P
Roga1337 Roga1337 skrev:
Gaaaahhhh!!!!
En Timma innan vi ska iväg på Nyårsfirande, så har sonen otur att få en kraftig migrän attack, så vi får ställa in & bli hemma ist.
Här står vi nu med frugans nygjorda 10st Dajm pannacottor och 5 påsar snacks som vi skulle ha med oss:(
(Som tur är har vi en bit oxfilé hemma att grilla till varmrätten & får tina upp räkor till en toast skagen.)
Usch, jag vet hur det är. Vår 12-åring kan få brutala migränanfall, man vet precis vad som är i görningen. Likblek och lite orolig, ont som fan, kräkas, sova 3-4 timmar sedan helt ny. Hoppas ni får en fin kväll iaf(y)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
[bild]
[bild]
Ser ut som en volvo. Dvs lättlagat.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
[bild]
[bild]
Ett tecken! Skrotas efter 30000mil?
 
raveper raveper skrev:
Ser ut som en volvo. Dvs lättlagat.
Renault.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
mowatom skrev:
Usch, jag vet hur det är. Vår 12-åring kan få brutala migränanfall, man vet precis vad som är i görningen. Likblek och lite orolig, ont som fan, kräkas, sova 3-4 timmar sedan helt ny. Hoppas ni får en fin kväll iaf(y)
Tack för omtanken
Det var första gången (han är 15år).
Kräktes, sov en timma, kom upp och fråga om vi skulle iväg, kräktes igen och nu är han precis som vanligt & ätit toast skagen samt oxfilé med blomkålspuré
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Att kräkas kan lätta på migränen, rätt vanligt när man är ett barn, själv har jag upp till 16 anfall/månad och jag tar Sumatriptan när jag känner av ett anfall.
Köper dom på Apotea för ca 11.00kr/2tabletter, på Apoteket kostar samma mängd ca 80kr. Har fått på recept nu.
Skriv en mat, godis, dryck, sov och stress dagbok för att se om det är något som utlöser anfallen, har man fått ett kan det komma fler.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Zomig Nasal! Utan den klarar jag mig inte...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E EMEL skrev:
Att kräkas kan lätta på migränen, rätt vanligt när man är ett barn, själv har jag upp till 16 anfall/månad och jag tar Sumatriptan när jag känner av ett anfall.
Köper dom på Apotea för ca 11.00kr/2tabletter, på Apoteket kostar samma mängd ca 80kr. Har fått på recept nu.
Skriv en mat, godis, dryck, sov och stress dagbok för att se om det är något som utlöser anfallen, har man fått ett kan det komma fler.
Sumatriptan har frun, utplacerad i bilar och handväskor.
Lindrar så det oftast "bara" blir huvudvärk.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också i bilen, handväskan och även i sambons plånbok, läste ett råd ifrån en migränutredning att boosta Sumatriptan med energidryck och det fungerar bra men jag har lärt mig att ta tablett tidigt vid symptom, ibland kan jag få föraningar flera timmar innan ett anfall, svart fläck eller diamantformationer som rör sig runt i ögat på migrän sidan och tar jag inte en tablett då utan först när anfallet börjar så hjälper den inte alls.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Fick också sumatriptan. Hjälpte nog aldrig. Slutade äta päron. Har nog inte haft migrän sen dess.
Om det inte varit självförvållat villsej.
 
Redigerat:
snaggletooth snaggletooth skrev:
Renault.
Aj aj aj. Då är det illa.
Det kan ju vad fan som helst som är fel.
 
E EMEL skrev:
Jag har också i bilen, handväskan och även i sambons plånbok, läste ett råd ifrån en migränutredning att boosta Sumatriptan med energidryck och det fungerar bra men jag har lärt mig att ta tablett tidigt vid symptom, ibland kan jag få föraningar flera timmar innan ett anfall, svart fläck eller diamantformationer som rör sig runt i ögat på migrän sidan och tar jag inte en tablett då utan först när anfallet börjar så hjälper den inte alls.
Det du beskriver gällande synen/ögonen stämmer med hur jag uppfattar fruns föraningar, ska tipsa om energidryck för att boosta.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det du beskriver gällande synen/ögonen stämmer med hur jag uppfattar fruns föraningar, ska tipsa om energidryck för att boosta.
OK, väldigt off-topic här om migrän, men eftersom jag lider med alla som också lider av det kommer här lite tips/skola... Hoppas TS inte tar illa upp...

För många (flertalet) med migrän upphör i princip ämnesomsättningen vid anfall och det påverkar matsmältningen. Det är den effekten som ofta även ger illamående och kräkningar.

För de som åt migränmedicin för 20-25 år sedan kanske kommer ihåg att det bestod av tre piller i en "kur", där det första pillret bara var för att få igång ämnesomsättningen.

Koffeinets huvudfunktion vid migrän är att få igång ämnesomsättningen, men det verkar även genom att blodådror i hjärnan drar ihop sig som är samma sak som Sumatriptan gör.

Om man har ett pågående anfall är tabletter alltså inte idealt eftersom de riskeras att kräkas upp, alternativt att de inte tas upp optimalt att kroppen.

Därför har Zomig Nasal en bättre effekt som tas upp av blodkärlen direkt i näsan vid pågående migränanfall.

Jag hade samma problem som de flesta skrivit här, kanske hälften av gångerna fick jag i mig Sumatriptan i tid, men med Zomig Nasal är det lindring nära 100% av gångerna.
Jag använder även Zomig vid svår spänningshuvudvärk.

Den är dyr, men på recept (man får paket med 18 st. per låda) åker man i taket för högkostnadsskyddet rätt snabbt...

Jag vill poängtera att du bör diskutera med din läkare (även om Zomig Nasal finns receptfritt) innan du börjar ta Zomig Nasal!
 
  • Gilla
P_Larsson och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Hoppas TS inte tar illa upp.
Näe, det här är ju problem på riktigt som ni kanske faktiskt kan hjälpa varandra med. Jag brukar bara gnälla när tråden spårar ut i sådant som vi ändå har sjuttioelva andra trådar om.

Gott nytt år på er, migrändrabbade såväl som ni med vanlig huvudvärk!
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
anders07 anders07 skrev:
OK, väldigt off-topic här om migrän, men eftersom jag lider med alla som också lider av det kommer här lite tips/skola... Hoppas TS inte tar illa upp...

För många (flertalet) med migrän upphör i princip ämnesomsättningen vid anfall och det påverkar matsmältningen. Det är den effekten som ofta även ger illamående och kräkningar.

För de som åt migränmedicin för 20-25 år sedan kanske kommer ihåg att det bestod av tre piller i en "kur", där det första pillret bara var för att få igång ämnesomsättningen.

Koffeinets huvudfunktion vid migrän är att få igång ämnesomsättningen, men det verkar även genom att blodådror i hjärnan drar ihop sig som är samma sak som Sumatriptan gör.

Om man har ett pågående anfall är tabletter alltså inte idealt eftersom de riskeras att kräkas upp, alternativt att de inte tas upp optimalt att kroppen.

Därför har Zomig Nasal en bättre effekt som tas upp av blodkärlen direkt i näsan vid pågående migränanfall.

Jag hade samma problem som de flesta skrivit här, kanske hälften av gångerna fick jag i mig Sumatriptan i tid, men med Zomig Nasal är det lindring nära 100% av gångerna.
Jag använder även Zomig vid svår spänningshuvudvärk.

Den är dyr, men på recept (man får paket med 18 st. per låda) åker man i taket för högkostnadsskyddet rätt snabbt...

Jag vill poängtera att du bör diskutera med din läkare (även om Zomig Nasal finns receptfritt) innan du börjar ta Zomig Nasal!
Bra inlägg, känner igen mig i mycket av det du skriver! Vet inte hur många gånger man spytt upp tabletter.

Så man kan få Zomig Nasal på recept? Billigare än Imigran nässpray? För den är ju ”något” dyr per dos.

Jag kör oftast på tabletter(Sumatriptan) när det inte är så bråttom, då det skulle bli dyrt och jag hatar när jag får sprayen ner i svalget.

Som jag förstått det så om inte Sumatriptan hjälper så är det inte migrän. Migrän beror väl grovt förenklat på att blodkärlen kring hjärnan sväller och Sumatriptan gör blodet tunnare och minskar på så sätt trycket på hjärnan. Det är därför man inte ska ta en till tablett om den första inte hjälpt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.