1 658 780 läst ·
17 773 svar
1659k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Usch, jag vet hur det är. Vår 12-åring kan få brutala migränanfall, man vet precis vad som är i görningen. Likblek och lite orolig, ont som fan, kräkas, sova 3-4 timmar sedan helt ny. Hoppas ni får en fin kväll iafRoga1337 skrev:
Gaaaahhhh!!!!
En Timma innan vi ska iväg på Nyårsfirande, så har sonen otur att få en kraftig migrän attack, så vi får ställa in & bli hemma ist.
Här står vi nu med frugans nygjorda 10st Dajm pannacottor och 5 påsar snacks som vi skulle ha med oss
(Som tur är har vi en bit oxfilé hemma att grilla till varmrätten & får tina upp räkor till en toast skagen.)
Tack för omtankenmowatom skrev:
Det var första gången (han är 15år).
Kräktes, sov en timma, kom upp och fråga om vi skulle iväg, kräktes igen och nu är han precis som vanligt & ätit toast skagen samt oxfilé med blomkålspuré
Att kräkas kan lätta på migränen, rätt vanligt när man är ett barn, själv har jag upp till 16 anfall/månad och jag tar Sumatriptan när jag känner av ett anfall.
Köper dom på Apotea för ca 11.00kr/2tabletter, på Apoteket kostar samma mängd ca 80kr. Har fått på recept nu.
Skriv en mat, godis, dryck, sov och stress dagbok för att se om det är något som utlöser anfallen, har man fått ett kan det komma fler.
Köper dom på Apotea för ca 11.00kr/2tabletter, på Apoteket kostar samma mängd ca 80kr. Har fått på recept nu.
Skriv en mat, godis, dryck, sov och stress dagbok för att se om det är något som utlöser anfallen, har man fått ett kan det komma fler.
Sumatriptan har frun, utplacerad i bilar och handväskor.E EMEL skrev:Att kräkas kan lätta på migränen, rätt vanligt när man är ett barn, själv har jag upp till 16 anfall/månad och jag tar Sumatriptan när jag känner av ett anfall.
Köper dom på Apotea för ca 11.00kr/2tabletter, på Apoteket kostar samma mängd ca 80kr. Har fått på recept nu.
Skriv en mat, godis, dryck, sov och stress dagbok för att se om det är något som utlöser anfallen, har man fått ett kan det komma fler.
Lindrar så det oftast "bara" blir huvudvärk.
Jag har också i bilen, handväskan och även i sambons plånbok, läste ett råd ifrån en migränutredning att boosta Sumatriptan med energidryck och det fungerar bra men jag har lärt mig att ta tablett tidigt vid symptom, ibland kan jag få föraningar flera timmar innan ett anfall, svart fläck eller diamantformationer som rör sig runt i ögat på migrän sidan och tar jag inte en tablett då utan först när anfallet börjar så hjälper den inte alls.
Det du beskriver gällande synen/ögonen stämmer med hur jag uppfattar fruns föraningar, ska tipsa om energidryck för att boosta.E EMEL skrev:Jag har också i bilen, handväskan och även i sambons plånbok, läste ett råd ifrån en migränutredning att boosta Sumatriptan med energidryck och det fungerar bra men jag har lärt mig att ta tablett tidigt vid symptom, ibland kan jag få föraningar flera timmar innan ett anfall, svart fläck eller diamantformationer som rör sig runt i ögat på migrän sidan och tar jag inte en tablett då utan först när anfallet börjar så hjälper den inte alls.
OK, väldigt off-topic här om migrän, men eftersom jag lider med alla som också lider av det kommer här lite tips/skola... Hoppas TS inte tar illa upp...FredrikR skrev:
För många (flertalet) med migrän upphör i princip ämnesomsättningen vid anfall och det påverkar matsmältningen. Det är den effekten som ofta även ger illamående och kräkningar.
För de som åt migränmedicin för 20-25 år sedan kanske kommer ihåg att det bestod av tre piller i en "kur", där det första pillret bara var för att få igång ämnesomsättningen.
Koffeinets huvudfunktion vid migrän är att få igång ämnesomsättningen, men det verkar även genom att blodådror i hjärnan drar ihop sig som är samma sak som Sumatriptan gör.
Om man har ett pågående anfall är tabletter alltså inte idealt eftersom de riskeras att kräkas upp, alternativt att de inte tas upp optimalt att kroppen.
Därför har Zomig Nasal en bättre effekt som tas upp av blodkärlen direkt i näsan vid pågående migränanfall.
Jag hade samma problem som de flesta skrivit här, kanske hälften av gångerna fick jag i mig Sumatriptan i tid, men med Zomig Nasal är det lindring nära 100% av gångerna.
Jag använder även Zomig vid svår spänningshuvudvärk.
Den är dyr, men på recept (man får paket med 18 st. per låda) åker man i taket för högkostnadsskyddet rätt snabbt...
Jag vill poängtera att du bör diskutera med din läkare (även om Zomig Nasal finns receptfritt) innan du börjar ta Zomig Nasal!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Bra inlägg, känner igen mig i mycket av det du skriver! Vet inte hur många gånger man spytt upp tabletter.anders07 skrev:
OK, väldigt off-topic här om migrän, men eftersom jag lider med alla som också lider av det kommer här lite tips/skola... Hoppas TS inte tar illa upp...
För många (flertalet) med migrän upphör i princip ämnesomsättningen vid anfall och det påverkar matsmältningen. Det är den effekten som ofta även ger illamående och kräkningar.
För de som åt migränmedicin för 20-25 år sedan kanske kommer ihåg att det bestod av tre piller i en "kur", där det första pillret bara var för att få igång ämnesomsättningen.
Koffeinets huvudfunktion vid migrän är att få igång ämnesomsättningen, men det verkar även genom att blodådror i hjärnan drar ihop sig som är samma sak som Sumatriptan gör.
Om man har ett pågående anfall är tabletter alltså inte idealt eftersom de riskeras att kräkas upp, alternativt att de inte tas upp optimalt att kroppen.
Därför har Zomig Nasal en bättre effekt som tas upp av blodkärlen direkt i näsan vid pågående migränanfall.
Jag hade samma problem som de flesta skrivit här, kanske hälften av gångerna fick jag i mig Sumatriptan i tid, men med Zomig Nasal är det lindring nära 100% av gångerna.
Jag använder även Zomig vid svår spänningshuvudvärk.
Den är dyr, men på recept (man får paket med 18 st. per låda) åker man i taket för högkostnadsskyddet rätt snabbt...
Jag vill poängtera att du bör diskutera med din läkare (även om Zomig Nasal finns receptfritt) innan du börjar ta Zomig Nasal!
Så man kan få Zomig Nasal på recept? Billigare än Imigran nässpray? För den är ju ”något” dyr per dos.
Jag kör oftast på tabletter(Sumatriptan) när det inte är så bråttom, då det skulle bli dyrt och jag hatar när jag får sprayen ner i svalget.
Som jag förstått det så om inte Sumatriptan hjälper så är det inte migrän. Migrän beror väl grovt förenklat på att blodkärlen kring hjärnan sväller och Sumatriptan gör blodet tunnare och minskar på så sätt trycket på hjärnan. Det är därför man inte ska ta en till tablett om den första inte hjälpt.
