G
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det inte finnas några poliser menar du?
Antagligen av samma anledningar som du själv syftade på d.v.s "ser jag ”aldrig” ens en polis…"

F fribygg skrev:
Skrev jag "hastighetskamera"?
Menar du ATK eller någon annan kamera?

S Saelen skrev:
Då har vi nog kört på lite olika ställen i Stockholm...
Jag kör mest i city och Västerort, och ut och in i stan ibland förståss.

tveksamt tveksamt skrev:
Du skrev fartkamera, vad menar du är skillnaden?
Eller var det bara ordmärkeri?
Skrev jag inte automatisk övervakning.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så det kan absolut tänkas att man t ex blir fotad för att man kör för fort med släp på en 90-väg och blir bötfälld för överträdelsen över 80 km/h.
Det låter teoretiskt rimligt men vet du att det faktiskt förekommer?

Mikael_L
S stugfar skrev:
Aj då, det är väl material för tiotusentals kronor...
Jajamänn, Ahlsells prislista + 10% ...
Kör jag alltid med - behöver inte jobba så många timmar då ...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej du skrev "automatisk övervakning" men menar du inte "hastighetskamera" så får du nog förklara lite bättre vad du syftar på.
Måste erkänna att jag inte har full koll på den fordonsmonterade utrustning polisen nu skaffar.

Mikael_L
F fribygg skrev:
Inte funderat på att låta släpan vara obesiktad i framtiden? Du har ju grejorna i god ordning och jag TROR inte att böterna är kännbara om man mot förmodan skulle kommas på någon enstaka gång med en obesiktad kärra.
Jag besiktigar faktiskt inte min kärra.
Jag kör 2 km till återvinningen typ 4-5 ggr per år ...
Så här chansar jag helt enkelt.

F fribygg skrev:
Skrev jag inte automatisk övervakning.
Du skrev:
"Funderar på om automatisk övervakning tar obesiktade kärror eller om de bara upptäcks i samband med hastighets överträdelser vid fartkameror."

Om du med första satsen menar polisbilarnas automatiska nummerplåtsigenkänning kopplad till bilregistret så upptäcker det systemet obesiktade släpvagnar. Men för att man ska åka fast krävs såklart att systemet är påslaget och att polisen prioriterar just din släpvagn bland alla skumma fordon som upptäcks.

Om du med andra satsen menar ATK-kamerorna som står uppställda längs vägarna så har de ingen aning om statusen på din släpvagn. Möjligen kan personen som handlägger överträdelsen på RPS i Kiruna se att du har en släpvagn, men det är oklart vad vederbörande gör med den informationen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så här chansar jag helt enkelt.
Från och med nu kommer farbror blå att punktmarkera en viss återvinning i Uppsala. 😎😱😢

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Från och med nu kommer farbror blå att punktmarkera en viss återvinning i Uppsala. 😎😱😢
Ligger den nära Byggmax, eller måste de dela upp sig i två släpvangsövervakningspatruller?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Ska man resonera på det sättet behöver man ju inte ens körkort..
Nu kanske rätt många drar sitt släp kanske bara en procent av tiden, eller en promille eller ännu mindre, av tiden/sträckan som de lägger totalt på bilkörning.

Men visst, körde jag inte alls mer än de där 5x 2+2 km per år (totalt 2 mil) som jag kör med mitt släp påkopplat, då skulle det faktiskt kännas som att man även kunde chansa med att köra körkortslöst.

Så ca 2 mil om året kör jag med det obesiktigade släpet, men ca 2000 mil om året kör jag fordon MED körkort.

Dessutom körs släpet på små vägar här där man mycket sällan ser någon polis och aldrig någon vägkontroll.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker trafiken fungerar bättre i Stockholm än på många andra platser i landet. Så håller inte med. Stockholmare i stort (finns alltid undantag) måste köra bättre för att det ska fungera
Om Stockholmarna skulle köra som uppsalabilisterna så skulle ni ha en helt omöjlig trafiksituation.
Så var glada att ni (generellt) kör mycket bättre än uppsalingarna.

Och med bättre menar jag helt enkelt att köra (och parkera, inte minst) så att trafiken flyter så bra som möjligt, och att faktiskt kugghjula lite även om den strikta regeln inte kräver så osv osv.

Så ja, Stockholmarna kör faktiskt så att det fungerar någorlunda, dvs bra med tanke på den trafiksituation de har.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kanske rätt många drar sitt släp kanske bara en procent av tiden, eller en promille eller ännu mindre, av tiden/sträckan som de lägger totalt på bilkörning.

Men visst, körde jag inte alls mer än de där 5x 2+2 km per år (totalt 2 mil) som jag kör med mitt släp påkopplat, då skulle det faktiskt kännas som att man även kunde chansa med att köra körkortslöst.

Så ca 2 mil om året kör jag med det obesiktigade släpet, men ca 2000 mil om året kör jag fordon MED körkort.

Dessutom körs släpet på små vägar här där man mycket sällan ser någon polis och aldrig någon vägkontroll.
Jag syftade alltså på att man tycker det är ok att bryta mot lagen för risken att man åker dit är låg och konsekvenserna låga.

Kör man en besiktigad bil håller avstånd och hastighet samt har Waze eller valfri app på så är chansen att man åker dit minimal..

Lite dagsböter har alla råd med fängelse lär man ju inte få förstagången med tanke på alla andra idioter som går fria i samhället.

Själv har jag körkort så jag behöver inte bry mig har t.o.m ett i reserv.

G Greger_08 skrev:
Jag syftade alltså på att man tycker det är ok att bryta mot lagen för risken att man åker dit är låg och konsekvenserna låga.
Ja jag går exempelvis regelmässigt mot röd gubbe om det är säkert trots att det är förbjudet. Så omoralisk är jag. Några mil med obesiktigat släp kan jag även faktiskt tänka mig.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.