1 676 122 läst ·
18 065 svar
1676k läst
18,1k svar
GAAAAHHHH!!!
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Jag besiktigar faktiskt inte min kärra.F fribygg skrev:
Jag kör 2 km till återvinningen typ 4-5 ggr per år ...
Så här chansar jag helt enkelt.
Du skrev:F fribygg skrev:
"Funderar på om automatisk övervakning tar obesiktade kärror eller om de bara upptäcks i samband med hastighets överträdelser vid fartkameror."
Om du med första satsen menar polisbilarnas automatiska nummerplåtsigenkänning kopplad till bilregistret så upptäcker det systemet obesiktade släpvagnar. Men för att man ska åka fast krävs såklart att systemet är påslaget och att polisen prioriterar just din släpvagn bland alla skumma fordon som upptäcks.
Om du med andra satsen menar ATK-kamerorna som står uppställda längs vägarna så har de ingen aning om statusen på din släpvagn. Möjligen kan personen som handlägger överträdelsen på RPS i Kiruna se att du har en släpvagn, men det är oklart vad vederbörande gör med den informationen.
Nu kanske rätt många drar sitt släp kanske bara en procent av tiden, eller en promille eller ännu mindre, av tiden/sträckan som de lägger totalt på bilkörning.G Greger_08 skrev:
Men visst, körde jag inte alls mer än de där 5x 2+2 km per år (totalt 2 mil) som jag kör med mitt släp påkopplat, då skulle det faktiskt kännas som att man även kunde chansa med att köra körkortslöst.
Så ca 2 mil om året kör jag med det obesiktigade släpet, men ca 2000 mil om året kör jag fordon MED körkort.
Dessutom körs släpet på små vägar här där man mycket sällan ser någon polis och aldrig någon vägkontroll.
Om Stockholmarna skulle köra som uppsalabilisterna så skulle ni ha en helt omöjlig trafiksituation.AndersMalmgren skrev:
Så var glada att ni (generellt) kör mycket bättre än uppsalingarna.
Och med bättre menar jag helt enkelt att köra (och parkera, inte minst) så att trafiken flyter så bra som möjligt, och att faktiskt kugghjula lite även om den strikta regeln inte kräver så osv osv.
Så ja, Stockholmarna kör faktiskt så att det fungerar någorlunda, dvs bra med tanke på den trafiksituation de har.
Jag syftade alltså på att man tycker det är ok att bryta mot lagen för risken att man åker dit är låg och konsekvenserna låga.Mikael_L skrev:
Nu kanske rätt många drar sitt släp kanske bara en procent av tiden, eller en promille eller ännu mindre, av tiden/sträckan som de lägger totalt på bilkörning.
Men visst, körde jag inte alls mer än de där 5x 2+2 km per år (totalt 2 mil) som jag kör med mitt släp påkopplat, då skulle det faktiskt kännas som att man även kunde chansa med att köra körkortslöst.
Så ca 2 mil om året kör jag med det obesiktigade släpet, men ca 2000 mil om året kör jag fordon MED körkort.
Dessutom körs släpet på små vägar här där man mycket sällan ser någon polis och aldrig någon vägkontroll.
Kör man en besiktigad bil håller avstånd och hastighet samt har Waze eller valfri app på så är chansen att man åker dit minimal..
Lite dagsböter har alla råd med fängelse lär man ju inte få förstagången med tanke på alla andra idioter som går fria i samhället.
Själv har jag körkort så jag behöver inte bry mig har t.o.m ett i reserv.
Ja jag går exempelvis regelmässigt mot röd gubbe om det är säkert trots att det är förbjudet. Så omoralisk är jag. Några mil med obesiktigat släp kan jag även faktiskt tänka mig.G Greger_08 skrev: