C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Just halvautomatiken har väl inget större syfte i jakt. Men ett modulärt system som en AR10/15 är ju guld.
Nu tänkte jag mer på utformningen - i mitt huvud något som signalerar en ohälsosam fascination för vapnets "coolhetsfaktor" vs. själva jakten. Rent tekniskt är det ju ett jaktvapen som uppfyller gällande regler.

I synnerhet i dina kretsar blir man väl utskrattad om man ställer upp på gårdsplanen med en sån där inför rävjakten?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
N
. Det var illa som det var med fem-årslicenser osv.
Ja det är illa. Tätare kontroller skulle vara bra

• Haha
returen
  • Laddar…
N
det har varit bättre om debatten handlade om att identifera sjuka individer och hindra dem istället för att förstöra för alla inom sporten
Men man ger väl inte vapenlicens till folk som är dokumenterat mentalt instabila?

N Niq skrev:
Ja det är illa. Tätare kontroller skulle vara bra
Det är knappast legala licensierade vapen som är det stora problemet när det gäller vapenvåld i Sverige.

• Gilla
returen och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är knappast legala licensierade vapen som är det stora problemet när det gäller vapenvåld i Sverige.
Nej, för varje händelse där det används ett licensierat vapen av någon som får frispel går det hundratals eller tusentals händelser med illegala vapen, handgranater, sprängämnen och allt annat skit med tillhörande användare vi fått in sedan 15-20 år eller så.

GAAAAHHH återigen för fega kräk!

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är det inte. Jag skulle ha varit av samma åsikt förra veckan också. Mycket hinner hända i en människas liv på 5 år.

N Niq skrev:
Jag skulle ha varit av samma åsikt förra veckan också. Mycket hinner hända i en människas liv på 5 år.
Nu hänger jag inte med. Har du ändrat åsikt sedan förra veckan eller de senaste fem åren eller vad?

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Det hade absolut varit bättre för sporten om han använt illigalt vapen. Nu var det ju jaktvapen och inte sportvapen. Men lär spilla över även till sporskyttevapen. Folk är känslomänniskor.

edit: Breivik hade ju licens och där är ju halvautomatiska vapen under konstant debatt och hot.
edit: det har varit bättre om debatten handlade om att identifera sjuka individer och hindra dem istället för att förstöra för alla inom sporten.
Bara för att kolla:
Du tycker verkligen att det stora problemet är att det möjligen blir ändringar i vapenlicenser, inte att elva personer dött?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
returen och 7 till
  • Laddar…
J
Jag tycker det är positivt att det ställs högre krav på sådant som potentiellt kan vara en risk. Vapenlicenser, framförande av fordon av olika slag osv. Sannolikt skulle det väl inte haft någon större betydelse i detta fall eller i andra skjutningar då de som vill få tag på ett vapen nog får tag på det hur som.

Vad som är märkligt är att många verkar tycka att elektriker ska vara mer reglerat än läkare, vapen och piloter. Men det har ju inget med denna tragiska skjutning att göra.

P
GAHHH
För folk som måste spåra ut och kladda ner trådar med inlägg istället för skapa en ny tråd.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nej, för varje händelse där det används ett licensierat vapen av någon som får frispel går det hundratals eller tusentals händelser med illegala vapen, handgranater, sprängämnen och allt annat skit med tillhörande användare vi fått in sedan 15-20 år eller så.

GAAAAHHH återigen för fega kräk!
Detta är väl första händelsen på hur många år som helst minus självmord.

• Gilla
returen
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med. Har du ändrat åsikt sedan förra veckan eller de senaste fem åren eller vad?
Nej jag försöker säga att min åsikt inte påverkats av dom skjutningar som varit.

J JohanLun skrev:
Jag tycker det är positivt att det ställs högre krav på sådant som potentiellt kan vara en risk. Vapenlicenser, framförande av fordon av olika slag osv. Sannolikt skulle det väl inte haft någon större betydelse i detta fall eller i andra skjutningar då de som vill få tag på ett vapen nog får tag på det hur som.

Vad som är märkligt är att många verkar tycka att elektriker ska vara mer reglerat än läkare, vapen och piloter. Men det har ju inget med denna tragiska skjutning att göra.
En kille i klubben skickade sin förnyelse av licens sk fem-årslicensen. Två månader i förtid. Men blev förseningar hos polisen. Han blev misstänkt för vapenbrott. Det är vidrigt rent ut sagt.

• Gilla
  • Arg
returen och 1 till
  • Laddar…
N
En kille i klubben skickade sin förnyelse av licens sk fem-årslicensen. Två månader i förtid. Men blev förseningar hos polisen. Han blev misstänkt för vapenbrott. Det är vidrigt rent ut sagt.
Ja om förseningarna berodde på polisen är det ju fel att misstänka honom för vapenbrott. Det är ju vidrigt att polisen har så lite resurser att det blir sådana förseningar. Om dom berodde på polisen.

N Niq skrev:
Ja om förseningarna berodde på polisen är det ju fel att misstänka honom för vapenbrott. Det är ju vidrigt att polisen har så lite resurser att det blir sådana förseningar. Om dom berodde på polisen.
Ja det är enbart polisen som gjort fel. Ja, det är ju noll rättssäkerhet. Helt galet det får vara så.

Jag har själv inga licenser eller vapen idag. Orkade inte hålla på. Jag fick bara licens för pistol målet var gevär. Men skjuter med klubbpolarens AR15 ibland, riktigt kul är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.