ClasseClas
Tokslut Tokslut skrev:
Har man inte rep.sats med sig? Kompressor är ju heller inte stor eller dyr att ha med ;)

Jag valde Julas för metall handtag
[bild]
[länk]
Självklart. Kompressor följde med bilen. Inget kul att stå nånstans i skogen när man kan fixa det själv (ibland).
Den jag köpte följde det till och med ampuller för att pumpa upp däcket.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Har man inte rep.sats med sig? Kompressor är ju heller inte stor eller dyr att ha med ;)

Jag valde Julas för metall handtag
[bild]
[länk]
Självklart egentligen att ha med sig. Kompressor finns ju i många bilar idag.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Självklart. Kompressor följde med bilen. Inget kul att stå nånstans i skogen när man kan fixa det själv (ibland).
Den jag köpte följde det till och med ampuller för att pumpa upp däcket.
Problemet med de där ampullerna är att däckfirmorna hatar smörjan. Sen vet jag inte hur stora hål de fixar egentligen?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Problemet med de där ampullerna är att däckfirmorna hatar smörjan. Sen vet jag inte hur stora hål de fixar egentligen?
Den sörjan som följer med bilen klarar ganska stora hål. Har ”lagat” ett däck som var sönderskuret av en sten med det. Men man är ju ofta begränsad till 50km/h och däcket måste pumpas med typ 30min mellanrum, eller iaf kontrollera däcktrycket i det intervallet.

Lagningskitet från biltema/jula där man vulkar in en bit gummi i hålet fungerar kanon och för personbilsdäck är det en laglig permanent lagning. Men det är väll typ spik och annat ”smått” som den kan laga och bara på slitytan. Ampullerna som följer med är bara kolsyra och inget klet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
ClasseClas
K karlmb skrev:
Nej, ingen sörja utan komprimerad luft i typ små kolsyrepatroner för att kunna pumpa upp däcket efter gjord reparation.

Finns bättre lagnigssystem för revor i däcksida, men bil har ju stadigare däck än "Offroadhjul" så man får nog kämpa ordenligt för att få in halva. Inte provat denna modell

https://sidewallslug.com/shop

ClasseClas
Nej, ingen sörja utan komprimerad luft i typ små kolsyrepatroner för att kunna pumpa upp däcket efter gjord reparation.
Det är kolsyrepatroner i mitt kit. Det följde med en isoleringskrage till patronerna så man inte får köldskador på händerna.
Svart väska med tre kolsyrepatroner insvepta i isoleringskragar, nätfickor och tillbehör, placerad på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Aha ok

Hällregn, 2 barnbarn som var allt annat än pigga och glada, fullpackad skuff på båda bilarna.
Har väl en kompressor i V60 med däckskum, i bmw med punka kanske det också finns nåt liknande.
Lagning med plugg gjord en vecka tidigare, det var den som gav sig nu...
Däcket förstört, däckfirman vägrade laga så blev ett nytt däck. Egentligen skulle det väl blivit 4st då det är en 4wd, men en uppsättning däck fanns 5-6mil bort så fick gå.
Däcken som var på var inte speciellt slitna så det är nog ingen fara egentligen, även om Bmw är lite känsliga.

Enligt däckfirman ska man inte plugga, det är nödlösning som kanske håller till verkstad, man ska alltid plocka av däcket och kontrollera invändigt/stomme, låg en näve gummi i däcket

nino nino skrev:
Hällregn, 2 barnbarn som var allt annat än pigga och glada, fullpackad skuff på båda bilarna.
Har väl en kompressor i V60 med däckskum, i bmw med punka kanske det också finns nåt liknande.
Däcket förstört, däckfirman vägrade laga så blev ett nytt däck. Egentligen skulle det väl blivit 4st då det är en 4wd, men en uppsättning däck fanns 5-6mil bort så fick gå.
Däcken som var på var inte speciellt slitna så det är nog ingen fara egentligen, även om Bmw är lite känsliga.

Enligt däckfirman ska man inte plugga, det är nödlösning som kanske håller till verkstad, man ska alltid plocka av däcket och kontrollera invändigt/stomme, låg en näve gummi i däcket
Ja korvlagning är så man tar sig till ett nytt däck/hjul, sen skall en kappa på inuti däcket.

jag har gjort ett par på ATV hjul, grejer köpta hos lokala däckhandlarn

Material för däcklagning: burkar med "fast dry cement" och "liquid buffer", patchkit, verktyg som roller och pensel i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har bl.a. numret till vägassistans i mobilen 020-55 55 66. Sedan ligger det "nog" en kompressor och skumflaska i mobilen.😄

• Gilla
nino
  • Laddar…
Gaahhh! 2 veckors leveranstid på nya glasögon, beställdes i måndags. Fruktansvärt påfrestande att använda gamla, icke progressiva, glasögon 🫤

• Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
N
nino nino skrev:

Nä en bra pluggning håller.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nä en bra pluggning håller.
Det kanske det gör men det var pluggningen som gav sig den här gången.

N
nino nino skrev:
Det kanske det gör men det var pluggningen som gav sig den här gången.
Jo men däckfirman har fel. Det rullar hur många personbilar och lastbilar som helst som har däck som är pluggade utan att någon plockat bort dom från fälgen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.