1 656 537 läst ·
17 741 svar
1657k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Eller så försöker den bara göra livet lite mer spännande 😂N naikon skrev:Dagens fastkörning
[bild]
Ofta undrar jag vad det är för robot jag fått egentligen. Ibland stannar den på platt mark och vill bli lyft. Ibland försöker den ihärdigt välta träd. Idag försökte den väl satsa på bergsklättring.
Slår man upp "förvirrad" eller "efterbliven" i ordboken kommer säkert min robot upp som exempel
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Jag fick p böter på min släpvagn då jag köpt en soffa och under de få minuter det tog att var ainne på möbelföretaget och fråga vart man hämtade möblerna så lyckades en p-vakt ge böter. Dock så satte de inte någon lapp på bilen (som iofs inte fick böter)F Fredrik_THE skrev:
Fick reda på det när det dök in en påmminelse om betalnign av b-boten och i den stod det att de satt boten på fordonets vindruta. Jag överklagade och försökte disskutera med Hojab men var rätt lönlöst. Det värsta var att de inte skickade ut nått svar på överklagan utan det var bara för att jag gick in på mina sidor hos dem då jag kunde se det. Gissar att det är en plan de har för att kunan lägga på förseningsavgifter också.
Om ett av hjulen tex verkligen nuddat den målade parkeringsrutan. Eller ifall parkeringsbiljetten verkligen hade ramlat ner när vakten var på plats. Ditt resonemang passar bättre i totalitära stater. Där behövs inga domstolar.Alfredo skrev:
Tro inte att jag gillar parkeringsbolag. verkligen inte men haft tillräckligt med dom att göra för att förstå affärsiden. Steg 1, ge en avgift eller vad det nu heter, böter är det inte eftersom dom inte har rätt till det. Det är inte en myndihet utan ett civilrättsligt avtal. Steg 2 , betalas inte denna så hota med inkasso. Därefter är nästan alla betalda. Steg 3 om du bestridit, hota med tingsrätten då är större delen betalda. Steg 4 kontrollera verkligen att vi har rätt, vi vill absolut inte förlora i rätten, här är vi nog nere på promille av fallen. Steg 5 , tingsrätt och då får du se bevisen och kommer troligen förlora , annars hade dom släppt det vid Steg 4. Givetvis kommer du inte få nån återkoppling, inget mer händer helt enkelt.K karlmb skrev:
Dessa regler har väl alltid gällt. På kommunal mark måste du betala och sen överklaga, på privat mark kan du skita i det och sen är det upp till parkeringsbolaget att dra dig till tinget. Tidigare var man i princip rättslös men numera måste dom presentera bevis för att kunna döma dig till nåt, så reglerna har ändrats till det bättre men det lär ju varit minst 10 år sen.K karlmb skrev:
Notera också att app-bolagen, som Easypark, säljer information om vart det finns bilar som P-tiden har gått ut på (tajmat ut, inte slagits av) till kontrollbolagen. Detta gör att det är lättare för kontrollbolagen att veta vart de skall leta efter felparkerare. Om man vill spamma det systemet så stänger man aldrig av parkeringen i appen, utan ändrar bara sluttiden så att den stämmer med när man kommer att lämna...V Ville_Vessla skrev:Tro inte att jag gillar parkeringsbolag. verkligen inte men haft tillräckligt med dom att göra för att förstå affärsiden. Steg 1, ge en avgift eller vad det nu heter, böter är det inte eftersom dom inte har rätt till det. Det är inte en myndihet utan ett civilrättsligt avtal. Steg 2 , betalas inte denna så hota med inkasso. Därefter är nästan alla betalda. Steg 3 om du bestridit, hota med tingsrätten då är större delen betalda. Steg 4 kontrollera verkligen att vi har rätt, vi vill absolut inte förlora i rätten, här är vi nog nere på promille av fallen. Steg 5 , tingsrätt och då får du se bevisen och kommer troligen förlora , annars hade dom släppt det vid Steg 4. Givetvis kommer du inte få nån återkoppling, inget mer händer helt enkelt.
Nice, ska börja med det. Vi har Aimo Park som trålar varje dag på parkeringen, jag har årskort men man ser ju att dom inte kollar alla utan går på specifika fordon,pacman42 skrev:
Notera också att app-bolagen, som Easypark, säljer information om vart det finns bilar som P-tiden har gått ut på (tajmat ut, inte slagits av) till kontrollbolagen. Detta gör att det är lättare för kontrollbolagen att veta vart de skall leta efter felparkerare. Om man vill spamma det systemet så stänger man aldrig av parkeringen i appen, utan ändrar bara sluttiden så att den stämmer med när man kommer att lämna...
Samtidigt måste jag säga att dom har rimliga priser och det är aldrig fullt på parkeringen utanför jobbet.
20kr/h, 70kr/dygn, 300kr/månad och 2000kr/år inklusive elstolpe för motorvärmare,
Vissa boenden står på gatan(gratis där) och skrapar rutor och håller på då det ändå bara skulle kostat 2000kr per år att ha en parkering 30m bort med elstolpe
20kr/h, 70kr/dygn, 300kr/månad och 2000kr/år inklusive elstolpe för motorvärmare,
Vissa boenden står på gatan(gratis där) och skrapar rutor och håller på då det ändå bara skulle kostat 2000kr per år att ha en parkering 30m bort med elstolpe
Nej, För många år sen, 70-tal, så var det ordningsbot. Men ändrade för att förenkla förfarandet för P-bolag o kummuner. Var har du fått det från att inga bevis behövdes förut?V Ville_Vessla skrev:Dessa regler har väl alltid gällt. På kommunal mark måste du betala och sen överklaga, på privat mark kan du skita i det och sen är det upp till parkeringsbolaget att dra dig till tinget. Tidigare var man i princip rättslös men numera måste dom presentera bevis för att kunna döma dig till nåt, så reglerna har ändrats till det bättre men det lär ju varit minst 10 år sen.
Steg 4 behövs ju inte eftersom nästan alla betalt redan vid steg2 eller 3.V Ville_Vessla skrev:Tro inte att jag gillar parkeringsbolag. verkligen inte men haft tillräckligt med dom att göra för att förstå affärsiden. Steg 1, ge en avgift eller vad det nu heter, böter är det inte eftersom dom inte har rätt till det. Det är inte en myndihet utan ett civilrättsligt avtal. Steg 2 , betalas inte denna så hota med inkasso. Därefter är nästan alla betalda. Steg 3 om du bestridit, hota med tingsrätten då är större delen betalda. Steg 4 kontrollera verkligen att vi har rätt, vi vill absolut inte förlora i rätten, här är vi nog nere på promille av fallen. Steg 5 , tingsrätt och då får du se bevisen och kommer troligen förlora , annars hade dom släppt det vid Steg 4. Givetvis kommer du inte få nån återkoppling, inget mer händer helt enkelt.
Ja och de är ju själva affärsiden, skräm folk att betala oavsett om vi har rätt eller inte. De få som inte gör det , ja då får vi kolla Steg 4, dock med viss försiktighet. Vi får inte förlora i rätten.
Risken att förlora i dagens tingsrätten för ett P-bolag är minimal. Man har skapat en massa glidningar genom prejudikat så i princip allting slinker igenom. En intressant detalj är att ett P-bolag eller dess ombud numera kan sitta remote under huvudförhandlingen medan den som anklagas måste ta sig personligen till rättegången. Ny teknik är bra, men bara för vissa.V Ville_Vessla skrev: