1 641 884 läst ·
17 552 svar
1642k läst
17,6k svar
GAAAAHHHH!!!
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 179 inlägg
GAAHH för tyska byråkratin. Om ni tycker att Sverige är krångligt så är Tyskland sju resor värre. Att göra ägarbyte på en bil kräver personligt uppsökande av en fysisk myndighet i distriktets centralort, med nummerplåtarna och en massa dokument i handen. Ibland måste man beställa tid för detta och står i kö hos myndigheten.
Än mer utvecklad var förstås byråkratin i gamla DDR. Jag hittade just en massa dokument och formulär kring en tjänsteresa som jag företog från Sverige till DRR 1989. Jag var ju västtysk medborgare vid den tiden fast bosatt i Sverige, det kunde DDR inte riktigt få ihop. Svenskarna var ju bättre ställde för det ansågs som neutrala och politikerna kyssade Honecker i arslet. Volvo sålde statslimousiner till dessa kräk.
Än mer utvecklad var förstås byråkratin i gamla DDR. Jag hittade just en massa dokument och formulär kring en tjänsteresa som jag företog från Sverige till DRR 1989. Jag var ju västtysk medborgare vid den tiden fast bosatt i Sverige, det kunde DDR inte riktigt få ihop. Svenskarna var ju bättre ställde för det ansågs som neutrala och politikerna kyssade Honecker i arslet. Volvo sålde statslimousiner till dessa kräk.
Var också i DDR på ett kort besök vid den tiden och det var inget ställe man
ville bo på. Det är bättre tyskarna håller sej i hemlandet för häromkring är de
iallafall inte omtyckta av någon faktiskt. Tar nog länge för folk att glömma
illdåden nazisterna gjorde.
ville bo på. Det är bättre tyskarna håller sej i hemlandet för häromkring är de
iallafall inte omtyckta av någon faktiskt. Tar nog länge för folk att glömma
illdåden nazisterna gjorde.
Arbetade på den tiden hos Ericsson, som en "bonus" chartrade de ett plan från Linjeflyg och en helgresa till Berlin (hade passat i tråden man glömt med Linjeflyg). Men vi landade på Schönefeld och passerade tullkontrollen, vi kunde i princip bara gå rakt igenom och en snabbkoll på passet vidare med buss till Västberlin.T Thomas_Blekinge skrev:
Men övriga resande från andra öststatsländer med bagage så rev man upp innehåll och bara sköt väskan vidare, där stod de resande och försökte få ned innehållet på nytt.
Medlem
· Blekinge
· 12 179 inlägg