Mikael_L Mikael_L skrev:
JodÄ, nyttjade jag mitt slÀp sÄ mycket sÄ skulle det naturligtvis besiktigas. Det handlar ju inte bara om den Ärliga körstrÀckan, utan ocksÄ att i ena fallet Äker man omkring pÄ vÀltrafikerad vÀg med 80,90,100 skyltad hastighet, i mitt fall tuffar jag runt i uppÄt 40 km/h 2 km pÄ nÀstan bilfri vÀg ...
BÄde risken och konsekvensen av en ev olycka Àr totalt olika.

Annars hÄller jag helt och fullt med dig, bilprovningsstationerna idag Àr fulla av okunniga klapptrÀn som verkar ha fÄtt jobbet genom Samhall.
För nÄgot Är sedan fick jag 2'a pÄ dÄliga vindrutetorkare, och enda felet var att de var frusna.
Nu slogs det Àven ner pÄ en dÄlig styrled (och det var korrekt) sÄ jag orkade inte brÄka mer Àn att sÀga till att det var en felaktig punkt.
Men hade det varit den enda anmÀrkningen sÄ hade jag levt totalt rövare tills de hade medgett felet.

Jag kan ocksÄ meddela att lite dÄ och dÄ Äker jag bara in och besiktigar om anmÀrkningar utan att göra ett endaste dyft, och dÄ Àr bilen plötsligt godkÀnd med blankt papper.
Men sjÀlvklart inte om det Àr nÄgot riktigt fel pÄ bilen.

Det jag gillar med bilbesiktningen Àr deras koll av styrleder och spindelleder, för det Àr en sak som jag inte alls kan kontrollera sjÀlv pÄ nÄgot enkelt och/eller tillförlitligt sÀtt.
Och det Àr nÀstan aldrig nÄgot jag mÀrker vid körning. DÄliga hjullager, hjulskruvar som börjar glappa, div mÀrkliga bromsfel osv osv, Àr saker som jag alltid mÀrker lÄngt innan det börjar bli nÄgot allvarligt.
DÀr blir jag aldrig förvÄnad eller tagen pÄ sÀngen.
Men ibland hittar besiktningen en rejÀlt glapp spindelled som jag sjÀlv inte alls mÀrkt av.

En vÀlskött och trafiksÀker bil vill jag ha, men jag skulle gÀrna slippa de vÀrsta bottennappen pÄ tvÄ ben pÄ besiktningsstationerna.
Spindelleder 👀đŸ˜ČđŸ˜”â€đŸ’«
För en del Är sedan besiktigade jag min jeep och den hade klonkat en hel del i höger fram sÄ jag bad om att de skulle kolla extra pÄ det.
NejdÄ inga fel alls och blankt papper.

Veckan efter Ă„ker jag i en nerförsbacke pĂ„ en gropig grusvĂ€g, dĂ„ hoppar spindelleden urđŸ„łđŸ„ł

En jÀkla tur att det inte hÀnde pÄ en större vÀg, men inte steg aktierna hos SBP hos mig direkt.

• Wow
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
i mitt fall tuffar jag runt i uppÄt 40 km/h 2 km pÄ nÀstan bilfri vÀg ...
BÄde risken och konsekvensen av en ev olycka Àr totalt olika.
SÀtt pÄ en LGF-skylt dÄ kan du köra i 45 km/h fullt lagligt med i princip vad som helst bakom bilen..

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
U
TorpAnders TorpAnders skrev:
Bilbesiktningens personal GHAAAAA!

Var in med en obromsad slÀpkÀrra idag.
Jag har gÄtt igenom den rÀtt nyligen med ny el och reflexer, ny bottenskiva, nya hjul och ny kulkoppling.
Och till det nya hjullager för typ 100 mil sedan.
SÄ det skulle vara smÀrtfritt tÀnkte jag..

Killen Àr ingen muntergök, börjar med att lÀsa av chassinummer fel och börjar gnÀlla om att det Àr fel slÀp tills en kollega kommer fram och lÀser av det korrekt.
Sedan kör han upp pÄ bromsrullarna och sÄ försöker de bromsprova den bromslösa kÀrran.
Efter det sÄ hÄrdtestar de kulkopplingen pÄ ett sÀtt som jag aldrig har upplevt tidigare, jag trodde att de skulle lyfta upp hela bilen i hÀcken ett tag.
Sedan kommer domen ett hjullager Àr slut! Icke godkÀnd.
Jag pÄpekar att de Àr "nya" och att det vore konstigt med ett haveri redan?
Svaret, jodÄ det vibrerar och lÄter illa.

Åker hem, (rĂ€tt sĂ„ irriterad) och lyfter upp kĂ€rran och testar bĂ„da hjulen nogsamt, inte en tillstymmelse till skillnad mellan hjulen vars lager bĂ„da kĂ€nns och lĂ„ter klanderfritt.

Jag har bytt nÄgra 100 lager i mina dar sÄ lite koll har jag.

GAAAAAAHHHHH!!!

Har sÄdan jÀvla lust att Äka tillbaka och dra fram deras chef ur stolen och fÄ en ursÀkt.

800 spĂ€nn och bortkastade timmar och sedan 600 spĂ€nn tillđŸ€ŹđŸ€ŹđŸ€ŹđŸ”„đŸ”„
Standard pÄ vÄrt slÀp ocksÄ, varannan besiktning Àr det nya lager. 750kg knott axel.
Gjort verktyg sÄ jag kan pressa i och ur lagren i ett skruvstÀd hemma.
Första gÄngen jag bytte anvÀnde jag 60 tons pressen pÄ jobbet, lagerhuset/navet blev bara mos.
Spindelleder 👀đŸ˜ČđŸ˜”â€đŸ’«
För en del Är sedan besiktigade jag min jeep och den hade klonkat en hel del i höger fram sÄ jag bad om att de skulle kolla extra pÄ det.
NejdÄ inga fel alls och blankt papper.

Veckan efter Ă„ker jag i en nerförsbacke pĂ„ en gropig grusvĂ€g, dĂ„ hoppar spindelleden urđŸ„łđŸ„ł

En jÀkla tur att det inte hÀnde pÄ en större vÀg, men inte steg aktierna hos SBP hos mig direkt.
Jag fick nedslag pÄ fjÀderbenslager,
sprayade pÄ lite 5-56 och gnuggade upp gummit sÄ det blev blankt och svart, sÄg ut som nytt. Gick igenom utan anmÀrkning efter det.

Ibland kÀnns det som besiktningen Àr lite sÄdÀr, lite lotto om de ska rÄka titta pÄ exakt det som kan va trasigt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lbgu skrev:
SÀtt pÄ en LGF-skylt dÄ kan du köra i 45 km/h fullt lagligt med i princip vad som helst bakom bilen..
Nej, det kan man inte.

Transportstyrelsen:
Ӏr det tillĂ„tet att avregistrera och ta bort registreringsskylten pĂ„ min slĂ€pvagn med flak och sedan anvĂ€nda slĂ€pvagnen som efterfordon?
Nej. Om slĂ€pet Ă€r avsett för transport av gods, Ă€r det en slĂ€pvagn.”

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en anledning till bromsat slÀp dÄ, har aldrig bytt nÄtt lager pÄ ett sÄnt slÀp, de Àr inte koniska utan kapslade kompaktlager

Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det kan man inte.
Transportstyrelsen:
Ӏr det tillĂ„tet att avregistrera och ta bort registreringsskylten pĂ„ min slĂ€pvagn med flak och sedan anvĂ€nda slĂ€pvagnen som efterfordon?
Nej. Om slĂ€pet Ă€r avsett för transport av gods, Ă€r det en slĂ€pvagn.”
Men det Àr ju ganska intressant att bönderna hÀr i trakten drar slÀpvagnar bakom traktorn rÀtt ofta, dessa utrustade med LGF-skylt, och lastade med olika saker, pÄ hösten ofta höbalar, andra tider pÄ Äret kan det vara utsÀde, gödsel eller maskiner.
Är dessa sakar inte gods, eller vad?

j.f.s
Bilbesiktningens personal GHAAAAA!

Var in med en obromsad slÀpkÀrra idag.
Jag har gÄtt igenom den rÀtt nyligen med ny el och reflexer, ny bottenskiva, nya hjul och ny kulkoppling.
Och till det nya hjullager för typ 100 mil sedan.
SÄ det skulle vara smÀrtfritt tÀnkte jag..

Killen Àr ingen muntergök, börjar med att lÀsa av chassinummer fel och börjar gnÀlla om att det Àr fel slÀp tills en kollega kommer fram och lÀser av det korrekt.
Sedan kör han upp pÄ bromsrullarna och sÄ försöker de bromsprova den bromslösa kÀrran.
Efter det sÄ hÄrdtestar de kulkopplingen pÄ ett sÀtt som jag aldrig har upplevt tidigare, jag trodde att de skulle lyfta upp hela bilen i hÀcken ett tag.
Sedan kommer domen ett hjullager Àr slut! Icke godkÀnd.
Jag pÄpekar att de Àr "nya" och att det vore konstigt med ett haveri redan?
Svaret, jodÄ det vibrerar och lÄter illa.

Åker hem, (rĂ€tt sĂ„ irriterad) och lyfter upp kĂ€rran och testar bĂ„da hjulen nogsamt, inte en tillstymmelse till skillnad mellan hjulen vars lager bĂ„da kĂ€nns och lĂ„ter klanderfritt.

Jag har bytt nÄgra 100 lager i mina dar sÄ lite koll har jag.

GAAAAAAHHHHH!!!

Har sÄdan jÀvla lust att Äka tillbaka och dra fram deras chef ur stolen och fÄ en ursÀkt.

800 spĂ€nn och bortkastade timmar och sedan 600 spĂ€nn tillđŸ€ŹđŸ€ŹđŸ€ŹđŸ”„đŸ”„
Trist. Du fÄr börja besikta pÄ landsbygden. Jag brukar ocksÄ vara nyfiken och lÄtsas att jag inte kan sÄ mycket och frÄga en massa. Tex om hjullager.

Har haft fordon och slÀp sedan jag var 19 fyllda, dvs 32 Är nu och aldrig stött pÄ en grinig person pÄ besiktningen hur otroligt det Àn lÄter.
Nu sist sa jag till nÀr jag överlÀmnade husbilen att jag var rÀtt sÀker pÄ en av mina strÄlkastare stÄr fel (för lÄgt). De var snÀlla nog att justera den Ät mig istÀllet för att slÄ ner pÄ det. Markering i protokollet att stationen gjort justering men godkÀnt.
Detta pÄ en station dÀr jag flera gÄnger hört att de slÄr ner pÄ allt. Stationen Àr den gamla statliga hÀr pÄ bruksorten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det Àr ju ganska intressant att bönderna hÀr i trakten drar slÀpvagnar bakom traktorn rÀtt ofta, dessa utrustade med LGF-skylt, och lastade med olika saker, pÄ hösten ofta höbalar, andra tider pÄ Äret kan det vara utsÀde, gödsel eller maskiner.
Är dessa sakar inte gods, eller vad?
Det Àr intressant.
Nu killgissar jag lite efter lite snabbgooglingar, lÄngt bak i huvudetinformation mm. sÄ ta det för vad det Àr.
Som jag förstÄr det beror det pÄ dragfordonet. En traktor b i skatteklass 2 (en typisk lantbrukstraktor som ocksÄ anvÀnds för det ÀndamÄlet) har sina regler:

ATL:
"Om traktorn i princip uteslutande anvÀnds inom lantbruksverksamhet Àr den skattebefriad och tillhör skatteklass 2. DÄ finns det inga krav pÄ att slÀpfordonet varken ska vara registrerat eller besiktat. Oavsett om den ska dras i hastigheter över eller under 40 kilometer i timmen.

– Skatteklassen styrs av hur du brukar den. Är det en trafiktraktor (skatteklass 1) ska du betala skatt och dĂ„ kommer det ocksĂ„ krav pĂ„ att slĂ€pvagnarna ska vara registrerade och besiktade."

Vad gÀller LGF-skylten sÄ gÀller i alla fall följande för A-traktorn tydligen (transportstyrelsen):
"En A-traktor Àr ett "dragande fordon" och fÄr dra slÀpvagn. SlÀpvagnen ska ha LGF-skylt om inte A-traktorns LGF-skylt syns tydligt nÀr slÀpvagnen Àr tillkopplad."

För att inte falla helt OT:
Gaaaahhhh!! för att fastna efter en traktor (oavsett skatteklass eller registreringsform)!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
DÄliga hjullager, hjulskruvar som börjar glappa, div mÀrkliga bromsfel osv osv, Àr saker som jag alltid mÀrker lÄngt innan det börjar bli nÄgot allvarligt.
Var inte sÄ sÀker pÄ det. Jag hade en bil som ibland klonkade lite lÀtt frÄn ena bak men jag lyckades aldrig hitta en gemensam faktor för nÀr den klonkade och det kunde gÄ lÀnge mellan gÄngerna. BerÀttade det pÄ besiktningen och bad de (tvÄ killar som det mÀrktes att de visste vad de pratade om, troligen har ena varit mek innan) kolla extra dÀr men det enda de hittade var att hjullagret möjligen började glappa lite men inte sÄ pass att jag behövde byta Àn. Eftersom bilen ÀndÄ skulle in till en bilmek jag kÀnner och litar pÄ sÄ bad jag honom byta hjullagret samtidigt. NÀr jag kom för att hÀmta bilen sa han ordagrant "det mÄste ha lÄtit krig i bilen för hjullagret var totalt slut" och han förstod inte hur enda symptom kunde ha varit ett lÀtt klonkande som lika gÀrna hade kunnat vara en trasig fjÀderbensbussning eller liknande.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.