V Ville_Vessla skrev:
Jaha, då finns facit. 5 ventiler var synligt direkt krokiga, 4 till tveksamma utan att mäta så det blev alla 16. Tog en stund men nu har bilen rullat ca 50 mil efter reparation och går som innan. Merkostnaden mot att bara byta kamrem blev ca 2000 för ventiler och packningar, så det blev till sist inte så mycket GAAAAHHH. Att stå med ett topplock och slipa ventiler under semestern är faktiskt lite terapi.
Ser man på... Böt du ventiltätningar med?

Håller vi tummarna för att du har rätt och jag fel.. 👍🏾😄

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser man på... Böt du ventiltätningar med?

Håller vi tummarna för att du har rätt och jag fel.. 👍🏾😄
Japp dom byttes, alla packningar utom nån gummiring på baksidan av motorn mellan topp och ett fäste till en kylarslang. Den nya passade inte och jag bedömde den gamla som good enough. Givetvis läckte det kylarvätska ungefär där, droppade. Men efter lite mer spontant GAAAHH visade sig att jag glömt dra åt slangklammern på en slang till spjällhuset ovanför. Drog åt den så löste det sig. Sen tog jag av översta kåpan till kamremmen efter ca 1 min körning för att kolla om det såg bra ut. Japp, därefter gick den rätt uselt. GAAAH,Visade sig att jag lyckades få lös en vakuumslang, tillbaka med den. Enda misstaget, peppar,peppar verkar ha varit denna slangklammer. Fick ju blodad tand och bytte på Subarun också innan den går av. Den remmen visade sig vara så vitt jag kan se i toppskick. Har dragit mig för det bytet, 4 kamaxlar och 4 löprullar, många hjul, men det var faktiskt lätt, närmast som på en Volvo 740, bara fler rullar att hålla koll på. Efter att plockat av kylaren fanns det hur mycket plats som helst att mecka på.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Idag blev en dag då jag fick säga Gaaaahhhh! flera gånger, dagen ägnades åt trädgården och det första jag gjorde var att sätta spaden rätt i ett getingbo när jag skulle vända om komposten så det blev några stick, tur man inte är allergisk. Sedan ett nytt Gaaahhh! då jag skulle såga ner en mängd grenar och tigersågen från Lidl som jag tidigare rosat drog sin sista suck. Nåja den har fått arbeta en del så jag har nog fått valuta för pengarna och det blev att hämta fogsvansen så jobbet blev gjort.

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
hsd
En sådan häringa sågar effektivt
Bågsåg med orange ram och svart handtag, idealisk för att såga ved effektivt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir nästan roligt att såga ved

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En sådan häringa sågar effektivt
[bild]
Det blir nästan roligt att såga ved
Den har jag och i båda storlekarna samt flera reservblad men man har blivit slö och använder elsåg när det går. Men jag håller med om att det är en bra såg och jag ska använda den mer i framtiden.

D Dublin skrev:
Gaaaahhhhh!!! Tigersågen från Lidl skar ihop. Å då var den väldigt sparsamt använd, gissar på max 4-5 drifttimmar. Per minut blev det inte så billigt och dessutom ett ofrivilligt stopp i byggandet.
Tror min såg kom upp i ungefär samma livslängd innan den la av men den kördes rätt hårt och till det priset hade jag små förväntningar ( köpt på slutrean för om jag kommer ihåg rätt runt 130 kronor utan batteri).

Jag har fått in en fladdermus i huset. Dörrarna har inte varit öppna efter mörkret föll idag pga vind. Igår var vi knappt hemma när det var mörkt så de var stängda då också, så gissningsvis i förrgår då. Så nu sitter jag i mörker och hoppas se den flyga ut. Frugan är beredd att bränna ned huset...

GAAAAHHHH!

Men fascinerande djur, trots att den flög mindre än en meter från våra öron flera gånger så hördes inte ett ljud när den passerade.

Jag brukar stilla kvällar stå på altanen i skymningen och se dem jaga insekter. Det är en vacker syn. Mindre vackert när man har dem i huset dock.

• Gilla
  • Wow
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fått in en fladdermus i huset. Dörrarna har inte varit öppna efter mörkret föll idag pga vind. Igår var vi knappt hemma när det var mörkt så de var stängda då också, så gissningsvis i förrgår då. Så nu sitter jag i mörker och hoppas se den flyga ut. Frugan är beredd att bränna ned huset...

GAAAAHHHH!

Men fascinerande djur, trots att den flög mindre än en meter från våra öron flera gånger så hördes inte ett ljud när den passerade.

Jag brukar stilla kvällar stå på altanen i skymningen och se dem jaga insekter. Det är en vacker syn. Mindre vackert när man har dem i huset dock.
Jag var nere i Sala silvergruva, en stor övervintringsplats för fladdermöss. Ljuset släcktes och de fladdrade runt oss besökare. Fascinerande upplevelse.
De kunde tydligen bygga upp en kartbild för att hitta ingången.

/Höghus

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

GAAAAHHHH!

Prova en sån här
Svart och gul ficklampa med Batman-symbol på ljusinsatsen, mot en lila bakgrund.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 14 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

GAAAAHHHH!

Det här borde postats i YEEESSS tråden.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ett begränsat gaahhhh, med små bokstäver.
Knyter alltid löparknut på mina löparskor, dvs använder de extra hålen uppe vid ankeln. Men det är aldrig så att de medföljande skosnörena är tillräckligt långa, så jag behöver köpa nya till varje par skor. Och eftersom jag avverkar minst 2 par skor/år blir det en del....
Slut på meddelandet.

Ps: För de som inte vet vad löparknut är kommer några bilder. Det handlar om att "låsa fast" hälen
Närbild av en grön och beige löparsko med svarta skosnören, visande extra hål för att knyta löparknut nära ankeln.
Skapa konto
Alternativ text: Närbild på löparsko med påbörjad löparknut, skosnöret träs genom extra hålen nära ankeln för att "låsa fast" hälen.
Skapa konto
Illustration som visar steg-för-steg hur man knyter en löparknut för att låsa fast hälen i en löparsko.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

GAAAAHHHH!

Jag hade också en fladdermus inne som jag föste ut själv. Vad sur han blev :)

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

GAAAAHHHH!

Det är väl härligt, myggfritt inomhus när ni ska sova då.! 🙃

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

GAAAAHHHH!

Jag satte upp två fladdermus-holkar i våras i söderläge på vår "verkstadslänga".När jag bytte vindskivor på längan för ett par veckor sedan så tänkte jag att jag skulle flytta holkarna till norrsidan av längan för jag trodde att det var för varmt för fladdermössen.Sagt och gjort,började montera ner den ena holken och döm om min förvåning när det flög ut en stackars nyvaken fladdermus ur holken!GAAAAAHHH,att jag inte kollade under holken innan,för där låg det ju såklart lite spillning!
Jag satte ju naturligtvis tillbaka holken och hoppas att den/dom kommer tillbaka,,,

• Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
Maria T
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon poäng med att skicka vykort längre? Vi skickar egentligen bara till svärmor som envisas med att vi skall skicka. Det är ju inte billigt heller.

När vi var i Skottland i mitten av juni så skickades det ett med ett motiv från Sterling Castle. Det kostade som att skicka ett mindre paket att få iväg det. Idag kom det fram, sex veckor senare.

GAAAAHHHH!
Egentligen är det inte någon poäng alls då de flesta personer kan ta emot bilder/foton via mejl, SMS eller annat. Att jag fortsätter att skriva kort har inget som helst att göra med att jag tycker PostNord ska göra sitt jobb (vilket jag i o f s tycker, men irrelevant här), utan det handlar om att jag tycker om att finna ett kort, skriva för hand, frankera och posta och ge en speciell person något annat än en tråkig räkning i brevlådan, om ens det då mycket går till Kivra.
Om du själv inte tycker om att få ett kort eller brev, som någon som tänkt på just dig när hen skrev det, så har du själv svar på frågan huruvida det finns en poäng eller inte._
För mig finns det fortfarande poäng att skriva brev och kort då och då, för det är en glädje att från mina vänner som tycker detsamma, också erhålla ett antal kort varje år.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.