1 650 837 läst ·
17 663 svar
1651k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
GAAAAAHHHH13th Marine skrev:
Jag gick på det där....
Sämsta j.vla glasögon jag haft, de blev tvungna att "kompensera" mig med ett par separata terminalglas.
Sista gången jag var på Specsaver.
Som tur var hittade jag mina gamla glasögon som var köpta hos en riktig optiker, trots att de är 3år gamla så är de klart bättre.
Mmm 1177, ofta säger dom ta en alvedon men en gång då min sambo var i telefon angående dottern som då var ca 6 mån var dom ganska lugna, ställde frågor och höll igång samtalet. Vi var inte jätteuppspelta men efter ca 5 min sa hon att ambulans är på väg. Nu var det inte det dom befarade men alla frågor hade tytt på en risk för nånting akut livsfarligt. Jag själv ringde också in 10 år senare med bröstsmärta och en avmätt skåning svarade. Efter att ha pratat en stund så upplevde jag att en alvedon och vila är vad som gäller men då ville hon skicka ambulans. Jag jobbar bara 200m från akuten så jag sa jag kan gå dit, nej, kompromissen blev att en kollega skjutsade mig och hon ringde till akuten. Nu var det inget allvarligt livshotande, men jag blev sjukskriven ett halvår på det.
Litet GAAAAAHHHH men ändå, för radioreklam med ljudeffekter a'la utryckningsfordon. Lyssnat på radio i bilen för omväxlings skull då resten av familjen inte uppskattar de poddar som normalt snurrar där när jag sitter själv. Förvånande vad ofta det kommer reklam med ovan.
Hörde någon reklam som härmar en upptalad GPS. Nu använder jag aldrig tal/ljud till GPS annat än att den får varna för kameror och så, så ingen risk för mig då jag inte lyssnar efter det. Men det är säkert någon som blir lurad svänga av fel om reklamen råkar komma i precis rätt/fel ögonblick.
Hörde någon reklam som härmar en upptalad GPS. Nu använder jag aldrig tal/ljud till GPS annat än att den får varna för kameror och så, så ingen risk för mig då jag inte lyssnar efter det. Men det är säkert någon som blir lurad svänga av fel om reklamen råkar komma i precis rätt/fel ögonblick.
Jag fick tala med en finlandsvenska som höll en lugn och fin ton genom hela samtalet även fast jag tryckte på att jag kunde vänta in akutbesöket till efter helgen, men det skulles in nu! Hon hade rätt, jag hade 239/160 i blodtryck och en vilopuls på 120... Jag ringde in för jag kände mig olustig och hade en egenräknad okryddad halvhöftad vilopuls på 108.V Ville_Vessla skrev:Mmm 1177, ofta säger dom ta en alvedon men en gång då min sambo var i telefon angående dottern som då var ca 6 mån var dom ganska lugna, ställde frågor och höll igång samtalet. Vi var inte jätteuppspelta men efter ca 5 min sa hon att ambulans är på väg. Nu var det inte det dom befarade men alla frågor hade tytt på en risk för nånting akut livsfarligt. Jag själv ringde också in 10 år senare med bröstsmärta och en avmätt skåning svarade. Efter att ha pratat en stund så upplevde jag att en alvedon och vila är vad som gäller men då ville hon skicka ambulans. Jag jobbar bara 200m från akuten så jag sa jag kan gå dit, nej, kompromissen blev att en kollega skjutsade mig och hon ringde till akuten. Nu var det inget allvarligt livshotande, men jag blev sjukskriven ett halvår på det.
GAAAAHHHH!!!
Snart får jag byta jobb i förtid.
Blir tokig på allt som har med säkerhet att göra, vist, man ska jobba säkert, men snart är det idioti.
Senast jag var på kurs för lyft kort frågade jag uttryckligen "är det krav på säkerhetssele i saxlyft??"
Fick samma svar som när jag frågade för 5 år sen
Ja och nej.
Om det finns risk för påkörning, tex att det förekommer trucktafik runt lyften ska man ha sele, men annars gäller att man ska stå i lyften, staketet är fallskyddet.
(Bomlift är nått annat)
Men på senaste har nån/några fått det om bakfoten, vet inte vilka, men på fler o fler ställen är sele obligatorisk för att kliva upp i lyften, även om man inte ens ska åka upp, golvet på en normal lyft är ca 150 cm över golv, jag behöver sällan åka upp mer än 50-100 cm då det jag jobbar med oftast sitter på 3-4 meter.
För mig som ofta jobbar i fryslager i 20-34 minusgrader är detta ett helvete, jag har en jacka anpassad för att kunna utföra mina jobb, lång för att vara varm och med stora fickor för att ha verktyg, test instrument, material, skruvar, handskar mm.
Jackan blir oanvändbar med detta sele på.
Ja, ni har kanske läst om Arbetsmiljöverkets raid mot takplåtslagare och deras "kostege"
Vad säger man ?? Jo, de som sitter o hittar på sånt här har aldrig varit i en lyft i minus 34 grader eller jobbat på ett plåttak.
Blir tokig på allt som har med säkerhet att göra, vist, man ska jobba säkert, men snart är det idioti.
Senast jag var på kurs för lyft kort frågade jag uttryckligen "är det krav på säkerhetssele i saxlyft??"
Ja och nej.
Om det finns risk för påkörning, tex att det förekommer trucktafik runt lyften ska man ha sele, men annars gäller att man ska stå i lyften, staketet är fallskyddet.
(Bomlift är nått annat)
Men på senaste har nån/några fått det om bakfoten, vet inte vilka, men på fler o fler ställen är sele obligatorisk för att kliva upp i lyften, även om man inte ens ska åka upp, golvet på en normal lyft är ca 150 cm över golv, jag behöver sällan åka upp mer än 50-100 cm då det jag jobbar med oftast sitter på 3-4 meter.
För mig som ofta jobbar i fryslager i 20-34 minusgrader är detta ett helvete, jag har en jacka anpassad för att kunna utföra mina jobb, lång för att vara varm och med stora fickor för att ha verktyg, test instrument, material, skruvar, handskar mm.
Ja, ni har kanske läst om Arbetsmiljöverkets raid mot takplåtslagare och deras "kostege"
Vad säger man ?? Jo, de som sitter o hittar på sånt här har aldrig varit i en lyft i minus 34 grader eller jobbat på ett plåttak.
Håller till fullo med. Och anser att det ofta är rent av större risk ifall man efterlever alla dessa föreskrifter och krav på säkerhetsutrustning. Jag fick en tillsägelse om att sele med lina var obligatoriskt när jag skulle göra garneringsarbete mitt på en takyta med upplagda tegelpannor som låg i buntar utspridda över taket. Linan var fäst i en löplina vilket medförde att vid sidoförflyttningar så flyttades ju även toppen på linan vilket medförde att linan drog i tegelbuntarna och vid flera tillfällen var det på näppen att jag rev ner buntar. Och 20kg som rasar ner är inget som jag mäktar ta emot som det var då 45º lutning på taket. Så skulle det inträffa så är det på backen de stannar med risk för personskador, om det inte skulle ske tidigare dvs. Min egen verktygshink åkte ner med ett djävulskt rasslande vid ett tillfälle av denna anledning. Men lyckligtvis så fastnade alla verktygen i bärläkten och andra buntar med pannor. Nä ett djävla oskick med regelverk som är konstruerade av pappersvändare.Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Ja och nej.
(Bomlift är nått annat)
Har du möjligtvis någon länk på denna raid mot kostegar så tar jag tacksamt emot den?
Med vänlig hälsning, Noramasen
Under 2 meters höjd behövs väl inget fallskydd?Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!!
Ja och nej.
(Bomlift är nått annat)
https://www.byggnadsarbetaren.se/striden-om-kobryggorna/Noramasen skrev:
Håller till fullo med. Och anser att det ofta är rent av större risk ifall man efterlever alla dessa föreskrifter och krav på säkerhetsutrustning. Jag fick en tillsägelse om att sele med lina var obligatoriskt när jag skulle göra garneringsarbete mitt på en takyta med upplagda tegelpannor som låg i buntar utspridda över taket. Linan var fäst i en löplina vilket medförde att vid sidoförflyttningar så flyttades ju även toppen på linan vilket medförde att linan drog i tegelbuntarna och vid flera tillfällen var det på näppen att jag rev ner buntar. Och 20kg som rasar ner är inget som jag mäktar ta emot som det var då 45º lutning på taket. Så skulle det inträffa så är det på backen de stannar med risk för personskador, om det inte skulle ske tidigare dvs. Min egen verktygshink åkte ner med ett djävulskt rasslande vid ett tillfälle av denna anledning. Men lyckligtvis så fastnade alla verktygen i bärläkten och andra buntar med pannor. Nä ett djävla oskick med regelverk som är konstruerade av pappersvändare.
Har du möjligtvis någon länk på denna raid mot kostegar så tar jag tacksamt emot den?
Med vänlig hälsning, Noramasen
https://www.byggnadsarbetaren.se/myndighetens-besked-fritt-fram-for-platslagarnas-kobryggor/
Det var ju bra att de ångrat sig om kobryggorna.
För egen del blev det som vanligt i morse "Har ni sele med er"
Svarade, ja det har vi, men inget vi behöver använda, vi ska bara upp med huvudet till 3 meter.
Men det var lokal stadga, alltid sele i lyft oavsett vad man ska göra.
Bäst vore en stege, men det var totalförbud mot dessa.
För egen del blev det som vanligt i morse "Har ni sele med er"
Svarade, ja det har vi, men inget vi behöver använda, vi ska bara upp med huvudet till 3 meter.
Men det var lokal stadga, alltid sele i lyft oavsett vad man ska göra.
Bäst vore en stege, men det var totalförbud mot dessa.
Gaaaah (snyft) för att den norrländska sommaren hittills är så kall att jordgubbsförsäljarna behöver klä sig i dunjacka för att inte frysa bort (hon utanför Coop stod i en fjällräven expedition jacka med huvan uppfälld). Uppehåll är det dåligt med dessutom. Semestern börjar efter denna arbetsvecka, och det känns allt annat än hoppfullt om man önskar sig trevligt väder för att vara ute i något lättare än långbyxor och långärmad tröja. Brrr!
Ja, jag är i Skellefteå och jobbar, har aldrig varit längre än Dalarna sommartid, tänkte att det skulle vara kul o komma lite längre upp och se annat än snö, men man jublar inte över vädret just nu.Jumos skrev:
Gaaaah (snyft) för att den norrländska sommaren hittills är så kall att jordgubbsförsäljarna behöver klä sig i dunjacka för att inte frysa bort (hon utanför Coop stod i en fjällräven expedition jacka med huvan uppfälld). Uppehåll är det dåligt med dessutom. Semestern börjar efter denna arbetsvecka, och det känns allt annat än hoppfullt om man önskar sig trevligt väder för att vara ute i något lättare än långbyxor och långärmad tröja. Brrr!