Jag brukar med bästa myndighetsröst förklara för dem att de enligt skatteförfarandelagen är skyldiga att erbjuda mig ett kvitto utan att jag ens ber om det. Vägrar de, eller hänvisar, så vill jag prata med butikschefen, fattar denne inte heller så upplyser jag om att jag kontaktar Skatteverket inom 24 timmar.

Hittills har jag alltid haft kvitto inom någon enstaka timme.

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hittills har jag alltid haft kvitto inom någon enstaka timme.
Står du kvar i butiken och väntar på kvittot?

Det beror på bemötandet - det har hänt 😂

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar med bästa myndighetsröst förklara för dem att de enligt skatteförfarandelagen är skyldiga att erbjuda mig ett kvitto utan att jag ens ber om det.
Fast det har du ju fått redan genom onlinetillgången. Så din bästa myndighetsröst framställer dig mest som en besserwisser som har fel i sak, även om butiken säkert gör sitt bästa för att få dig nöjd trots att du begär något de inte måste ge dig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
fattar denne inte heller så upplyser jag om att jag kontaktar Skatteverket inom 24 timmar.
Ha ha ha, skatteverket skiter fullständigt i detta, det är därför det ser ut som det gör. De är kvar i kassaregister-världen med sin tillsynsverksamhet.

Fan vad ni krånglar till.😂😂
Jag tar mer än gärna kvitton digitalt, hamnar sedan i digitala arkivet om behov finns och ev. men idag sällan utskrivet om behov finns.
Lyckades i större företag för 20-25 år sedan avveckla krav på inskick av papperskvitton och att man kunde skicka digitala för utläggsredovisning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Jag tar mer än gärna kvitton digitalt
Jag med så länge det inte innebär att jag måste skapa ett konto och ingå avtal med någon betalningsförmedlare eller sitta i telefon/chattkö en halvtimme för att i värsta fall behöva ta en diskussion om huruvida jag skall ha ett kvitto eller inte.

A AndersS skrev:
Fan vad ni krånglar till.😂😂
Jag tar mer än gärna kvitton digitalt, hamnar sedan i digitala arkivet om behov finns och ev. men idag sällan utskrivet om behov finns.
Lyckades i större företag för 20-25 år sedan avveckla krav på inskick av papperskvitton och att man kunde skicka digitala för utläggsredovisning.
De kunde ju inte ens skicka ett digitalt kvitto.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det har du ju fått redan genom onlinetillgången. Så din bästa myndighetsröst framställer dig mest som en besserwisser som har fel i sak, även om butiken säkert gör sitt bästa för att få dig nöjd trots att du begär något de inte måste ge dig.
Har det erbjudits ett kvitto vid köpet (online) är det naturligtvis inte aktuellt - i 99,5% av fallen så kommer det ju automatiskt via mail eller Kivra om man har det. Så nej, jag besserwissrar inte eller har fel i sak när jag påtalar min rätt att få kvitto.

Nu har deras kundtjänst lyckats att skicka ett kvitto.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
De kunde ju inte ens skicka ett digitalt kvitto.
Får alltid kvitton vid online köp, på något sätt beroende av hur jag beställer/betalar, men bara packsedel när jag hämtar. Låter märkligt att du inte fått det.
Men nu löste det sig för dig.
Risken att kvitto på papper försvinner är betydligt större för mig.

C
A AndersS skrev:
Får alltid kvitton vid online köp, på något sätt beroende av hur jag beställer/betalar, men bara packsedel när jag hämtar. Låter märkligt att du inte fått det.
Ett aktuellt exempel på när kvitto förvisso lämnas, men av högst tveksam kvalitet är de som använder Walleys utcheckning, t.ex. hela ByggHemma-gruppen och Motonet. Det framgår t.ex. inte av kvittot vilka varor det avser.

Vägrar använda Walley numera.

C cpalm skrev:
Ett aktuellt exempel på när kvitto förvisso lämnas, men av högst tveksam kvalitet är de som använder Walleys utcheckning, t.ex. hela ByggHemma-gruppen och Motonet. Det framgår t.ex. inte av kvittot vilka varor det avser.
På min senaste faktura därifrån står det vad det är för vara.

1784644568802.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det har du ju fått redan genom onlinetillgången.
Ja om det uppfyller de krav som finns på ett kvitto men kritik tidigare i tråden har ju framfört att det inte duger exempelvis ur momshänseende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.