N Niq skrev:
Jo. Skulle kanske beskriva den som mer förebyggande. Men det var över 20 år sedan jag hade med svensk vård att göra så mina jämförelser är ganska inaktuella. Finsk vård är normalt sett inte så förebyggande men just när det gäller skador så är dom ganska ivriga på att förebygga infektioner.

Jag har dessutom skurit och stuckit mig lite djupare några gånger dom två första gångerna lät jag det vara och båda dom gångerna blev jag att kontakta läkare pga att det blev inflammerat så nu kontaktar jag dom direkt istället. Dock så var det inte en någorlunda ren spik som jag skadade mig på
Just förebyggande behandling med antibiotika är väl det man ska undvika för att minska risken för resistenta bakterier? Hoppas man är restriktiv med det även i Finland nu för tiden.

boschkenta boschkenta skrev:
Förmodligen ändrar man åsikt något när det är dags för ens egna barn. Hade gärna sett lite mer kontroll och krav kring det hela... Finns hur många som helst här och de kör trafikfarligt trots sin låga hastighet; kör rakt ut i korsningar utan att titta, följer blint efter kompisarna, begriper inte det där med blinkers, och kan inte grundläggande trafikregler som tex högerregeln, stoppskyltar, osv. Så mitt GAAAHHHH kanske mer har att göra med hur oregulerat det hela är 🙃
Skulle säga att det är två olika saker, givetvis ska även de i EPA köra trafiksäkert och enligt reglerna.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Traktorkort kräver att man är 16 år. De allra flesta som kör epa tar AM-kort när dom är 15. Då gör man en kombinerad övnibgskörning och uppkörning på moped ett par timmar med körskolan (plus teoriprov såklart). Sen har man laglig rätt att köra en bil på 1,5 ton.
Det är ingen uppkörning på AM-kort. Det är teoretisk och praktisk utbildning som sedan avslutas med ett teoriprov.

N
useless useless skrev:
Just förebyggande behandling med antibiotika är väl det man ska undvika för att minska risken för resistenta bakterier? Hoppas man är restriktiv med det även i Finland nu för tiden.
Man är ganska restriktiv för det mesta. Men just vid skador får man det ganska hastigt. Ofta en liten kur om man kommer direkt har det hunnit börja bli infektion så brukar det bli en längre kur.

N
useless useless skrev:
Traktorkort kräver att man är 16 år. De allra flesta som kör epa tar AM-kort när dom är 15. Då gör man en kombinerad övnibgskörning och uppkörning på moped ett par timmar med körskolan (plus teoriprov såklart). Sen har man laglig rätt att köra en bil på 1,5 ton.
Då har föräldrarna ett stort ansvar att lära sina barn

B breakman skrev:
Det är ingen uppkörning på AM-kort. Det är teoretisk och praktisk utbildning som sedan avslutas med ett teoriprov.
Nä, ingen uppkörning i traditionell mening med en tillsynsman från transportstyrelsen. Men körläraren måste godkänna dig på ett antal förutbestämda moment för att du ska få körkortet.

N Niq skrev:
Skulle gärna ha något sådant till mina barn. Tyvärr finns det inget motsvarande i Finland. Betydligt säkrare än diverse mopobilar.
Men visst finns det en möjlighet att köra bil (riktig bil?) från 16 i finland, när man bor väldigt avsides? Vi har släktingar runt Kimito där man gjort så i modern tid. Kommer dock inte ihåg vad konceptet heter. Kanske fanns det också en begränsning i vilka bilar man får köra (bara små bilar?).

useless useless skrev:
Men körläraren måste godkänna dig på ett antal förutbestämda moment för att du ska få körkortet.
men det är ett stort GAAAHH på att man kör upp på en moppe och sedan ger sig ut i en bil.....

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
men det är ett stort GAAAHH på att man kör upp på en moppe och sedan ger sig ut i en bil.....
Eller SUV alt. jeep av större modell, som rullar här i länet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Gaaaaahhh. Var på hockeyträning med sonen så när vi kommer ur ishallen så immar glasögonen igen, tar av dom och lägger dom på taket på bilen och lastar i hockeyutrrustningen. När vi åkt ca 1 mil frågar sonen om jag tog glasögonen av taket. GAAAAAAAHHHHHH!!!!!
Satte kaffemuggen på taket härom veckan. Körde ut på vögen under järnvägsviadukten, gasade fram till korsningen, och började svänga ut på motorvägen, när jag kom på att något saknades. Saaaktar in på påfartsfilen öppnar, koppen står kvar. Hur är det ens möjligt. Frugans favorit muggar dom inte säljs längre, så priceless. Ingen gaaahh för mig denna gång😇

• Gilla
  • Älska
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
N
MathiasS MathiasS skrev:
Men visst finns det en möjlighet att köra bil (riktig bil?) från 16 i finland, när man bor väldigt avsides? Vi har släktingar runt Kimito där man gjort så i modern tid. Kommer dock inte ihåg vad konceptet heter. Kanske fanns det också en begränsning i vilka bilar man får köra (bara små bilar?).
17 år så kan man få körkort för bil med undantagslov. Om jag kommer rätt ihåg så är det begränsning på vilka tider man får köra. I princip får man köra dagtid men inte natt men kommer inte ihåg exakta tider

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller SUV alt. jeep av större modell, som rullar här i länet.
Eddie Malmbergs A-traktor. En Scania R560 dragbil med en V8-motor.

Vit och blå lastbil, dekorerad, Scania, släp, "Malmbergs", kromdetaljer, extra lampor, på vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Samma möjlighet finns i Sverige (Körkortsförordingen 8 kap, 9 §), men det är inte särskilt vanligt med undantag.

D Dilato skrev:
Eddie Malmbergs A-traktor. En Scania R560 dragbil med en V8-motor.

[bild]
Ja, regelverket är inte "friskt".

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tokslut Tokslut skrev:
Du pratar inte om EPA va? För de får gå hur fort de kan på 2 växlar ;)
Många menar a-traktor när de säger/skriver epa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.