1 679 184 läst ·
18 119 svar
1679k läst
18,1k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 778 inlägg
Det företag som jag reagerade på var jag inte ens registrerad hos, utan för fyra år vad jag dem ta bort min mailadress ur deras system då någon försökt registrera ett konto med fel mailadress.C cpalm skrev:Är alltid noga med att tacka nej till nyhetsbrev, men senaste åren är det nog ta mig f-n närmare 100% av alla ställen där man skapar ett konto som skickar ut nyhetsbrev/erbjudanden likförbannat. Respekten för detta val har i princip försvunnit helt. Varför ens ställa frågan undrar man? Har för närvarande 155 mejladresser i min blocklista.
(Jag har förnamn.efternamn på Google, där är 2-3 personer med samma namnkombination som lyckas använda den ibland).
Renoverare
· Uppsala
· 2 186 inlägg
Gaaahhh! Det har jag också, och jag får de mest speciella mail ibland när någon skrivit fel mailadress. Ett axplock:13th Marine skrev:
- tips om täckdikning från Länsstyrelsen i Västernorrland
- meddelande om att delar till min VW Passat finns i Kramfors (jag har en V70)
- ett mail från en förskola i Dubai med info om min son (resulterade i ett mycket argt mail från min namne till nämnda förskola och ett tack till mig för att ha uppmärksammat honom på att de hade fel mailadress)
- konsertbiljetter
- fakturor för mitt medlemskap i Unionen (jag är inte fackansluten)
- fråga om jag vill köpa in juice till mina krogar i London
- fråga om jag vill köpa in öl till mina krogar i London
- fråga om jag som krogägare i London vill sponsra ett event med sprit. Eventet ordnades av en organisation som arbetade med att öka medvetenheten om hur det är att leva med HIV som homosexuell. (Här var jag nära att föreslå att de skulle ha ett alkoholfritt event i syfte att minska spridningen av HIV mellan homosexuella).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 778 inlägg
Det är lite kul att lokalisera sin namne, jag har en i staterna, och en i NV Skåne.Henningelvis skrev:
Gaaahhh! Det har jag också, och jag får de mest speciella mail ibland när någon skrivit fel mailadress. Ett axplock:
- ett mail från en förskola i Dubai med info om min son (resulterade i ett mycket argt mail från min namne till nämnda förskola och ett tack till mig för att ha uppmärksammat honom på att de hade fel mailadress)
- konsertbiljetter
- fråga om jag som krogägare i London vill sponsra ett event med sprit. Eventet ordnades av en organisation som arbetade med att öka medvetenheten om hur det är att leva med HIV som homosexuell. (Här var jag nära att föreslå att de skulle ha ett alkoholfritt event i syfte att minska spridningen av HIV mellan homosexuella).
Jag har fått flygbiljetter, inskickade CV mm.
Renoverare
· Uppsala
· 2 186 inlägg
Jag har också lokaliserat några.13th Marine skrev:
En i London, en i Dubai, en i Liden, en i Kramfors, en i Uppsala, en utanför Uppsala (som jag av en slump råkade anlita för arbeten på huset en gång vilket var lite kul) och en någonstans i Västsverige, typ Bohuslän tror jag.
Jag förstår att det blir jobbigt med dessa mail som är till fel person men jag får erkänna att vissa av dina mail lät väldigt roliga @Henningelvis ! 😃
Jag är ensam om mitt namn så det har aldrig hänt mig att jag fått mail som skulle varit till någon annan.
Jag är ensam om mitt namn så det har aldrig hänt mig att jag fått mail som skulle varit till någon annan.
Renoverare
· Uppsala
· 2 186 inlägg
Jag erbjöd mig faktiskt att ta en låda öl och provsmaka den om de kunde skicka den till Sverige, men firman nappade inte på det.Dalbotant skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 778 inlägg
Jag har stått på en orienteringstävling för en massa år sedan och hört "vinnare i H18-klassen är Namn Namn" och undrat hur i helskotta jag vann den då jag sprang i en annan klass, och definitivt inte kom först.Henningelvis skrev:
Vi var sju personer som hade samma kombination av för och efternamn.
Numera är de sex då jag tog min bättre hälfts efternamn och är den enda med namnkombon.
(Jag har dock kvar min mail då den är inarbetad sedan länge).
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 687 inlägg
Bonnier är dom värsta jävla spammarna. Har du någon gång haft med dom att göra är det stört omöjligt att få dom att sluta spamma dig. Trots att du har tackat nej till nyhetsbrev etc. enligt konstens alla regler. Och dom delar emailadressen med alla jävla delar av koncernen.
GDPR (allmänna dataskyddsförordningen) är en EU-lag som ger individer större kontroll över sina personuppgifter. Den ställer krav på företag och organisationer att hantera information säkert, vara transparenta med datainsamling samt respektera användares rättigheter som t.ex. rätten att bli glömd.
GAAAHHHHH!
Inlägget om Bonniers spammande påminde mig om när jag i slutet av åttiotalet skulle fixa en julklapp till HSB.
Det Bästa (jo just dom) hade ett erbjudande om en CD-box med Cornelis för ett bra pris så jag slog till, väl medveten om att det skulle resultera i en drös med reklam i brevlådan.
Det gjorde det.
Efter att ha ringt deras kundtjänst i ett halvår och bett dem att sluta skicka och även ta bort mig ur deras register, utan åtgärd, så började jag istället samla på mig deras krafs och la i en hög.
En kväll när jag fick feeling så skrev jag ett brev till Det Bästa och berättade på samma översvallande sätt om alla erbjudanden och avslutade med det fantastiska erbjudandet att de nu hade chansen att ta bort mig ur deras register. Som jag skrev: "Vore inte det det bästa, Det Bästa?"
Sedan fyllde jag A4-sidan, fram och bak, både med påklistrade dekaler men även olika platser där de kunde klistra in sitt skit.
Slutligen fyllde jag kuvertet med ett hundratal stjärnor, rabattkuponger och fan vet allt vad det var.
Så skickade jag iväg eländet och väntade på reaktionen... som aldrig kom.
Reklamen slutade att drösa in. Brevet blev förmodlugen uppsatt på deras kundtjänst i Malmö och jag hamnade på deras svarta lista.
Mission accomplished!
Undrar om jag har kvar texten någonstans. Vore kul att läsa.
GAAAHHH!
Inlägget om Bonniers spammande påminde mig om när jag i slutet av åttiotalet skulle fixa en julklapp till HSB.
Det Bästa (jo just dom) hade ett erbjudande om en CD-box med Cornelis för ett bra pris så jag slog till, väl medveten om att det skulle resultera i en drös med reklam i brevlådan.
Det gjorde det.
Efter att ha ringt deras kundtjänst i ett halvår och bett dem att sluta skicka och även ta bort mig ur deras register, utan åtgärd, så började jag istället samla på mig deras krafs och la i en hög.
En kväll när jag fick feeling så skrev jag ett brev till Det Bästa och berättade på samma översvallande sätt om alla erbjudanden och avslutade med det fantastiska erbjudandet att de nu hade chansen att ta bort mig ur deras register. Som jag skrev: "Vore inte det det bästa, Det Bästa?"
Sedan fyllde jag A4-sidan, fram och bak, både med påklistrade dekaler men även olika platser där de kunde klistra in sitt skit.
Slutligen fyllde jag kuvertet med ett hundratal stjärnor, rabattkuponger och fan vet allt vad det var.
Så skickade jag iväg eländet och väntade på reaktionen... som aldrig kom.
Reklamen slutade att drösa in. Brevet blev förmodlugen uppsatt på deras kundtjänst i Malmö och jag hamnade på deras svarta lista.
Mission accomplished!
Undrar om jag har kvar texten någonstans. Vore kul att läsa.
GAAAHHH!
Jag får ett lönebesked varje månad, som jag inte kan kika på då jag inte har lösenordet till fort knox-användaren ifråga.Henningelvis skrev:
Gaaahhh! Det har jag också, och jag får de mest speciella mail ibland när någon skrivit fel mailadress. Ett axplock:
- konsertbiljetter
Ja det dimper ner en hel del annat också, ibland går jag och bara avregistrerar medlemskapet som jag tydligen ingått.
En med ett snarlikt namn som mitt, hade tydligen blivit medlem hos CO, men med min email-adress, jag köpte ett par ggr saker på medlemserbjudande, andra gången så blev jag upplyst i kassan att jag hade en värdecheck på 50 spänn, ville jag använda den?
Jajamen, sa jag.
Sedan avregistrerade jag medlemskapet.
Begär ut, med stöd av GDPR, och var så drygt jobbig och kostsam som möjligt för dem.B Bästerortarn skrev:
Så börja med att begära ut all information, kräv att få det i brevform, begär sedan rättelser, begär till sist att alla uppgifter raderas.
Kolla sedan någon månad senare att det har raderats genom att begära ut igen.
Klicka här för att svara