en. Den jag lånar nu är en m12 milwakuee (stavning?) och den känns trevlig. Drömmen vore ju att byta ut alla verktyg till m12 just nu. Lätta och smidiga maskiner, så skulle kännas dumt att ersätta den trasiga med en ny av samma märke om man ändå drömmer om att byta helt. Har bara 3 verktyg (numera 2) verktyg av makita och det är multiverktyg och skruvknack, men massa trädgårdsverktyg. Så blir väll att ha makita i friggan för slit och släng och när föräldraledigheten slut köpa en m12 borr, sen en knack och multiverktyg i m12 när makita-maskinerna pajar.N Niq skrev:
Bankerna kommer undan med sina nollräntekonton för att folk inte orkar hålla på och jaga småpengar.Alfredo skrev:
Hur kostsamt blir det om jag köper en bil för 200000kr och betalar det 30 dagar tidigare?
Ja det är precis det jag skriver!N Niq skrev:
Beror naturligtvis på ränteläget men idag kanske 300:- Två luncher bortkastade helt i onödan.N Niq skrev:
Om du matar in extra pengar och inte nyttjar kredit så faller poängen med kreditkort. Det är bara för banken att säga att du gjort köpet på debit eftersom du inte nyttjar kredit. Kolla villkoren noggrant - en del banker ger dig inte bonus om du betalar in extra. Andra tillåter det inte alls. En del tillåter det bara för ett enstaka köp (typ en bil). En del låter inte försäkringarna gälla...tensiden skrev:
Men jag har kreditkort eftersom fördelarna är så stora som redan nämnts. Det som går att göra (som jag gjort själv) är att sänka krediten till absoluta minimum. Det kort jag har nu är minimum 5000kr. Jag ser alltid till att saldot på kortet är minst 5000kr. Alltså nyttjar jag aldrig krediten utan alla köp är redan betalade i samma stund som affären genomförs.
Ok så vi är överens om det.Alfredo skrev:
Ja naturligtvis beror det på räntan. Men tänkte som det är just nu. Där börjar vi nog närma oss summor som jag kan tänka mig att göra något för.Alfredo skrev:
Fast du behöver inte göra ett smack. Du ställer in så att fakturan automatiskt betalas i sin helhet på förfallodagen. Ska du däremot hålla på och betala in manuellt i förväg måste du lägga energi på det. Tar mer av dina resurser och kostar dessutom pengar. Dubbeldumt i min värld.N Niq skrev:
Jag betalar visserligen allt manuellt men jag har aldrig betalat in något till mitt kreditkort i förväg. Nu har jag inte närapå en kreditgräns på 200000kr . Är för tillfället okänt för mig om jag nuförtiden kan betala in i förväg till mitt kreditkort. Man kunde inte det när jag kollade sist men det är längesedan så reglerna kan ha ändrats.Alfredo skrev:
Nej egentligen inte tror jag. Jag använde Tensidens summa som exempel och funderade på hur stor skillnaden skulle vara på att hålla pengarna 30 dagar extra. Jag orkade inte räkna ut vad räntan skulle bli.Alfredo skrev:
Skulle jag köpa något för den summan så vet jag faktiskt inte hur jag skulle göra. Jag skulle veta rent logiskt att jag skulle tjäna lite extra på att hålla dom pengarna på kontot 30 dagar. Samtidigt skulle min känslosamma sida tycka att det vore jobbigt att ha en så stor summa att betala så jag kanske skulle bedöma att det är värt att betala bort det iaf.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 428 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 428 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Jag hjälpte till vid en garagestädning. Det fanns några läsk- och vattenflaskor med pant som jag samlade ihop, alla var inte helt urdruckna och jag hällde ut slattarna i växtligheten utanför. En stor Coca-Cola-flaska hade kvar av innehållet till ett par centimeter från botten, innehållet visade sig dock vara olja och inte Coca-Cola! Det hade hunnit rinna ut en à två matskedar innan jag upptäckte fadäsen, städningen fick därmed andra inslag än jag hade räknat med, inte bra med olja i växtligheten utanför garaget.
Jag hjälpte till vid en garagestädning. Det fanns några läsk- och vattenflaskor med pant som jag samlade ihop, alla var inte helt urdruckna och jag hällde ut slattarna i växtligheten utanför. En stor Coca-Cola-flaska hade kvar av innehållet till ett par centimeter från botten, innehållet visade sig dock vara olja och inte Coca-Cola! Det hade hunnit rinna ut en à två matskedar innan jag upptäckte fadäsen, städningen fick därmed andra inslag än jag hade räknat med, inte bra med olja i växtligheten utanför garaget.
Idag är dagen jag märker upp den där behållaren med spillolja..! 😅B Blazermannen skrev:GAAAAHHHH!!!
😂😂😂👍 vi behöver mera gnäll med galenskapA anis16 skrev: