N Niq skrev:
Jo men däckfirman har fel. Det rullar hur många personbilar och lastbilar som helst som har däck som är pluggade utan att någon plockat bort dom från fälgen.
Har man kört utan luft är ofta däckets stomme skadad. Då är det ingen ide att plugga.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jo men däckfirman har fel. Det rullar hur många personbilar och lastbilar som helst som har däck som är pluggade utan att någon plockat bort dom från fälgen.
Jo, det rullar många reparerade däck och jag har lagat ett antal genom åren men man SKA ta av däcket från fälgen och inspektera insidan. Sen att det inte alltid görs är en annan pilsner. Ibland går det, ibland inte.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Däckjobb är fö något jag inte gör själv. Maskiner som tar en j-la plats och kostar pengar.

U
N Niq skrev:
På tunga fordon måste du laga med lapp på insidan. Där är inte plugg ok tyvärr

N
useless useless skrev:
Har man kört utan luft är ofta däckets stomme skadad. Då är det ingen ide att plugga.
Nä är där andra fel så funkar det ju förstås inte.

N
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det rullar många reparerade däck och jag har lagat ett antal genom åren men man SKA ta av däcket från fälgen och inspektera insidan. Sen att det inte alltid görs är en annan pilsner. Ibland går det, ibland inte.
Enligt vem ska man det?

N
U Utsliten och utdömd skrev:
På tunga fordon måste du laga med lapp på insidan. Där är inte plugg ok tyvärr
Ok har det ändrat för tidigare var det helt normalt att laga lastbilsdäck med plugg?

N Niq skrev:
Enligt vem ska man det?
Enligt det sunda förnuftet. Du vet inte statusen på däcket förrän du tittat efter. Se i övrigt inlägg #12909.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan ligger det "nog" en kompressor och skumflaska i mobilen.😄
Du måste ha en väldigt stor mobil…. 😆😉🤔

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N
Enligt det sunda förnuftet. Du vet inte statusen på däcket förrän du tittat efter. Se i övrigt inlägg #12909.
Man bedömer ju skicket på däcket utifrån. Visst det är inte 100%. Men ser det bra ut och håller provtryckning så är det nästan aldrig några problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
för personbilsdäck är det en laglig permanent lagning
För alla hastighetsindex verkligen?

N Niq skrev:
Man bedömer ju skicket på däcket utifrån. Visst det är inte 100%. Men ser det bra ut och håller provtryckning så är det nästan aldrig några problem.
"Nästan" ja, sen tjafsar jag inte mer.🧐

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Gaaaahhh! Banken har ändrat så man måste anmäla höjd beloppsgräns för Swish två dagar i förväg 🤬.

Jäkligt smidigt när man ska köpa moppe till sonen… Nu får jag ha telefonkedja så jag, frun och svärfar swisha tillsammans.

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
Dilato och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Jag har en BMW och kör 275 breda däck bak, det går inte att få plats med, inte ens 245 som jag har fram... Däremot har jag "korvar" att laga med och en kompressor att pumpa med. TPMS gör att jag får larm innan jag kör däcket tomt. Visst finns det risk att skadan är på sidan av däcket men då får det bli bärgare.

• Gilla
nino
  • Laddar…
N
"Nästan" ja, sen tjafsar jag inte mer.🧐
Ja men vad är 100%. Har sett nya däck som inte går att balansera eller har andra fel. Har sett nya fälgar som varit vinda vid leverans. Haft för stora hål för ventilen.
Jag jobbar inte på däckssidan på firman jag jobbar för. Men dom pluggar däck i stort sett dagligen och det är inte många som det blir problem med. Dom som inte lyckas brukar det märkas när dom provtrycker dom.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.