1 657 387 läst ·
17 758 svar
1657k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Mina bekanta i sjukvården rekommenderar inte operation under en månad med ett "j" i. Om man kan undvika det vill säga.Johan Gunverth skrev:
Eftersom jag opererat mig i maj en gång så förstår jag vad de menade. Det är svårt att hålla såret torrt när det är 25-30°C ute.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 135 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 135 inlägg
Har en kyl /sval 23 år, Cylinda , går fortfarandepacman42 skrev:
och ett frysskåp 23 år, Husqvarna , går fortfarande men var tvungen att byta tempgivaren med tillhörande kretskort i halvtid
Den första kylen och frysen i huset var fortfarande hela när vi kastade ut dem för 15 år sedan. De var bruna/beiga. Installerade -89, så de var då 22 år gamla. Husqvarna.hsd skrev:
Våra två e-lux kyl/fryst åkte ut efter 22-23 år då det ena skåpet gick sönder för andra gången med kompressor haveri på frysen delen. Då tidens kyl/frys hade en kompressor för resp. del medans dagens har en får båda. Det andra skåpet stod som komplement/reserv i garaget några år innan platsen behövdes. Får se hur länge dagens båda kyl/frysar lever, de har fem års garanti som snart går/gått ur eftersom jag inte kommer ihåg om de installerades -20 eller -21.hsd skrev:
Va gulligt ... gulliga ...Noramasen skrev:
Gggaaahhh! Bin har stått i knappt en vecka, och börjar växa koraller på den. Alger har jag varit med om då den står inom frodig grönska. Men det här tar då priset.
[bild]
Men vid en närmare syn så var det naturligtvis inte frågan om koraller, utan helt enkelt bäbisar som är samlade.
[bild]
Ända tills frugan nyfiket petade på högen och då sprack den lilla högen upp.
[bild]
Fascinerande! Och definitivt egentligen inget Gggaaahhh när man får syn på de små livens start, men samtidigt ett litet gah! när man nu inte kan fredagshandla utan att förstöra bosättningen.
❤️😍
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Note to self:pacman42 skrev:
Kylskåpet gick sönder natten till måndagen och jag var naturligtvis på väg på tjänsteresa när detta hände. Kylklampar i kylen höll dock maten fräsch till dess att jag var hemma igen på tisdagen, men jag hann inte hämta kylskåpet jag beställt - det enda i rostfritt stål och rätt höjd som kunde levereras med så kort varsel. Jag har redan postat ett GAAAAHHH om förseningarna på tåget...
Nu ett nytt GAAAHHH!
När jag skall skjuta in skåpet så inser jag att det nya skåpet är 60,0 cm brett, inte 59,5 cm som det gamla (även det innan var 59,5 cm brett). Så jag demonterar täckskivan och tar bort ytterligare 0,5 cm. Försöker skjuta in kylskåpet igen, men det går inte då det sitter några plastbeslag högt upp på kylskåpet som bygger på ytterligare 4 mm. Ned med passbiten igen (som inte är lätt att ta loss och sätta tillbaka) ta bort ytterligare 0,5 cm. Nu glider kylskåpet in, men det stopp innan skåpet är helt inne. Drar ut det igen och konstaterar att det sitter två distanser på baksidan som gör att skåpet som är 60cm djupt (utan att räkna in dörrarna) i praktiken är 62 cm djupt. Dörrarna är inte välvda somd e var på det gamla skåpet, vilket gör att de redan stinger ut 7 cm, så nu sticker kylskåpet ut 9 cm framför skåpet bredvid. 2 cm är dessutom inte i rostfritt stål då skåpets sidor bara är målade.
Så, vad skall man göra nu?
1) Jag funderar på att ta bort gipsskivan bakom, men då är jag framme vid fuktspärrsplasten och isoleringen. Den kommer garanterat att bukta ut och göra att distanserna ändå inte gör jobbet de är tänkta att göra.
2) ta bort distanserna, ett modernt kylskåp har ju inte kondensatorn på bakväggen utan under skåpet. Men vad kan detta få för konsekvenser?
3) En kombination av #1 och #2 ovan.
4) Ingenting, jag får leva med att skiten sticker ut...
Det lutar åt #4.
Så, kontentan av allt detta är:
Beställ inte ett kylskåp utan att dubbelkolla och trippelkolla måtten i verkligheten. Standardmått är itne standardmått. Jag tänkte att jag hade koll genom att jag visste att det är ett 60-skåp som är drygt 200 cm högt. Men så enkelt skall man inte tro att det är...
...hade jag vetat hur det skulle bli så hade jag frysit klampar i en vecka...
...GAAAHHH!!!!!
Ett till litet GAAAAHHHH. Detta är det andra kylskåpet i rad som går sönder inom ett par månader efter det att tillverkarens garantitid har gått ut. Har de en "self-destruct" inbyggd i dessa numera?
Bygg ut köksskåpen 5cm extra vid renovering, så finns marginal för djupare kyl och frys.
Tack!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Ja, men jag klarade mig ju också utan fraktur på fibula. Så ditt är värre totalt sett även om frakturen på tibia var väldigt lik.AndersMalmgren skrev:
Och att jag typ saknar smärttröskel.
Bröt fotleden i en benpress på gymmet. Tyckte det kändes lite konstigt så jag försökte stretcha bort det innan jag tog mig till duschen, sen efter nån timme var hela foten blå och svullen så åkte för att kolla upp det. Åkte hem med gips och kryckor men hatade kryckorna, så gick direkt på gipset. Fick då en förskjutning i frakturen så det slutade med operation… visst det gjorde ont i bland men ingen större smärta.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Brukar du förresten springa eller löpträna?AndersMalmgren skrev:
Då skulle jag kämpa för att plocka ut spiken innan den läker fast. Jag kan inte springa längre än 4-5 km innan det börjar ila i skruvarna efter alla stötar. Jag har min kvar och lider av det vid idrottande men inte alls i övriga vardagen.
…behåller du den har annars en bra anledning att inte idrotta
Betonghäclar på regioner är svårflörtade.A AndersS skrev: