1 688 954 läst ·
18 256 svar
1689k läst
18,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 966 inlägg
Ser man på... Böt du ventiltätningar med?V Ville_Vessla skrev:Jaha, då finns facit. 5 ventiler var synligt direkt krokiga, 4 till tveksamma utan att mäta så det blev alla 16. Tog en stund men nu har bilen rullat ca 50 mil efter reparation och går som innan. Merkostnaden mot att bara byta kamrem blev ca 2000 för ventiler och packningar, så det blev till sist inte så mycket GAAAAHHH. Att stå med ett topplock och slipa ventiler under semestern är faktiskt lite terapi.
Håller vi tummarna för att du har rätt och jag fel.. 👍🏾😄
Japp dom byttes, alla packningar utom nån gummiring på baksidan av motorn mellan topp och ett fäste till en kylarslang. Den nya passade inte och jag bedömde den gamla som good enough. Givetvis läckte det kylarvätska ungefär där, droppade. Men efter lite mer spontant GAAAHH visade sig att jag glömt dra åt slangklammern på en slang till spjällhuset ovanför. Drog åt den så löste det sig. Sen tog jag av översta kåpan till kamremmen efter ca 1 min körning för att kolla om det såg bra ut. Japp, därefter gick den rätt uselt. GAAAH,Visade sig att jag lyckades få lös en vakuumslang, tillbaka med den. Enda misstaget, peppar,peppar verkar ha varit denna slangklammer. Fick ju blodad tand och bytte på Subarun också innan den går av. Den remmen visade sig vara så vitt jag kan se i toppskick. Har dragit mig för det bytet, 4 kamaxlar och 4 löprullar, många hjul, men det var faktiskt lätt, närmast som på en Volvo 740, bara fler rullar att hålla koll på. Efter att plockat av kylaren fanns det hur mycket plats som helst att mecka på.Dan_Johansson skrev:
Klicka här för att svara