1 684 106 läst ·
18 175 svar
1684k läst
18,2k svar
GAAAAHHHH!!!
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 434 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 434 inlägg
Det är godkänt att köra en obesiktad bil till verkstad eller besiktning.B Blazermannen skrev:GAAAAHHHH!
Jag behöver transportera en obesad bil några mil i trakten av Uppsala.
Att köra den för egen maskin är, av flera skäl, inte aktuellt. Att beställa en transport med bärgare känns heller inte lockande, även om det är en planerad körning lär det nog gå lös på runt 5 000 för aktuell sträcka. Att hyra en biltransportbil verkar också vara omöjligt, de jag har hittat vid en snabb googling har maxlast på 1100-1200 kg och det är alldeles för lite.
Kvar finns alternativet att hyra ett biltransportsläp. Jag tänkte att det är ju bara att boka på någon "välsorterad" mack med släputhyrning i Uppsala - men det är stört omöjligt att hitta något ställe i Uppsala som hyr ut biltransportsläp. Det verkar som att det blir en resa till Stockholm för att hämta ett hyrsläp, känns lite onödigt.
Inte säker nu om den måste skattas och ha försäkring. Kolla med Transportsytrelsen
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 434 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 434 inlägg
Ja, jag vet. Det är inte bara att bilen är obesad som gör den olämplig för färd för egen maskin. Den har inte varit i bruk på ett antal år och jag har mina tvivel gällande driftsäkerheten, risken är för stor att bli stående på vägen till besiktningen för att det ska vara värt att köra den varianten. Idén är inte dum annars, att hämta en arbetsorder och få bilen körd den önskade sträckan samtidigt.J jonaserik skrev:
Sol sol sol sol regn sol sol sol. Regnet blir givetvis på lördag när dottern ska vara i stugan och ha examensfest med sina kompisar.Kramla skrev:
Jag har försökt adressändra min mors dödsbo (5 år sedan hon dog) hos Swedbank efter att han flyttat till särskilt boende och sålt villan. Går inte. Pappa måste fysiskt till banken med bouppteckning och dödsfallsintyg och intyg på att han själv bor på ny adress. Men han kan efter en olycka inte ta sig till bankkontoret och sitta i kö, han har dessutom ingen giltig legitimation, och kan intye få någon eftersom han då fysiskt måste till skatteverket. Eller förnya sitt körkort, vilket är svårt när det förra, som han aldrig tog upp ur sitt kuvert, gick ut 2021. Så nu kommer köparna av pappas villa att få hennes årsbesked från Swedbank fram tills att pappa dör så att det blir mitt ansvar.ricebridge skrev:
Vänta bara. Först ska Skatteverket godkänna bouppteckningen, och det tar för närvarande 6-7 veckor för dem att sätta en stämpel på den. Sen ska ni fylla i en ny egen blankett från Snedbank, få den bevittnad samt skicka in den per post till deras arvsskiftescentral — det går inte att traska in på något kontor inte. Sen tar det Snedbank ytterligare 7-8 veckor innan de hittar knappen de ska trycka på för att arvspengarna ska betalas ut.
Jag gitter inte redogöra för Snedbanks alla bortförklaringar, utan nöjer mig med att konstatera att pengarna — som inte tillhör dem — står och tickar ränta dag ut och dag in åt dem, medan de krälar runt på sitt kontor i obetydligt långsammare takt än vilken sengångare som helst. Den som vill inbilla mig att här inte finns något samband som ser ut som en tanke kan lika gärna lägga sig på backen och sparka sig trött.
Kombinationen av slarvig far och Swedbank är inte bra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
5 dagar efter deras "du är nu borttagen" får jag ett nytt reklammail...13th Marine skrev:
Det företag som jag reagerade på var jag inte ens registrerad hos, utan för fyra år vad jag dem ta bort min mailadress ur deras system då någon försökt registrera ett konto med fel mailadress.
(Jag har förnamn.efternamn på Google, där är 2-3 personer med samma namnkombination som lyckas använda den ibland).
Besikta har verkligen inte koll på sina system.
Jag får kolla upp vad dendär GDPR-frågan kan stöka till med hos dem...
Runt södra 08-land är det inte så svårt att hyra trailer, slog på första macken jag kom på och sett biltrailer på, dock åratal sedan jag såg det (Circle K Östertälje) Tyvärr står det ju inte specifikt vilka de har...useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 694 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Hade tänkt att vara med på käpphästtävling och workshop i Ottsjön nästa helg. Var jättepeppad och har ägnat hovarna extra uppmärksamhet. Så får jag se nu att det bara är för barn!
Fy fan vad orättvist 😩
Hade tänkt att vara med på käpphästtävling och workshop i Ottsjön nästa helg. Var jättepeppad och har ägnat hovarna extra uppmärksamhet. Så får jag se nu att det bara är för barn!
Fy fan vad orättvist 😩
Liknande har vi löst, men utan att veta alla detaljer går inte att svara. Har fixat fullmakt utan besök på bank, men tog nog en vecka. Där vi hade rätt och bankens vissa rutiner som var avvikande och "egen påhittade".😉 Så läs på och dokumenteraAnna_H skrev:
Jag har försökt adressändra min mors dödsbo (5 år sedan hon dog) hos Swedbank efter att han flyttat till särskilt boende och sålt villan. Går inte. Pappa måste fysiskt till banken med bouppteckning och dödsfallsintyg och intyg på att han själv bor på ny adress. Men han kan efter en olycka inte ta sig till bankkontoret och sitta i kö, han har dessutom ingen giltig legitimation, och kan intye få någon eftersom han då fysiskt måste till skatteverket. Eller förnya sitt körkort, vilket är svårt när det förra, som han aldrig tog upp ur sitt kuvert, gick ut 2021. Så nu kommer köparna av pappas villa att få hennes årsbesked från Swedbank fram tills att pappa dör så att det blir mitt ansvar.
Kombinationen av slarvig far och Swedbank är inte bra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Så gjorde syrran och jag med farsans dödsbo för Swedbank. Gjorde allt inkl. fullmakter digitaliserat genom boutredarens och en lokal föreningsbanks försorg (de heter Swedbank på pappret, men har andra rutiner). Hur smidigt som helst, men personalen på andra Swedbanker vägrade tro på att det var gjort, ville ha allt på papper ändå, krävde båda dödsbodelägares närvaro trots fullmakt, men blev varje gång tagna på sängen ”- Det är något som inte stämmer i vårt interna system för vi gör inte så här med privatpersoner, men OK då.”. Krävdes i princip alltid att någon kontorschef skulle godkänna muntligen till personalen och så flöt allt på efter det.A AndersS skrev:
Stämmer, fick "så brukar vi inte göra", hänvisade till deras egen info och så löstes det.Johan Gunverth skrev:
Så gjorde syrran och jag med farsans dödsbo för Swedbank. Gjorde allt inkl. fullmakter digitaliserat genom boutredarens och en lokal föreningsbanks försorg (de heter Swedbank på pappret, men har andra rutiner). Hur smidigt som helst, men personalen på andra Swedbanker vägrade tro på att det var gjort, ville ha allt på papper ändå, krävde båda dödsbodelägares närvaro trots fullmakt, men blev varje gång tagna på sängen ”- Det är något som inte stämmer i vårt interna system för vi gör inte så här med privatpersoner, men OK då.”. Krävdes i princip alltid att någon kontorschef skulle godkänna muntligen till personalen och så flöt allt på efter det.
Behövde aldrig krångla ut hade läst på och hänvisade till det.
Alltid lugnt och fint, med fråga hur återkommer du till mig efter att ha verifierat era rutiner.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 694 inlägg
Du får köra lite sidoverksamhet bredvid.B Bästerortarn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...