• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Traktorkort kräver att man är 16 år. De allra flesta som kör epa tar AM-kort när dom är 15. Då gör man en kombinerad övnibgskörning och uppkörning på moped ett par timmar med körskolan (plus teoriprov såklart). Sen har man laglig rätt att köra en bil på 1,5 ton.
Om man fått köra bil på AM kortet funnes knappast behov av EPA och A-traktorer.
 
F fribygg skrev:
Om man fått köra bil på AM kortet funnes knappast behov av EPA och A-traktorer.
En a-traktor idag är väl en bil i de andra flesta fall?
 
epa-traktor förbjöds 1975 men namnet lever kvar
 
useless useless skrev:
Ska vi vara såna så finns det inget som heter epa. Ordet nämns över huvud taget inte i kungörelsen...

[länk]

Ordet epa är synonymt med ett fordon som har byggts om för att få köras med traktorkort eller liknande före 18 års ålder.
Ja mottoredskap är ju vad dessa klallas...
 
T tergo skrev:
epa-traktor förbjöds 1975 men namnet lever kvar
EPA traktorer är inte förbjudna, det är bara det att man inte kan nyregistrera en EPA.
 
  • Gilla
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Samma möjlighet finns i Sverige (Körkortsförordingen 8 kap, 9 §), men det är inte särskilt vanligt med undantag.
I Finland är det ett undantag om man INTE beviljas undantag, dvs i praktiken får alla det 🤨.
Edit. minimi ålder 17 år
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Samma möjlighet finns i Sverige (Körkortsförordingen 8 kap, 9 §), men det är inte särskilt vanligt med undantag.
Ok ja det har jag aldrig hört talas om att någon haft ett sådant undantag här.
 
F
Gaaaaaah j*** he*** skånetrafiken. Att det är problem med tågen varenda j** dag. Helt sanslöst.
 
RoTe
F Fideliox skrev:
Gaaaaaah j*** he*** skånetrafiken. Att det är problem med tågen varenda j** dag. Helt sanslöst.
Svensk järnväg, det ska vara så.
 
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Gahhh borrelia. Stor röd ring på låret. Det var två månader sen så jag tänkte inte mer på det tills nu :( 10 dagar penicillin så blir det förhoppningsvis bra.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Gahhh borrelia. Stor röd ring på låret. Det var två månader sen så jag tänkte inte mer på det tills nu :( 10 dagar penicillin så blir det förhoppningsvis bra.
Hög igenkänning på den, noterade en röd ring på låret efter en skidresa, tänkte att borrelia kan det inte vara det ska man bli sjuk av, när ringen inte slutade växa trots alla möjliga salvor gick jag till vårdcentralen på sommarsemestern, läkaren konstaterade borrelia och en omgång penicillin.
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
EddieHansson
13th Marine 13th Marine skrev:
Hög igenkänning på den, noterade en röd ring på låret efter en skidresa, tänkte att borrelia kan det inte vara det ska man bli sjuk av, när ringen inte slutade växa trots alla möjliga salvor gick jag till vårdcentralen på sommarsemestern, läkaren konstaterade borrelia och en omgång penicillin.
Blev det bra snabbt?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Blev det bra snabbt?
Jag hade ju egentligen inga besvär mer än ett utslag på låret, men tänkte att nu får jag nog gå till botten med vad det är.
Utslaget försvann några dagar in på kuren.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
T
N Niq skrev:
17 år så kan man få körkort för bil med undantagslov. Om jag kommer rätt ihåg så är det begränsning på vilka tider man får köra. I princip får man köra dagtid men inte natt men kommer inte ihåg exakta tider
Tror inte det är begränsat. Än iaf. Men det är på förslag men inget som gått igenom vad jag vet. Har flera bekanta som har barn som är 17 men dom har inga begränsningar, får köra både dag och natt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.