1 687 279 läst ·
18 229 svar
1687k läst
18,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan det vara skillnad på vad man får som företag och privatpersoner? Flera av de platser jag handlat från får man ange privat eller företag.
Så om man handlar som företagare får man kolla upp sådant att man får rätt underlag/kvitto för redovisning.
För de flesta av oss privatpersoner så är väl kvitto oftast för byte, reklamation och garanti.
Så om man handlar som företagare får man kolla upp sådant att man får rätt underlag/kvitto för redovisning.
För de flesta av oss privatpersoner så är väl kvitto oftast för byte, reklamation och garanti.
Om man som jag gjort många många gånger, köper grejer privat som anställd (eftersom det är jag som vet vad som ska köpas och vet var det är billigast och dom har ingen kanal för enbart företag) som sedan ska betalas av min arbetsgivare genom att lämna in kvitto..privat utlägg..??A AndersS skrev:Kan det vara skillnad på vad man får som företag och privatpersoner? Flera av de platser jag handlat från får man ange privat eller företag.
Och ja det var till mitt eget företag men det är ingen skillnad, företaget och jag som anställd är två olika skattesubjekt, särskilt som jag hade anställd VD och annan personal.
Njae nog finns det en del skillnader.C cpalm skrev:
https://www.skatteverket.se/foretag...fakturering.4.58d555751259e4d66168000403.html
Jag tror att de är samma, eller åtminstone väldigt lika.C cpalm skrev:
Kraven ställs dels på de som utfärdar kvittot/fakturan, dels på den som använder det såsom verifikat i sin bokföring. Det ser verkligen inte bra ut att ha en massa verifikat som inte följer uppställda regler, som att moms ska anges, vad kvittot gäller, vilket företag som ställt ut det, och fakturanummer om det nu är en faktura.
Som mottagare så kan man som privatperson skita i om kvittot inte uppfyller fordringarna, man får åtminstone inga konsekvenser av det, men en företagare kan få problem ifall denne har sådana kvitton i sin bokföring.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 386 inlägg
Alfredo skrev:
Det är fakturan från betalningsförmedlaren och den innehåller mer information än jag skärmdumpade. Kvitto med alla relevanta uppgifter har jag såklart fått direkt från reservdelaronline.Mikael_L skrev:
Det var ett svar på cpalms påstående att det inte står på fakturan vilka produkter den avser.
För att förtydliga ser det t.ex. ut så här, och det är det enda kvitto man får (om man inte frågar):useless skrev:
Klickar man på "Se köpet på webben" så kommer man till Walleys inloggning...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från DUAB får man en leveransbekräftelse, men där står det:
Man får så klart även en orderbekräftelse från DUAB som är avsevärt mer komplett, men där framgår ju inte att ordern är betald och när.
Redigerat: