useless useless skrev:
På min senaste faktura därifrån står det vad det är för vara.
Ser inget om moms. Ser inget fakturadatum. Ser inte säljarens organisationsnummer. Ser inte parternas adresser. Ser inget fakturanummer.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
På min senaste faktura därifrån står det vad det är för vara.

[bild]
Ja det där kvittot saknar enormt många saker som måste vara med enligt bokföringslagen.
Skulle jag ta in det i min bokföring tar jag en risk.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan det vara skillnad på vad man får som företag och privatpersoner? Flera av de platser jag handlat från får man ange privat eller företag.
Så om man handlar som företagare får man kolla upp sådant att man får rätt underlag/kvitto för redovisning.
För de flesta av oss privatpersoner så är väl kvitto oftast för byte, reklamation och garanti.

C
A AndersS skrev:
Kan det vara skillnad på vad man får som företag och privatpersoner?
Nä, lagkraven är, mig veterligt, densamma oavsett om du säljer till en privatperson eller ett företag.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan det vara skillnad på vad man får som företag och privatpersoner? Flera av de platser jag handlat från får man ange privat eller företag.
Så om man handlar som företagare får man kolla upp sådant att man får rätt underlag/kvitto för redovisning.
För de flesta av oss privatpersoner så är väl kvitto oftast för byte, reklamation och garanti.
Om man som jag gjort många många gånger, köper grejer privat som anställd (eftersom det är jag som vet vad som ska köpas och vet var det är billigast och dom har ingen kanal för enbart företag) som sedan ska betalas av min arbetsgivare genom att lämna in kvitto..privat utlägg..??

Och ja det var till mitt eget företag men det är ingen skillnad, företaget och jag som anställd är två olika skattesubjekt, särskilt som jag hade anställd VD och annan personal.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Nä, lagkraven är, mig veterligt, densamma oavsett om du säljer till en privatperson eller ett företag.
Jag tror att de är samma, eller åtminstone väldigt lika.

Kraven ställs dels på de som utfärdar kvittot/fakturan, dels på den som använder det såsom verifikat i sin bokföring. Det ser verkligen inte bra ut att ha en massa verifikat som inte följer uppställda regler, som att moms ska anges, vad kvittot gäller, vilket företag som ställt ut det, och fakturanummer om det nu är en faktura.

Som mottagare så kan man som privatperson skita i om kvittot inte uppfyller fordringarna, man får åtminstone inga konsekvenser av det, men en företagare kan få problem ifall denne har sådana kvitton i sin bokföring.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Njae nog finns det en del skillnader.

[länk]
Kraven är nog desamma, men däremot måste det inte alltid ställas ut en faktura till en privatperson, utan det går att ge ett kvitto.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kraven är nog desamma, men däremot måste det inte alltid ställas ut en faktura till en privatperson, utan det går att ge ett kvitto.
Då är ju kraven olika.

A AndersS skrev:
Flera av de platser jag handlat från får man ange privat eller företag.
Det handlar främst om ifall priser ska visas ex. eller ink. moms.

Tror vi ska hålla oss till konsument/privatperson.

Alfredo Alfredo skrev:
Ser inget om moms. Ser inget fakturadatum. Ser inte säljarens organisationsnummer. Ser inte parternas adresser. Ser inget fakturanummer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där kvittot saknar enormt många saker som måste vara med enligt bokföringslagen.
Skulle jag ta in det i min bokföring tar jag en risk.
Det är fakturan från betalningsförmedlaren och den innehåller mer information än jag skärmdumpade. Kvitto med alla relevanta uppgifter har jag såklart fått direkt från reservdelaronline.

Det var ett svar på cpalms påstående att det inte står på fakturan vilka produkter den avser.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Det var ett svar på cpalms påstående att det inte står på fakturan vilka produkter den avser.
Nu var det de grundläggande reglerna för kvitton jag tänkte på, men de kanske å andra sidan bara gäller för försäljning över disk(?)

C cpalm skrev:
Nu var det de grundläggande reglerna för kvitton jag tänkte på, men de kanske å andra sidan bara gäller för försäljning över disk(?)
Men det man får från Walley är inte ett kvitto. Det brukar man få från försäljningsstället.

C
useless useless skrev:
Men det man får från Walley är inte ett kvitto. Det brukar man få från försäljningsstället.
För att förtydliga ser det t.ex. ut så här, och det är det enda kvitto man får (om man inte frågar):
Klickar man på "Se köpet på webben" så kommer man till Walleys inloggning...

1784660513412.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från DUAB får man en leveransbekräftelse, men där står det:
1784661155390.png
Man får så klart även en orderbekräftelse från DUAB som är avsevärt mer komplett, men där framgår ju inte att ordern är betald och när.

Redigerat:
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.