Jumos Jumos skrev:
Gaaaah (snyft) för att den norrländska sommaren hittills är så kall att jordgubbsförsäljarna behöver klä sig i dunjacka för att inte frysa bort (hon utanför Coop stod i en fjällräven expedition jacka med huvan uppfälld). Uppehåll är det dåligt med dessutom. Semestern börjar efter denna arbetsvecka, och det känns allt annat än hoppfullt om man önskar sig trevligt väder för att vara ute i något lättare än långbyxor och långärmad tröja. Brrr!
De gånger jag varit i Norrland på sommaren så har det ändå krävts heltäckande kläder p.g.a. myggen. Kanske annorlunda vid kusten, min erfarenhet är från inlandet.

Isakare Isakare skrev:

Bäst vore en stege, men det var totalförbud mot dessa.
Stegar och säkerhet.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
De gånger jag varit i Norrland på sommaren så har det ändå krävts heltäckande kläder p.g.a. myggen. Kanske annorlunda vid kusten, min erfarenhet är från inlandet.
Myggen kan absolut vara trist och besvärande, men om det fläktar så brukar åtminstone kustmyggen hålla sig borta.

Jumos Jumos skrev:
Myggen kan absolut vara trist och besvärande, men om det fläktar så brukar åtminstone kustmyggen hålla sig borta.
Jag har inte ens sett en mygga här. Åkte några mil innåt landet och gick en promenad i skogen efter älven, men inte en mygga.

• Ledsen
LaT
  • Laddar…
U
Isakare Isakare skrev:
Jag har inte ens sett en mygga här. Åkte några mil innåt landet och gick en promenad i skogen efter älven, men inte en mygga.
Det är inte alls mycket mygg i år. Fördelen med en vinter med väldigt lite snö
Mygg lägger inte ägg i älvar och forsar utan det ska vara stilla vatten

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd
Flaska med naturellt stilla vatten från Apoteket, designad med blå vågmönster och texten "Stilla Vatten".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag får väl säga GAAAAHHHH för Skellefteå.
Jag lämnade just Northvolt, de stackare som jobbade kvar jublade inte precis även om det nu kommit ett bud på verksamheten.

Enda positiva var ett överflöd av hotellrum till kaffe pengar.

• Ledsen
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Stegar och säkerhet.

[media][media]
Eller som denna bild på Stlms stadshus för typ 80 år sedan. Hårda killar i arbete, speciellt han som hänger i kronorna....
Svartvit bild av tre arbetare i arbete uppe på tornet av Stockholms stadshus, en klättrandes bland tre kronor högst upp.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Magnus E K och 7 till
  • Laddar…
I början av 80-talet bytte vi 12 antenner i Stockholmsområdet som täckte hela StorStockholm.
Jag vågade titta upp ur takluckan när två personet utförde bytet och vad jag minns hade de inga säkerhetslinor när de jobbade med det i masterna.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Maria T
K Kane skrev:
Eller som denna bild på Stlms stadshus för typ 80 år sedan. Hårda killar i arbete, speciellt han som hänger i kronorna....
[bild]
Stockholms Stadshus invigdes 23 juni 1923, så de tappra/dumdristiga männen hängde där för drygt 100 år sen!

Min väninnas morfar var med och murade denna byggnad, han är omnämnd i historien kring byggnationen.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Stockholms Stadshus invigdes 23 juni 1923, så de tappra/dumdristiga männen hängde där för drygt 100 år sen!
Där jag hittade bilden var det 1940-talet som angavs. Det var inte vid bygget av Stadshuset när fotot togs.

K Kane skrev:
Där jag hittade bilden var det 1940-talet som angavs. Det var inte vid bygget av Stadshuset när fotot togs.
Precis. Det syns ju tydligt i bilden att byggnaden redan är byggd...

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Punka på dotterns bil... Finns ju inga reservdäck idag så blev att åka till en kompis och låna domkraft, muttermaskin och bil för att laga punkteringen.
Så klart regnar det också

• Ledsen
Isakare och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Punka på dotterns bil... Finns ju inga reservdäck idag så blev att åka till en kompis och låna domkraft, muttermaskin och bil för att laga punkteringen.
För ny bil eller bara "fel" bil?
Min lilla Skoda från -18 har riktigt reservhjul, orginaldomkraft och verktyg som duger till att byta hjul med...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har man inte rep.sats med sig? Kompressor är ju heller inte stor eller dyr att ha med ;)

Jag valde Julas för metall handtag
Reparationssats för däck med två metallhandtag, två nålar och en bit reparationssträngar, avsedd för akut däckreparation.
Skapa konto

https://www.jula.se/catalog/bil-och...ckverktyg/dackverktyg/reparationssats-600209/

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.