1 659 892 läst ·
17 791 svar
1660k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Hur mycket tillför helljuset till redan tända befintliga LED-gatljus? På en GC-bana som ligger 2-3 m på sidan av den befintliga vägen? Nu var det ju länge sedan jag tog körkort man jag fick lära mig att blända av för mötande gångtrafikanter.Alfredo skrev:
Det vet jag inte.M Myckling skrev:
Även jag har minne av detta. Tycker det är ett tveksamt råd, då som nu. Bättre att någon blir bländad än påkörd kan jag tycka.M Myckling skrev:
Så här skriver Körkortonline.se, vad det nu är värt:
Så här tycker Vi Bilägare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett exempel. Laktosfri mjölk får inte heta mjölk utan heter mjölkdryck för det är laktasenzym tillsatt. Inga konstigheter i det fallet.Dan_Johansson skrev:
Nja, det är en sanning med lite nyanser.kashieda skrev:
Såhär skriver transportstyrelsen "Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge." (https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/)
Som jag tolkar det är andemeningen definitivt att cykelbanan ska användas i allt annat än undantagsfall.
Gaaahhhh för cykelklubbens glada medlemmar som cyklar 2-3 i bredd och ger en fingret när man tutar till för att uppmärksamma dom på att man kommer bakifrån och ska ska köra om dom.
Inte leder det till att jag håller större avstånd till dom en jag måste snarare tvärt om.
Jag vet vem som får ont om det smäller och jag har råd med självrisken.
Inte leder det till att jag håller större avstånd till dom en jag måste snarare tvärt om.
Jag vet vem som får ont om det smäller och jag har råd med självrisken.
Mjölk med tillsatt laktrasenzym (för att göra den laktosfri) får inte heta mjölk utan brukar kallas MJÖLK-dryck.Dan_Johansson skrev:
Alltså, Mjölkdryck är tex laktosfri mjölk, eftersom man inte får kalla mjölken för mjölk när man tagit bort laktosen. Men det är fortfarande helt vanlig mjölk. Sedan finns det ju vegetabiliska drycker av mjölktyp, men de tror jag inte ens får heta mjölkdryck numera.Dan_Johansson skrev: