pacman42 pacman42 skrev:
Hade det inte varit olagligt så hade det varit minerat...
Va, är det verkligen olagligt att minera diket strax utanför tomtgränsen?

Terrängkörning är ju iofs också olagligt men många verkar ändå köra utanför vägbanan..

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Här har vi potatisbilen som kör förbi. En gång träffade den brevlådorna.[bild]
Dom där hade räckt länge för mig, ut och "självplocka" för bövelen!

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag kan förstå att man är orolig. Men om man inte anser sig klara den svängen i vinterväglag skulle jag nog drista mig till att säga man bör hålla sig hemma vid de tillfällena då det lär finnas andra betydligt större faror vid vinterväglag på deras fortsatta resa.

Annars finns ju natrurtrogna stenar i plast, grannarna kan ju få veta det i alla fall.

[länk]
De var inte större än de riktiga stenar jag redan har använt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tänkt tanken mer än en gång, frugan har stoppat mig...
Lars Molins klassiker "Midvinterduell" kanske kan ge inspiration för ett kommande byggprojekt.😆

• Gilla
KariHa och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Grannarna är oroliga för att få skador på bilen vid halka på vintern.
Låter inte som att dina grannar respekterar 20-skylten.

L lbgu skrev:
Låter inte som att dina grannar respekterar 20-skylten.
Nja, bekymret är att de fastnar högre upp i backen och glider nedåt utan större kontroll. Grundproblemet är snarare att de är dåliga på att köra bil i halka. Höga varv på ettans växel är exempelvis populärt...

Jag försöker lära dem hur man kör i halka, men de är inte så duktiga elever. De har glömt allt till nästa vinter.

Jag fuskar ju själv sedan ett antal år (nio) och kör AWD. Men jag har 30° lutning upp till min parkering. Nu slipper jag åtminstone skotta så snart det kommit tre flingor.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har föreslagit det till grannarna, även betongsuggor. De är dock rädda för att glida in i dem vid halka på vintern...

Efter lite grubblande så är nästa steg detta:
[länk]

Bara två plogpinnar blev nedkörda på hela vintern, så de har respekt för pinnar.
Om du ändå bemödar dig med stolpar, så hade jag satsat på något lite biffigare.

Jag har förvisso inte sett just 60-stolpar, men 50 ser definitivt inte respektingivande ut. 70 börjar se ut som något som åtminstone kommer märkas lite när man kör över. Så jag hade nog satsat på 70 eller 80, för att vara säker på att lastbilschaffisarna faktiskt respekterar stolparna.

T.ex. Granngården har 70 för en femma mer per stolpe än ditt byggmax-exempel.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Psykologi fungerar inte. Idioterna som kör ju över allt de tror att lastbilarna håller för.
Ja men psykologin bygger ju som sagt på att sätta dit nåt stort som lastbilen uppenbart inte håller för.
Även om det finns en vall/kant där som i praktiken troligen kommer att rädda dem så håller folk omedvetet ut ordentligt för stora "farliga" saker.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Rejäla jävla betongfundament med traktordäck trädda över för grannarna som inte kan köra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.