1 676 430 läst ·
18 068 svar
1676k läst
18,1k svar
GAAAAHHHH!!!
Något i den stilen tror jag alla tänker (eller åtminstone gör i praktiken)G Greger_08 skrev:
T.ex. går mot röd gubbe någon gång, inte ger tecken när man svänger eller stannar med cykel, dricker lite öl på allmän plats där lokala ordningsstadgan förbjuder det.
Eller att inte skatta för sina sidoinkomster, kanske att man fått betalt för en flytthjälp, eller tagit emot betalning för saker man odlat i trädgårdslandet.
Var olika personer drar gränsen är helt individuellt, men alla människor begår kriminella handlingar hela tiden, ofta väl medvetna om det men inte alltid.
Wow, coolt.G Greger_08 skrev:
Har du dubbla identiteter eller medborgarskap?
Renoverare
· Stockholm
· 20 517 inlägg
Lite zigenarvarning köra runt med obesiktigad släp. Därav min målvaktskommentar.
Du skrev båda delarna.F fribygg skrev:
Kan du inte förklara vad du egentligen menar med ”Funderar på om automatisk övervakning tar obesiktade kärror eller om de bara upptäcks i samband med hastighets överträdelser vid fartkameror.” så slipper vi gissa istället.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 327 inlägg
Ja, och i Stockholm tillämpar vi ju exempelvis inte högerregeln förrän efter krock. Istället får man utveckla en god känsla för vilken väg som är störst och ”borde” vara huvudled.Mikael_L skrev:
Detta till den grad att folk utan att tänka egfter kan tura på den som faktiskt har företräde för att de är så vana att ingen kör så.
Och så har vi alla som kör för fort och/eller kör om på insidan oavsett hastighetsbegränsning.
Så ett bötesstraff på 1.500 kr låter ju inte då farligt, samtidigt som just jag ogärna skulle köra med ett obesiktigat släp även om jag kan begå de andra regelbrotten.
Konstigt sånt, vad man tycker är viktigt.
Farsans släp rullar nog 20mil/år. 2 lass ved till mig och sedan ett par vändor till brädgård/grustag/återvinning.
Släpet är från tidigt 90-tal men fick ny axel/bromsar, botten och el runt 2010. Förvaras under tak. Och däcken har byts när dom ser torra ut eller slutar hålla luft. Så även om den obesiktad så kan jag garantera att det inte är något problem om man skulle vilja.
Släpet är från tidigt 90-tal men fick ny axel/bromsar, botten och el runt 2010. Förvaras under tak. Och däcken har byts när dom ser torra ut eller slutar hålla luft. Så även om den obesiktad så kan jag garantera att det inte är något problem om man skulle vilja.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 678 inlägg
Kuriosa i sammanhanget är att jag råkar känna en pensionerad konstapel som nyttjar sina obesiktigade släp hyffsat regelbundet. Dock uteslutande i glesbygd.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 335 inlägg
Gaaahhhh! Försöker sälja grabbens cykel på Marketplace...
Medlem
· Västmanland
· 2 096 inlägg
Jag kör regelbundet en strecka på 23 mil enkel resa på de större vägarna plus en del in till stan på några mil kanske 25 gånger om året. Har inget emot att betala 500 spänn om året för det så länge stolpskotten på SBP gör rätt för sin lön och inte leker slumpgenerator för att fylla någon kvot.Mikael_L skrev:
Jodå, nyttjade jag mitt släp så mycket så skulle det naturligtvis besiktigas. Det handlar ju inte bara om den årliga körsträckan, utan också att i ena fallet åker man omkring på vältrafikerad väg med 80,90,100 skyltad hastighet, i mitt fall tuffar jag runt i uppåt 40 km/h 2 km på nästan bilfri väg ...TorpAnders skrev:
Både risken och konsekvensen av en ev olycka är totalt olika.
Annars håller jag helt och fullt med dig, bilprovningsstationerna idag är fulla av okunniga klappträn som verkar ha fått jobbet genom Samhall.
För något år sedan fick jag 2'a på dåliga vindrutetorkare, och enda felet var att de var frusna.
Nu slogs det även ner på en dålig styrled (och det var korrekt) så jag orkade inte bråka mer än att säga till att det var en felaktig punkt.
Men hade det varit den enda anmärkningen så hade jag levt totalt rövare tills de hade medgett felet.
Jag kan också meddela att lite då och då åker jag bara in och besiktigar om anmärkningar utan att göra ett endaste dyft, och då är bilen plötsligt godkänd med blankt papper.
Men självklart inte om det är något riktigt fel på bilen.
Det jag gillar med bilbesiktningen är deras koll av styrleder och spindelleder, för det är en sak som jag inte alls kan kontrollera själv på något enkelt och/eller tillförlitligt sätt.
Och det är nästan aldrig något jag märker vid körning. Dåliga hjullager, hjulskruvar som börjar glappa, div märkliga bromsfel osv osv, är saker som jag alltid märker långt innan det börjar bli något allvarligt.
Där blir jag aldrig förvånad eller tagen på sängen.
Men ibland hittar besiktningen en rejält glapp spindelled som jag själv inte alls märkt av.
En välskött och trafiksäker bil vill jag ha, men jag skulle gärna slippa de värsta bottennappen på två ben på besiktningsstationerna.
Redigerat: