N Niq skrev:
Man kan dessutom ta det lugnt när man gör det och se till att det ser bra ut.
Ja ta dig tid att ta ett steg tillbaka och försök titta på det du gjort med objektiva ögon en gång i kvarten eller så. Är fogarna jämnbreda? Finns oönskade fogsprång? Har jag tänkt rätt mot vägg/hörn/skarv/golv/tak? "Allt" går att rätta till innan fixet brunnit så ta dig tid att eventuella hitta fel tidigt.

GGaaaah, började ta in offerter på vvs jobb innan höjningen av rot.
Nu när man ska tacka ja och undrar vad nya priset är med rot.
Då har skiten gåttt upp i pris

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Har du en giltig offert, alltså en där deadline att svara inte gått ut så gäller den.

Och med gäller menar jag att den faktiska arbetskostnaden inte får ändras; priset kommer alltså bli lägre då avdraget blir större.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Provlägg, mät, testa. Använd kakelkryss för konstant fogbredd. Var noga och låt det ta den tid det tar, blanda inte för mycket fix åt gången.
Kakelkryss går bort antar jag då jag vill ha åttakantiga plattor, sk victorian tiles. De är dessutom rakskurna, så det blir säkert extra svårt... 😧

F Fluxor skrev:
Kakelkryss går bort antar jag då jag vill ha åttakantiga plattor, sk victorian tiles. De är dessutom rakskurna, så det blir säkert extra svårt... 😧
Nej, de går att använda som "distans" oavsett hur plattan ser ut. Man behöver inte lägga krysset infällt utan man kan låta det sticka ut så att endast ett "ben" på krysset fixar fogen. När fixet sedan har torkat så tar man bort krysset och kan återanvända det.

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
utan man kan låta det sticka ut så att endast ett "ben" på krysset fixar fogen.
Alltså typ såhär. Det enda sätt jag använt kryss. Snodd bild.

Vägg av vita kakelplattor med kakelkryss för fogning.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
N
Dom kakel jag satt har alla varierat i storlek lite grann. Så skulle jag använt kryss skulle det inte alls blivit bra. Med snöre kan man justera lite.

När du fogar så foga inte för mycket på en gång. Bättre att foga ett mindre område i gången så man hinner putsa bort fogmassan innan den torkar.

N Niq skrev:
Så skulle jag använt kryss skulle det inte alls blivit bra.
Man får inte lita blint på dem utan hela tiden "hålla koll" på helheten och att inget "drar iväg" på fel sätt. Men jag vet att många föredrar snöre. Gissar att det är lite av en vanesak och att båda metoderna har sina för- och nackdelar.

Sen har jag förstått det som att det varierar mellan olika kakelsorter. För vissa sorter är alla plattor nästintill identiska i storlek medan plattorna hos andra sorter kan variera en del i storlek. Rimligen enklare att sätta de med identisk storlek, speciellt första gången, tänker jag.

N
Alfredo Alfredo skrev:
Man får inte lita blint på dem utan hela tiden "hålla koll" på helheten och att inget "drar iväg" på fel sätt. Men jag vet att många föredrar snöre. Gissar att det är lite av en vanesak och att båda metoderna har sina för- och nackdelar.

Sen har jag förstått det som att det varierar mellan olika kakelsorter. För vissa sorter är alla plattor nästintill identiska i storlek medan plattorna hos andra sorter kan variera en del i storlek. Rimligen enklare att sätta de med identisk storlek, speciellt första gången, tänker jag.
Säkert är det så. Nu är det förvisso ganska många år sedan jag kaklade något. Men då sa alla att köp kvalitetskakel så är stämmer måtten på kaklen. Jag köpte både dyra kvalitetskakel från någo kakelbutik och så köpte jag billiga från Bauhaus. Kvalitetskaklen skiljde i både storlek och tjocklek medans dom billiga från Bauhaus var väldigt lika i storlek och tjocklek.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ja, jag vet...

Men vi skulle ju "bara en liten bit". Och jag "kör ju så försiktigt, så det borde vara lugnt"...

• Trasig kruka med jord, växter och en Buddha-staty på en träyta bredvid hela krukor och korgar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Haha
cpalm och 5 till
  • Laddar…
GAH!

När man glömmer att kolla detaljer på en produkt som beställs på nätet och det visar sig att 3/4”-gängan är NPT och inte BSP.

• Arg
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
U
Gaaaah!
När man åker till Sälen och elbilar existerar.

Är van med att man kunde köra Stockholm-sälen på 4.5h med en ”kiss & glass paus” nu tar det 5h utan glass för att man ligger bakom ett pärlband, som leds av en räckviddsoptimerande elbilsförare som kör i 73kmh på 80-väg och 83kmh på 90-väg…

Nu blir det en kall för att lugna nerverna 🍺

• Ledsen
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Gaaaah!
När man åker till Sälen och elbilar existerar.

Är van med att man kunde köra Stockholm-sälen på 4.5h med en ”kiss & glass paus” nu tar det 5h utan glass för att man ligger bakom ett pärlband, som leds av en räckviddsoptimerande elbilsförare som kör i 73kmh på 80-väg och 83kmh på 90-väg…

Nu blir det en kall för att lugna nerverna 🍺
Det är då man tröstar sig med att dieseln man åker i bara drar 0,3 liter milen i 83 kmh, och det nuförtiden är billigare än att snabbladda och köra den tunga Teslan... 😉

• Gilla
  • Haha
  • Älska
TommyC och 2 till
  • Laddar…
U
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är då man tröstar sig med att dieseln man åker i bara drar 0,3 liter milen i 83 kmh, och det nuförtiden är billigare än att snabbladda och köra den tunga Teslan... 😉
Ja jag läste det i nån artikel nyligen att elbilarna är både dyrare i inköp och dyrare kr/mil på långresor. Men att kan man ladda hemma så låg de 70-75% under kr/mil jämfört mot en bensinare. Oklart vad det blir på total kostnad med skatter och försäkringar dock.

Jag skulle dock gärna ha elbil, men det finns inte en enda jävel som producerar en elbil som jag vill ha. Kör idag A6 allroad med 3L dieseln och skulle vilja ha motsvarande motoreffekt (300hk) 4wd och en kombi (ingen SUV eller mellan-SUV).

Du behöver inte leta långt bort.
Nya Audi A6 etron avant Quattro har 476 hästar och du passerar 100 km/h efter 5,4 sek med launch control.

Finns hos närmaste återförsäljare.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.