1 656 461 läst ·
17 741 svar
1656k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Speditörens fel är säljarens ansvar. Tills du fått och kvitterat godset är det skit samma vem som gjort fel för dig som konsument. Alltid säljarens ansvar gentemot dig.boschkenta skrev:
Redigerat:
Vette fan, de flesta får väl sällan parkeringsböter och när det sker har man vanligtvis gjort fel, antagligen missat nåt men inte med mening. Felparkerar man och vet om det så tar man en kalkylerad risk. Det brukar väl handla om typ 600 spänn så det är inget man orkar bråka om eftersom man sällan kan vara säker på att ha rätt. Grejen är nog att det parkeras miljoner bilar varje dag , säkert 1000-tals avgifter utdelas men det lär nog bara vara ett fåtal som faktiskt är felaktiga. Alla såna här att jag vara borta 2 min och jag höll på att köpa biljett lär kunna gå som en korrekt utfärdad avgift. Klaga om du vet du har rätt, men skit i det annars. Parkeringsbolagen har hört allt tidigare och har resurser att ta hand om detta.Säg GAAAHHH!!! och fortsätt med livet.L lbgu skrev:
Fast nu gällde det ju folk som anser att de blivit felaktigt pådyvlade parkeringsböter. Ifall man tar sig besväret att klaga hos P-bolaget så är man nog rätt säker på att man har rätt. Och ifall de flesta som tror att de har rätt viker ner sig för att de blir skrämda med hot om inkasso/tingsrätt så tyder det på att ryggraden är rätt mjuk hos de flesta.V Ville_Vessla skrev:Vette fan, de flesta får väl sällan parkeringsböter och när det sker har man vanligtvis gjort fel, antagligen missat nåt men inte med mening. Felparkerar man och vet om det så tar man en kalkylerad risk. Det brukar väl handla om typ 600 spänn så det är inget man orkar bråka om eftersom man sällan kan vara säker på att ha rätt. Grejen är nog att det parkeras miljoner bilar varje dag , säkert 1000-tals avgifter utdelas men det lär nog bara vara ett fåtal som faktiskt är felaktiga. Alla såna här att jag vara borta 2 min och jag höll på att köpa biljett lär kunna gå som en korrekt utfärdad avgift. Klaga om du vet du har rätt, men skit i det annars. Parkeringsbolagen har hört allt tidigare och har resurser att ta hand om detta.Säg GAAAHHH!!! och fortsätt med livet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
WAAAAAAAAAAAAAAAGH!
Felet på robotslingan bara flyttar sig...
Felet på robotslingan bara flyttar sig...
Nej det är inte mjuk ryggrad, det är rimligt beteende. Lämna in ett klagomål men om inte detta godtas, tänk igenom ordentligt om du verkligen har rätt. Är du tveksam så släpp det. Det finns viktigare saker att hålla på med än bråka med parkeringsbolag.
Däremot har Aimo Park en faktureringsavgift på 29kr/månad. Fick första fakturan på papper så fine, ändrade till efaktura, den kvarstod. Ändrade till autogiro, den kvarstod. Lusläste villkoren "Aimo Park har rätt att ta ut en fakturaavgift oavsett betalningssätt". Jaha, det stod ju så. Som tur är har jag sagt upp den parkeringen nu eftersom behovet försvunnit.
Däremot har Aimo Park en faktureringsavgift på 29kr/månad. Fick första fakturan på papper så fine, ändrade till efaktura, den kvarstod. Ändrade till autogiro, den kvarstod. Lusläste villkoren "Aimo Park har rätt att ta ut en fakturaavgift oavsett betalningssätt". Jaha, det stod ju så. Som tur är har jag sagt upp den parkeringen nu eftersom behovet försvunnit.
Jo, det ska bli ett samtal. En irriterad mexitegel är inte att leka med 😂boschkenta skrev:
Ok, så din slutsats är att de allra flesta som protesterar mot en parkeringsavgift inte är säkra på att de har rätt. Det tyder då på att de flesta har dålig koll, vilket kanske är sant. Själv skulle jag inte komma på tanken att klaga på något liknande om jag inte var väldigt säker på att jag hade rätt. Är man så osäker som du verkar tro att folk är så borde man ju inse från början att det är kört. Eller lever folk i villfarelsen att P-bolag är snälla och river böter bara man hör av sig utan något på fötterna?V Ville_Vessla skrev:
Med tanke på hur många som presenterar sina korkade argument för sin sak i kvällspressen så är det nog så...L lbgu skrev:Ok, så din slutsats är att de allra flesta som protesterar mot en parkeringsavgift inte är säkra på att de har rätt. Det tyder då på att de flesta har dålig koll, vilket kanske är sant. Själv skulle jag inte komma på tanken att klaga på något liknande om jag inte var väldigt säker på att jag hade rätt. Är man så osäker som du verkar tro att folk är så borde man ju inse från början att det är kört. Eller lever folk i villfarelsen att P-bolag är snälla och river böter bara man hör av sig utan något på fötterna?
Problemet är att det många gånger är svårt att veta. För att göra det riktigt krångligt så är det ju dessutom OK att ha olika tolkningar av skyltarna för P-platser på offentlig och privat mark. Så är det i Göteborg med omgivande kommuner. På kommunala parkeringar i Göteborg så innebär en P-skylt med P i 3h för laddande bilar att man parkerar gratis om inget annat anges (den skylten har presedens över områdesskyltning rörande avgifter). På privata parkeringar kan man tolka det så, men man kan också tolka det som att man skall betala även för den parkeringen då skylten bara ger ytterligare begränsningar. Hur vet man vilken ägare det är till parkeringen? Det står alltid om det inte är en kommunal parkering. Hur vet man om denna ägare tolkar på sätt A eller sätt B? Det måste man ringa och fråga om. Allt enligt en P-vakt som jag frågade när jag inte förstod varför en bil bredvid min på laddparkeringen hade fått en böteslapp. Jag höll precis på att parkera när P-vakten skrev ut den nämligen.Alfredo skrev:
Edit: Efter detta så betalar jag även när jag laddar på parkeringar där det är områdesbestämmelser.
Edit2: Det finns ju domar som säger att man inte får ha olika priser på laddparkeringar och andra parkerigar som kommun, men jag ser i många kommuner att 3h parkeringar för laddning är gratis fortfarande, även om man måste betala på de andra. Jag misstänker att man anser att man inte gör fel eftersom de andra parkeringarna inte är begränsade till 3h...
Det är inte lätt att vara bilist.pacman42 skrev:
Problemet är att det många gånger är svårt att veta. För att göra det riktigt krångligt så är det ju dessutom OK att ha olika tolkningar av skyltarna för P-platser på offentlig och privat mark. Så är det i Göteborg med omgivande kommuner. På kommunala parkeringar i Göteborg så innebär en P-skylt med P i 3h för laddande bilar att man parkerar gratis om inget annat anges (den skylten har presedens över områdesskyltning rörande avgifter). På privata parkeringar kan man tolka det så, men man kan också tolka det som att man skall betala även för den parkeringen då skylten bara ger ytterligare begränsningar. Hur vet man vilken ägare det är till parkeringen? Det står alltid om det inte är en kommunal parkering. Hur vet man om denna ägare tolkar på sätt A eller sätt B? Det måste man ringa och fråga om. Allt enligt en P-vakt som jag frågade när jag inte förstod varför en bil bredvid min på laddparkeringen hade fått en böteslapp. Jag höll precis på att parkera när P-vakten skrev ut den nämligen.
Edit: Efter detta så betalar jag även när jag laddar på parkeringar där det är områdesbestämmelser.
Edit2: Det finns ju domar som säger att man inte får ha olika priser på laddparkeringar och andra parkerigar som kommun, men jag ser i många kommuner att 3h parkeringar för laddning är gratis fortfarande, även om man måste betala på de andra. Jag misstänker att man anser att man inte gör fel eftersom de andra parkeringarna inte är begränsade till 3h...
Det är helt korrekt uppfattat. klagar du och dom inser dom har fel river dom avgiften och sen är det bra med det. Gör dom inte det så anser dom att dom har rätt och då får du tänka till igen, har jag rätt? Vill jag gå vidare?L lbgu skrev:Ok, så din slutsats är att de allra flesta som protesterar mot en parkeringsavgift inte är säkra på att de har rätt. Det tyder då på att de flesta har dålig koll, vilket kanske är sant. Själv skulle jag inte komma på tanken att klaga på något liknande om jag inte var väldigt säker på att jag hade rätt. Är man så osäker som du verkar tro att folk är så borde man ju inse från början att det är kört. Eller lever folk i villfarelsen att P-bolag är snälla och river böter bara man hör av sig utan något på fötterna?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick böter när jag stod här en onsdag klockan 8. Helt rätt tänker många men det var ju helt fel tyckte jag som har alla bokstavskombinationer men kan ha på körkortet (utom B1)(ja på körkortet, inte övriga bokstavskombinationer)
Överklagade och fick rätt då det är helt felskyltat. Ena stolpen säger Parkering utan tidsbegränsning och stolpen bredvid säger parkerings- och stoppförbud med tillägg på när det ska gälla.
Egentligen om det skulle vara rätt så borde ”P” ha en tilläggsskyllt när det inte är tillåtet att parkera/stanna, liknande denna. Inte sätta två motsägande skyltar bredvid varandra…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra gjort!U Utsliten och utdömd skrev:[bild]
Fick böter när jag stod här en onsdag klockan 8. Helt rätt tänker många men det var ju helt fel tyckte jag som har alla bokstavskombinationer men kan ha på körkortet (utom B1)(ja på körkortet, inte övriga bokstavskombinationer)
Överklagade och fick rätt då det är helt felskyltat. Ena stolpen säger Parkering utan tidsbegränsning och stolpen bredvid säger parkerings- och stoppförbud med tillägg på när det ska gälla.
Egentligen om det skulle vara rätt så borde ”P” ha en tilläggsskyllt när det inte är tillåtet att parkera/stanna, liknande denna. Inte sätta två motsägande skyltar bredvid varandra…
[bild]
En del kallar dig rättshaverist, vi andra hjälte!
Vi måste få ett slut på den repressiva bilpoltiken i vårt land!
Det där är ju bara felskyltat men P utan tidsbegränsgning, nja 24 timmar men över en helg lite mer.