1 658 703 läst ·
17 773 svar
1659k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Just förebyggande behandling med antibiotika är väl det man ska undvika för att minska risken för resistenta bakterier? Hoppas man är restriktiv med det även i Finland nu för tiden.N Niq skrev:Jo. Skulle kanske beskriva den som mer förebyggande. Men det var över 20 år sedan jag hade med svensk vård att göra så mina jämförelser är ganska inaktuella. Finsk vård är normalt sett inte så förebyggande men just när det gäller skador så är dom ganska ivriga på att förebygga infektioner.
Jag har dessutom skurit och stuckit mig lite djupare några gånger dom två första gångerna lät jag det vara och båda dom gångerna blev jag att kontakta läkare pga att det blev inflammerat så nu kontaktar jag dom direkt istället. Dock så var det inte en någorlunda ren spik som jag skadade mig på
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Skulle säga att det är två olika saker, givetvis ska även de i EPA köra trafiksäkert och enligt reglerna.boschkenta skrev:
Förmodligen ändrar man åsikt något när det är dags för ens egna barn. Hade gärna sett lite mer kontroll och krav kring det hela... Finns hur många som helst här och de kör trafikfarligt trots sin låga hastighet; kör rakt ut i korsningar utan att titta, följer blint efter kompisarna, begriper inte det där med blinkers, och kan inte grundläggande trafikregler som tex högerregeln, stoppskyltar, osv. Så mitt GAAAHHHH kanske mer har att göra med hur oregulerat det hela är 🙃
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 832 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 832 inlägg
Det är ingen uppkörning på AM-kort. Det är teoretisk och praktisk utbildning som sedan avslutas med ett teoriprov.useless skrev:
Man är ganska restriktiv för det mesta. Men just vid skador får man det ganska hastigt. Ofta en liten kur om man kommer direkt har det hunnit börja bli infektion så brukar det bli en längre kur.useless skrev:
Då har föräldrarna ett stort ansvar att lära sina barnuseless skrev:
Nä, ingen uppkörning i traditionell mening med en tillsynsman från transportstyrelsen. Men körläraren måste godkänna dig på ett antal förutbestämda moment för att du ska få körkortet.B breakman skrev:
Men visst finns det en möjlighet att köra bil (riktig bil?) från 16 i finland, när man bor väldigt avsides? Vi har släktingar runt Kimito där man gjort så i modern tid. Kommer dock inte ihåg vad konceptet heter. Kanske fanns det också en begränsning i vilka bilar man får köra (bara små bilar?).N Niq skrev:
Satte kaffemuggen på taket härom veckan. Körde ut på vögen under järnvägsviadukten, gasade fram till korsningen, och började svänga ut på motorvägen, när jag kom på att något saknades. Saaaktar in på påfartsfilen öppnar, koppen står kvar. Hur är det ens möjligt. Frugans favorit muggar dom inte säljs längre, så priceless. Ingen gaaahh för mig denna gång😇T Tamak skrev:
17 år så kan man få körkort för bil med undantagslov. Om jag kommer rätt ihåg så är det begränsning på vilka tider man får köra. I princip får man köra dagtid men inte natt men kommer inte ihåg exakta tiderMathiasS skrev:
Samma möjlighet finns i Sverige (Körkortsförordingen 8 kap, 9 §), men det är inte särskilt vanligt med undantag.MathiasS skrev: