tommib
Det var ju just det att jag har googlat, utan att finna. Rätt extensivt. Du lät så säker att jag förutsatte att du hade ett faktiskt exempel på produkt.

tommib tommib skrev:
Det var ju just det att jag har googlat, utan att finna. Rätt extensivt. Du lät så säker att jag förutsatte att du hade ett faktiskt exempel på produkt.
Är väl inte mekaniska rattar, men inte touch, tog bara de tre första träffarna.
Är väl rattar.
Liknande Cylinda
Elektrolux

T TommyC skrev:
Det dyra tangentbordet från Dell har börjat krångla efter knappt 4,5 år. Troligen inte lönt att ödsla tid på att försöka reparera.
Och jag har ett HP tangentbord från 1993 som fungerar lika bra nu som när det köptes, och det har använts intensivt av en programmerare...

Vad det nu har med vred på en häll att göra.

Jag tror nog att brytarna på tangentbordet har brutit/slutit fler gånger än vreden på hällen.

D Dilato skrev:
Gaahhh! Tråden handlar inte om en häll! 😉

• Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och jag har ett HP tangentbord från 1993 som fungerar lika bra nu som när det köptes, och det har använts intensivt av en programmerare...

Jag tror nog att brytarna på tangentbordet har brutit/slutit fler gånger än vreden på hällen.
Jag tror inte att felet på mitt tangentbord har samma orsaker som fel på en häll. Rubriken på tråden är "gaaaahhh".

Jag gissar att mitt tangentbord har någon typ av membran istället för mekaniska omkopplare, kanske är det kapacitiv avkänning, jag bara gissar, har inte läst på. Det lutar nog mer åt problem med elektroniken i tangentbordet. Får jag tid framåt vintern så öppnar jag och tittar.

tommib
A AndersS skrev:
Är väl inte mekaniska rattar, men inte touch, tog bara de tre första träffarna.
Är väl rattar.
Liknande Cylinda
Elektrolux
1 Rattar ovanpå, i hällen*
2 dito
3 Inte induktion.

* vilket alltså orsakar problemet som TommyC beskrev. Dessutom är de i vägen. Jag vill ha kontrollpanelen frontmonterad.

Vill du försöka igen?

T TommyC skrev:
Jag tror inte att felet på mitt tangentbord har samma orsaker som fel på en häll.
Enligt min erfarenhet av tangentbord så beror oftast problemet på att någon spillt något olämpligt som kaffe (gärna med mjölk/socker) eller läsk i det. Har väl hänt att någon tangent gått av med, men då brukar det ändå gå att trycka på det som finns kvar.

tommib tommib skrev:
1 Rattar ovanpå, i hällen*
2 dito
3 Inte induktion.

* vilket alltså orsakar problemet som TommyC beskrev. Dessutom är de i vägen. Jag vill ha kontrollpanelen frontmonterad.

Vill du försöka igen?
Då får du bjuda till och söka själv, jag fick många träffar och tog bara de tre första.😂

A AndersS skrev:
Då får du bjuda till och söka själv, jag fick många träffar och tog bara de tre första.😂
Jag får helt andra träffar när jag söker på "rattar".

• Haha
  • Älska
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag får helt andra träffar när jag söker på "rattar".
Hum, vad har du för sparade "kakor"?😉
Jag sökte när jag nu kollar "...med vred.😃

• Haha
pacman42
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Enligt min erfarenhet av tangentbord så beror oftast problemet på att någon spillt något olämpligt som kaffe (gärna med mjölk/socker) eller läsk i det. Har väl hänt att någon tangent gått av med, men då brukar det ändå gå att trycka på det som finns kvar.
Ja, helt klart så är det vanligaste att folk spiller och då helst något kletigt i tangentbordet. En anhörig har numera försetts med ett Voxicon vatttensäkert tangentbord efter för många vätskehaverier. I ett av fallen demonterade jag membranen under tangenterna och gjorde rent. Det fungerade därefter en tid. Mitt Dell har dock inte varit utsatt för något sådant. Beteendet hos Dell var först ganska sälllsynta störningar som har ökat i frekvens. Misstanke fanns först om dålig drivrutin men efter byte till ett reservtangentbord med USB-anslutning så är det ganska säkert att det är Dells tangentbord som är orsaken till problemen.

tommib
A AndersS skrev:
Min poäng var mest att du var så säker på att det var lätt. Det är det inte.

Den hällen från Gaggenau har jag inte sett tidigare, ev är den ny. Den kostar också 30k. Rattarna tillkommer antagligen.

Edit: 60 k, tittade tydligen på fel modell. Men rattarna ingår :)

Hittade den faktiskt för 30 k också nu när jag tittar igen.

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Min poäng var mest att du var så säker på att det var lätt. Det är det inte.

Den hällen från Gaggenau har jag inte sett tidigare, ev är den ny. Den kostar också 30k. Rattarna tillkommer antagligen.

Edit: 60 k, tittade tydligen på fel modell. Men rattarna ingår :)

Hittade den faktiskt för 30 k också nu när jag tittar igen.
Svenska listpriser på de hällar dom har med separat vred

• Skärmbild 2026-07-29 134303.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

GAAAAHHHH!!!​

• Ledsen
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.