1 685 897 läst ·
18 205 svar
1686k läst
18,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 955 inlägg
I det här fallet behövde man en speciell matta som man skulle lägga på marken och mäta in på ett exakt sätt, för varje kamera (dvs 4 stycken).. 🤯Noramasen skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
GAH! för folk som använder okunskap som bärande argument.
”- Jag kände inte till den lösningen du visar mig. Alltså finns den inte.”
”- Jag kände inte till den lösningen du visar mig. Alltså finns den inte.”
Lägger in ett litet Gahhh här å föräldrarnas vägar som fått fyra omleveranser av bänkskivor från IKEA. Alla har varit konvexa så det inte går att skarva i hörnen inom toleranserna.
På det temat kan jag lägga in ett gaaaaahhhhh å sonens vägnar. Han har ingen tillgång till bil så han beställde en större spegel från ikea med leverans till ombud. De skickar spegeln i den vanliga ikea-kartongen utan något extra förpackningsmaterial eller skydd. Med postnord till ett ombud. Jo, man behöver ju inte vara einstein för att förstå hur det skulle gå. Sonen var ihärdig och blev väldigt överraskad när spegel nummer 5 kom fram hel...mexitegel skrev:
Hur många gånger ordnade de ny transport av ny spegel själva? Eller behövde han klaga varje gång?D Dublin skrev:På det temat kan jag lägga in ett gaaaaahhhhh å sonens vägnar. Han har ingen tillgång till bil så han beställde en större spegel från ikea med leverans till ombud. De skickar spegeln i den vanliga ikea-kartongen utan något extra förpackningsmaterial eller skydd. Med postnord till ett ombud. Jo, man behöver ju inte vara einstein för att förstå hur det skulle gå. Sonen var ihärdig och blev väldigt överraskad när spegel nummer 5 kom fram hel...
Gaahhh!!
Jag fattar inte!
Försöker få igång Matter over Thread men min borderrouter verkar inte få någon ipv6 adress vilket tydligen är något man både måste förstå och ha för att det ska funka. Tycker mig fatta lite hjälpligt vad det pratas om i diverse guider men det bara vägrar att hända något..
Än värre blir det när det har fungerat, sedan slutar vissa enheter funka, andra fortsätter fungera och inget verkar följa någon logik..
Nätverkshelvete!!
Jag fattar inte!
Försöker få igång Matter over Thread men min borderrouter verkar inte få någon ipv6 adress vilket tydligen är något man både måste förstå och ha för att det ska funka. Tycker mig fatta lite hjälpligt vad det pratas om i diverse guider men det bara vägrar att hända något..
Än värre blir det när det har fungerat, sedan slutar vissa enheter funka, andra fortsätter fungera och inget verkar följa någon logik..
Nätverkshelvete!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Vad är det som agerar border border?
Är DHCPv6 igång i DHCP-servern (som troligtvis är din router)?
Har du segmenterat nätverk som kanske inte slussar IPv6?
Vilka IPv6-adresser förutom fe80: har olika interface på olika enheter?
Är DHCPv6 igång i DHCP-servern (som troligtvis är din router)?
Har du segmenterat nätverk som kanske inte slussar IPv6?
Vilka IPv6-adresser förutom fe80: har olika interface på olika enheter?
Jag har en SLZB-MR4U som sitter trådat och drivs med PoE. Sedan kör jag OTBR som app i HA.Johan Gunverth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut på det nätverket där både den och HA sitter:Johan Gunverth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl kanske finnas en gateway där men den går inte att editera och jag vet inte hur jag i så fall ska få in något.
Det här är jag inte med på vad du menar.Johan Gunverth skrev:
Av totalt fem enheter har tre helt gått bort sig och listat som offline i HA, två ”Timmerflotte” och en ”Alpstuga”. Dessa har fungerat fint i några veckor tidigare, utan att jag varit inne och kluddat med inställningarna något.
De övriga två är alive and kicking. En ”Myggspray” och en ”Klippbok”, båda har ipv6-adress när jag tittar på dem i HA.
En del av loggen från OTBR visar ju tydligt att allt inte står rätt till och att det verkar ha med just ipv6 att göra.
Kod:
00:00:34.416 [W] DuaManager----: Failed to perform next registration: NotFound
00:00:36.919 [W] P-RadioSpinel-: Error processing result: NoAddress
00:00:36.920 [W] P-RadioSpinel-: Error waiting response: NoAddress
00:00:49.073 [W] P-RadioSpinel-: Error processing result: NoAddress
00:00:49.073 [W] P-RadioSpinel-: Error waiting response: NoAddress
00:05:20.082 [N] MeshForwarder-: Failed to send IPv6 UDP msg, len:90, chksum:3345, ecn:no, to:0x3402, sec:yes, error:NoAck, prio:low, radio:all
00:05:20.082 [N] MeshForwarder-: src:[fd22:79f:xxx:1:2c23:xxxx:cfac:9938]:60416
00:05:20.082 [N] MeshForwarder-: dst:[fd22:79f:xxx:1:7460:xxxx:dcb9:76e8]:5540
02:07:50.373 [W] P-RadioSpinel-: Handle transmit done failed: ChannelAccessFailure
02:07:52.555 [W] P-RadioSpinel-: Handle transmit done failed: ChannelAccessFailure
02:08:07.452 [W] P-RadioSpinel-: Handle transmit done failed: ChannelAccessFailure
Tack!! För att du ens orkar tänka tanken på att hjälpa till!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Kanske fortsätta i Home Assistant-tråden?
Redigerat: