GAAAHHHH för bilister som trots väl upplyst 40-väg i tätort med GC-bana väl avskilt från vägen tycker sig behöva köra med sina 8 st LED-extraljus påslagna. Som gående är man blind i fem minuter efter mötet.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
RoTe
M Myckling skrev:
GAAAHHHH för bilister som trots väl upplyst 40-väg i tätort med GC-bana väl avskilt från vägen tycker sig behöva köra med sina 8 st LED-extraljus påslagna. Som gående är man blind i fem minuter efter mötet.
Kontrar med fotgängare på landsbygden med "mördarLED" till pannlampa och dom måste ju så klart titta på det mötande fordonet vilket gör att man blir sinnes bländad...
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Q
GAAAAHHHH

Såja
 
RoTe RoTe skrev:
Kontrar med fotgängare på landsbygden med "mördarLED" till pannlampa och dom måste ju så klart titta på det mötande fordonet vilket gör att man blir sinnes bländad...
Tuta svårt, sen kan fotgängarjävlarna gråta ut här.
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Tuta svårt, sen kan fotgängarjävlarna gråta ut här.
/W
Alltså jag har också LED-extraljus på en av bilarna men så länge det finns gatubelysning ser jag ingen anledning att ha de påslagna. I alla fall där jag bor räcker gatubelysningen för att se vad som finns på och vid sidan av vägen.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
RoTe
M Myckling skrev:
Alltså jag har också LED-extraljus på en av bilarna men så länge det finns gatubelysning ser jag ingen anledning att ha de påslagna. I alla fall där jag bor räcker gatubelysningen för att se vad som finns på och vid sidan av vägen.
Inte alla som har sådant privilegium som gatubelysning...
 
Den dagen jag tryggt vet att alla gående, cyklande, rådjur, älgar, barn, hundar, katter, vildsvin, harar, fyllon och allt annat som riskerar att finnas på vägbanan medvetet eller omedvetet har ordentliga reflexer kommer jag sluta använda helljus.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
hsd
M Myckling skrev:
GAAAHHHH för bilister som trots väl upplyst 40-väg i tätort med GC-bana väl avskilt från vägen tycker sig behöva köra med sina 8 st LED-extraljus påslagna. Som gående är man blind i fem minuter efter mötet.
Värst är tradarna
 
Var glada att bilförarna ser er, är bra trött på halvosynliga jävlar som vistas i trafiken! Det är ju vi bilföre som får skiten oavsett, en gångare kan ju aldrig göra fel...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tja, det värsta som kan hända är ju att lagren skär ihop. Tvättmaskiner är rätt tåliga.

[media]
Haha,fan när trumman hoppade runt själv!😂
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den dagen jag tryggt vet att alla gående, cyklande, rådjur, älgar, barn, hundar, katter, vildsvin, harar, fyllon och allt annat som riskerar att finnas på vägbanan medvetet eller omedvetet har ordentliga reflexer kommer jag sluta använda helljus.
För att sänka farten är ju helt otänkbart..?

På vår 70-väg här kör folk ibland under 90. Det är när det är blankis, mörker och dimma samtidigt...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
För att sänka farten är ju helt otänkbart..?
Vad har det ena med det andra att göra? Jag vill se så bra som möjligt även om jag kör väldigt sakta. Även i mycket låga hastigheter kan en kollision med något hastigt uppdykande som ett barn eller ett djur få synnerligen allvarliga konsekvenser. Kan jag minska den risken gör jag det.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det ena med det andra att göra? Jag vill se så bra som möjligt även om jag kör väldigt sakta. Även i mycket låga hastigheter kan en kollision med något hastigt uppdykande som ett barn eller ett djur få synnerligen allvarliga konsekvenser. Kan jag minska den risken gör jag det.
Väldigt många verkar ställa dessa mot varandra. Det var tydligen en 48+-timmars skitstorm i någon lokal FB-grupp för att en av medlemmarna antytt att även motorfordonsförare ska anpassa sig.
 
kashieda kashieda skrev:
[..] att även motorfordonsförare ska anpassa sig.
Hemska tanke!

Motorfordonsförare i trafiken:
Animerad karaktär funderar, text speglar inre dialog om anpassning, humoristiskt, meme-format, "The Simpsons"-stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
För att sänka farten är ju helt otänkbart..?

På vår 70-väg här kör folk ibland under 90. Det är när det är blankis, mörker och dimma samtidigt...
Det här gäller även vår lilla grusväg där jag kör max 15-20km/h. Du ser inte mörkklädda individer i höstrusk med halvljus, hundägare är sämst av alla att bära reflex. I bästa fall är det en liten reflex på hundhalsbandet.

Jag bländar hellre en gång för mycket än att råka köra på någon.
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.