Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det ena med det andra att göra? Jag vill se så bra som möjligt även om jag kör väldigt sakta. Även i mycket låga hastigheter kan en kollision med något hastigt uppdykande som ett barn eller ett djur få synnerligen allvarliga konsekvenser. Kan jag minska den risken gör jag det.
Hur mycket tillför helljuset till redan tända befintliga LED-gatljus? På en GC-bana som ligger 2-3 m på sidan av den befintliga vägen? Nu var det ju länge sedan jag tog körkort man jag fick lära mig att blända av för mötande gångtrafikanter.

M Myckling skrev:
Hur mycket tillför helljuset till redan tända befintliga LED-gatljus? På en GC-bana som ligger 2-3 m på sidan av den befintliga vägen?
Det vet jag inte.

M Myckling skrev:
Nu var det ju länge sedan jag tog körkort man jag fick lära mig att blända av för mötande gångtrafikanter.
Även jag har minne av detta. Tycker det är ett tveksamt råd, då som nu. Bättre att någon blir bländad än påkörd kan jag tycka.

Så här skriver Körkortonline.se, vad det nu är värt:
Text på svenska om körning med helljus när man möter gående.

Så här tycker Vi Bilägare:
En artikel med diskussion om bilisters ansvar att inte blända fotgängare och trafikregler relaterade till detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Arg
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Det är i alla fall vad vi fick höra när jag tog körkortet för ~20 år sedan, blända av för fordon, inte för gående.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
G
GAAAAAH för cyklister som cyklar på vägarna trots att det finns cykelbana...

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Gaaahhh för bilar som kör i dimma utan baklyset påslaget.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
RoTe
S spendera skrev:
Gaaahhh för bilar som kör i dimma utan baklyset påslaget.
Eller utan dimma med dimbakljus påslaget

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
hsd
Det är vansinne , bilar känner av om drl eller halvljus ska vara påslaget, och därmed bakljusen, då borde de även klara av dimbakljuset

G Greger_08 skrev:
GAAAAAH för cyklister som cyklar på vägarna trots att det finns cykelbana...
Gaaahhhh för de som inte respekterar cyklisters rätt att välja vägen istället för cykelbana...

• Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Provat nymodigteten "mjölkdryck"?
Stor text "Mjölk" lite mindre "dryck" under....
Gjord av nån slags spillprodukt från nån annan tillverkning av mejeriprodukt...
Den gubben gick jag bara på en gång....
Ett exempel. Laktosfri mjölk får inte heta mjölk utan heter mjölkdryck för det är laktasenzym tillsatt. Inga konstigheter i det fallet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Gaaahhhh för de som inte respekterar cyklisters rätt att välja vägen istället för cykelbana...
Nja, det är en sanning med lite nyanser.

Såhär skriver transportstyrelsen "Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge." (https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/)

Som jag tolkar det är andemeningen definitivt att cykelbanan ska användas i allt annat än undantagsfall.

• Gilla
  • Älska
cpalm och 5 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
bilar känner av om drl eller halvljus ska vara påslaget, och därmed bakljusen,
och vissa bilar gör detta bättre och andra sämre.

kashieda kashieda skrev:
och Gaaahhhh för cyklister som agerar som att den rätten alltid finns...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Gaaahhhh för cykelklubbens glada medlemmar som cyklar 2-3 i bredd och ger en fingret när man tutar till för att uppmärksamma dom på att man kommer bakifrån och ska ska köra om dom.
Inte leder det till att jag håller större avstånd till dom en jag måste snarare tvärt om.
Jag vet vem som får ont om det smäller och jag har råd med självrisken.

• Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Mjölk med tillsatt laktrasenzym (för att göra den laktosfri) får inte heta mjölk utan brukar kallas MJÖLK-dryck.

Alltså, Mjölkdryck är tex laktosfri mjölk, eftersom man inte får kalla mjölken för mjölk när man tagit bort laktosen. Men det är fortfarande helt vanlig mjölk. Sedan finns det ju vegetabiliska drycker av mjölktyp, men de tror jag inte ens får heta mjölkdryck numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.