RoTe
Ja men inget annat land bryr sig ju... Dom två gångerna jag fått antibiotika mot "magsjuka" har jag blivit frisk på direkten, så klart utomlands. I Sverige som barn hade jag så jävliga episoder att jag fick fobi mot att kräkas, jag drömde mardrömmar om det till och med. Som tur är går det ju över och man blir betydligt mer tålig som vuxen.

• Haha
whak
  • Laddar…
tommib
Det gör de, men mindre än vi tyvärr. Bland annat på grund av sådana som dig.

Virusorsakad magsjuka botas inte med antibiotika, det är en biologisk omöjlighet. Om du blivit bra så har du antingen haft en bakteriell magsjuka, vilket är betydligt vanligare utomlands, eller så har det bara sammanfallit i tid vilket gör att behandligen bara var onödig och skadlig.

• Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Antibiotikaresistens är vår tids största hot, skulle jag tro.
Redan när morsan var ung, dog folk som flugor av sår och dåliga tänder. Det som nu kureras med en näve piller. Själv fick jag lunginflammation och blev rejält dålig. Ett piller och tre timmar senare mådde jag redan lite bättre. Blev helt frisk på ett dygn.
Blev även biten av min livrädda katt, rakt igenom ett finger, det svullnade upp och Blev helt blått liksom halva handen. En fruktansvärd pulserande smärta som bara minskade något när jag höll handen över huvudet.
Samma sak där. Ett piller senare började svullnaden avta.
I båda fallen väntade jag för länge eftersom jag bara blev sämre och sämre.
Sådana "skitsaker" dog svenskar av i min mammas generation.

Så om det är någon som förtjänar ett Gaaaahhhh, så inte är det Trump, Ping, Putin eller ens Netanyahu. Utan de som bidrar till antibiotikaresistensen. Antingen genom att missbruka medicin eller att köpa kött från länder där det används i fodret.

Gaaaahhhh på er.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!! Tysktillverkade Elevtrolux, 6 år, har fel i programmeringen och måste anlita service. Är det verkligen lönt ... ?

J
tommib tommib skrev:
Det spelar roll såtillvida att vi har bland världens absolut lägsta incidens av antibiotikaresistens. När antibiotika slutar fungera, vilket är en helt reell risk, så sitter vi bokstavligt talat i skiten.
Är problemet mest globalt, eller kan det vara individen som drabbas, dvs att man får att de egna bakterierna man har blir resistenta och man själv blir sjuk? Eller är det att vi som flock drabbas? Dvs om vi är bra i sverige så kommer sverige ha mindre resistenta bakterier och vi klarar oss bättre? Samma om man tar en kommun. Eller drabbas vi lika hårt om man gödslar med antibiotika i thailand?
tommib tommib skrev:
värst av allt pumpar in antibiotika i djurfoder för att klara av täta djurbesättningar utan att de får infektioner.
Det är ju hemskt, och väldigt trist det är tillåtet. Jag försöker äta så mkt vegetariskt det går och övervägt att bli helt "stockholmsvegetarian" (äta fisk, ägg osv men inte kött) - ägg-fabriker är väl tyvärr inte så "snygga" heller. Vet inte hur stort problem det är.... Men, generellt tänker jag att om man drar ned på aminalisk föda så borde detta problem minska. Sen gäller det att inte odling sker med gifter och bekämpnignsmedel, men det är ju en annan historia....
tommib tommib skrev:
I de fall "magsjukan" handlar om campylobacter, salmonella, shigella, e-coli eller någon annan bakterie så behandlas det absolut med antibiotika. Det är också smittspårningspliktigt. Lyckligtvis har vi väldigt lite av sådant i Sverige pga god livsmedelshygien.
Finns det nåt sätt att som lekman utan prover, odlingar etc veta om det är virus eller bakterier man drabbats av? Kan det även vara förgiftning pga bakterier, men inte bakterierna i sig?

G
J JohanLun skrev:
Är problemet mest globalt, eller kan det vara individen som drabbas, dvs att man får att de egna bakterierna man har blir resistenta och man själv blir sjuk? Eller är det att vi som flock drabbas? Dvs om vi är bra i sverige så kommer sverige ha mindre resistenta bakterier och vi klarar oss bättre? Samma om man tar en kommun. Eller drabbas vi lika hårt om man gödslar med antibiotika i thailand?

Det är ju hemskt, och väldigt trist det är tillåtet. Jag försöker äta så mkt vegetariskt det går och övervägt att bli helt "stockholmsvegetarian" (äta fisk, ägg osv men inte kött) - ägg-fabriker är väl tyvärr inte så "snygga" heller. Vet inte hur stort problem det är.... Men, generellt tänker jag att om man drar ned på aminalisk föda så borde detta problem minska. Sen gäller det att inte odling sker med gifter och bekämpnignsmedel, men det är ju en annan historia....

Finns det nåt sätt att som lekman utan prover, odlingar etc veta om det är virus eller bakterier man drabbats av? Kan det även vara förgiftning pga bakterier, men inte bakterierna i sig?
På individ nivå är det dåligt för att man dödar alla "bra bakterier" och i långa loppet gör det en svagare.

Men visst kan man diskutera hur mycket vi ~11 miljoner svenskar ska "lida" när många andra länder skiter i det.

Ska man klassas som en idiot om man lyssnar på läkarna i sitt hemland när man är på besök? (en fråga till alla)

G Greger_08 skrev:
Ska man klassas som en idiot om man lyssnar på läkarna i sitt hemland när man är på besök? (en fråga till alla)
Det beror på ifall läkaren är en girig eller bara okunnig idiot.
Har en kompis i Italien som regelbundet tog sin son till sin privata läkare vid minsta åkomma. Såsom förkylning, lite halsont osv. Den girige läkaren skrev ut antibiotika varje gång, eftersom han visste att mamman skulle bli glad och komma tillbaka nästa gång ungen nös.

B
GAAAAHHHH!!!!

Jag sköter gärna så mycket som möjligt "på nätet" när det gäller ärenden hos myndigheter och företag jag har mellanhavanden med. För vissa ärenden kan man vara tvungen att kontakta motparten ifråga telefonledes. Då vidtar en procedur med diverse knappval, funkar ofta ganska bra, men alltför ofta möts jag av en person som säger "jaha, det gäller den saken, då ska du få prata med en kollega till mig, vänta kvar", varvid det blir ytterligare en stunds väntan innan man får hjälp. Gaaaahhhh-et beror på att jag har knappat in valen för att komma till den avdelningen som handhar de spörsmål jag har, likt förbannat blir det någon annan som svarar. Kan tro att de sprider ut samtalen på slump, oavsett knappval.

• Haha
  • Ledsen
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J
Intet Intet skrev:
Det beror på ifall läkaren är en girig eller bara okunnig idiot.
Har en kompis i Italien som regelbundet tog sin son till sin privata läkare vid minsta åkomma. Såsom förkylning, lite halsont osv. Den girige läkaren skrev ut antibiotika varje gång, eftersom han visste att mamman skulle bli glad och komma tillbaka nästa gång ungen nös.
Men min fundering är - för just detta barn, blir det "bättre" - är nackdelen bara för kollektivet.
G Greger_08 skrev:
På individ nivå är det dåligt för att man dödar alla "bra bakterier" och i långa loppet gör det en svagare.
Då undantaget att man faktiskt efter en "penicilinkur" får temporära negativa konsekvenser.

Jag har lätt att få infektioner i ögonen, så jag har fått droppar med (tror jag) antibiotika och kortison. De funkar skitbra, men sist ville läkaren inte skriva ut. Jag vet att kortison kan få negativa konsekvenser i längden för ögonen. Men frågan är - är risken att bakterier blir resistenta just för mig, eller är det för kollektivet som problemet föreligger? Som jag förstått är det viktigt att köra "kuren ut" just för att döda bakterierna, även om det biter redan efter 1-2 dagar.... Är det för "kollektivet" man ska köra linan ut?

G
J JohanLun skrev:
Men min fundering är - för just detta barn, blir det "bättre" - är nackdelen bara för kollektivet.

Då undantaget att man faktiskt efter en "penicilinkur" får temporära negativa konsekvenser.

Jag har lätt att få infektioner i ögonen, så jag har fått droppar med (tror jag) antibiotika och kortison. De funkar skitbra, men sist ville läkaren inte skriva ut. Jag vet att kortison kan få negativa konsekvenser i längden för ögonen. Men frågan är - är risken att bakterier blir resistenta just för mig, eller är det för kollektivet som problemet föreligger? Som jag förstått är det viktigt att köra "kuren ut" just för att döda bakterierna, även om det biter redan efter 1-2 dagar.... Är det för "kollektivet" man ska köra linan ut?
Både och skulle jag säga dels för att du blir 100% frisk och sedan för att minska risken att dom överlever vilket kan leda till mutationer.

ClasseClas
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag är jävligt trött på hela Adobe. Senaste gränssnittet där allt är baserat på webbsidor är en enda röra.
Från en som har jobbat med dem sedan slutet av 80-talet och minns det lysande gränssnitten från mitten av 90-talet. När CS kom gick det utför.

Ang. PDF: skaffa Mac så är det inbyggt i operativsystemet. 😉
Förut fanns det en separat binär för läsaren, Adobe Acrobat Reader. Ville man ha hela paketet fick man installera Adobe Acrobat istället mot en kostnad. Håller med att gränssnittet ballade ur med nya designen.

När jag var huvudprojektledare för ett utvecklingsprojekt i slutet på 90-talet så tog vi beslut om att använda pdf som filformat för att säkra att alla kunde läsa varandras dokument oavsett plattformar som var Sun Solaris, PC Windows och Mac. Ett stort lyft då. Nackdelen var att vi var tvungna att lagra dubbelt i dokumenthanteringssystemet, "native" och pdf.

Jag har avinstallerat Acrobat nu och överlever med andra läsare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
ClasseClas
yonna yonna skrev:
GAAAAHHHH!!! Tysktillverkade Elevtrolux, 6 år, har fel i programmeringen och måste anlita service. Är det verkligen lönt ... ?
Vad för pryl?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad för pryl?
😀 Tvättmaskin!

ClasseClas
En Electroluxmaskin som är 6 år gammal har ett restvärde på 0 kronor. Vad ska de göra? Skicka en servicetekniker som laddar upp ny programvara? Byta kretskort med ny programvara installerad? Vad ska du betala? Gissar att du fått ett fastpris.

RoTe
tommib tommib skrev:
Det gör de, men mindre än vi tyvärr. Bland annat på grund av sådana som dig.

Virusorsakad magsjuka botas inte med antibiotika, det är en biologisk omöjlighet. Om du blivit bra så har du antingen haft en bakteriell magsjuka, vilket är betydligt vanligare utomlands, eller så har det bara sammanfallit i tid vilket gör att behandligen bara var onödig och skadlig.
"betydligt vanligare utomlands" Detta är inget man kollar i Sverige och det vet du. Vi får bara rida ut skiten. Som tur är har jag lite medicin från USA kvar och lite receptfritt från Sverige som också hjälper.

Intet Intet skrev:
Själv fick jag lunginflammation och blev rejält dålig. Ett piller och tre timmar senare mådde jag redan lite bättre. Blev helt frisk på ett dygn.
Jag testade virusvarianten på den, var typ döende i en månad och inte bra på två. Hade timanställning så körde buss från två veckor hostandes lungorna ur mig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.