Har lite stök med HA. OpenThread border router appen verkar krascha med ojämn mellanrum, och watchdog verkar inte kunna starta om den. Loggen verkar antyda något om IPv6, måste nog grotta ner mig lite i nätverkstjafs.. /=

tveksamt tveksamt skrev:
Har lite stök med HA. OpenThread border router appen verkar krascha med ojämn mellanrum, och watchdog verkar inte kunna starta om den. Loggen verkar antyda något om IPv6, måste nog grotta ner mig lite i nätverkstjafs.. /=
Det är en bugg/miss i HAOS 17.2 som gör att ipv6 slås av vid uppdateringen. Det är bara att aktivera det igen så kommer Thread igång igen.

https://github.com/home-assistant/operating-system/issues/4630

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Till @tveksamt

Jag ser i loggen att du har ”fd00-adresser”. Det är en variant av gamla RFC1918 med LAN-adresser som inte är routningsbara (191.168.x.x m.fl.). Det är manuellt inställt och måste följas av en korrekt inställd gateway så att alla IPv6-enheter vet var de hör hemma och vart de skall gå. Bättre att ställa IPv6-interfacet på routern till ”Track WAN” eller liknande, så baseras dina lokala IPv6-adresser på den tilldelningen ISP:n ger dig. De är ju ändå unika för din nätverk så det finns ingen risk. Båda metoderna delar ut via DHCPv6.

Kolla även att Home Assistant använder rätt interface för Matter.
Kolla att multicast är aktivt i router och att den inte är inställd på att svälja multicast till unicast.
Jag antar att du har slagit på IPv6 enligt bild för att testa?

1776934280690.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fe80 = självkonfigurerad adress för det lokala LAN:et (även kallat SLAAC). Jämför mDNS. Alla interface skall ha en spdan adress utöver den adress som kommunicerar med omvärlden. Enheterna kan doxk kommunicera på LAN:et via multicast.
fdxx = lokala LAN-adresser som ej är routningsbara. Som på gamla interna IPv4-LAN. Kräver handpåläggning.
ff00 = multicastadresser dit en tjänst skickar paketer som tas emot av flera värdar.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Till @tveksamt

Jag ser i loggen att du har ”fd00-adresser”. Det är en variant av gamla RFC1918 med LAN-adresser som inte är routningsbara (191.168.x.x m.fl.). Det är manuellt inställt och måste följas av en korrekt inställd gateway så att alla IPv6-enheter vet var de hör hemma och vart de skall gå. Bättre att ställa IPv6-interfacet på routern till ”Track WAN” eller liknande, så baseras dina lokala IPv6-adresser på den tilldelningen ISP:n ger dig. De är ju ändå unika för din nätverk så det finns ingen risk. Båda metoderna delar ut via DHCPv6.

Kolla att multicast är aktivt i router och att den inte är inställd på att svälja multicast till unicast.

[bild]

fe80 = självkonfigurerad adress för det lokala LAN:et (även kallat SLAAC). Jämför mDNS. Alla interface skall ha en spdan adress utöver den adress som kommunicerar med omvärlden. Enheterna kan doxk kommunicera på LAN:et via multicast.
fdxx = lokala LAN-adresser som ej är routningsbara. Som på gamla interna IPv4-LAN. Kräver handpåläggning.
ff00 = multicastadresser dit en tjänst skickar paketer som tas emot av flera värdar.
Blir kvällens övning att försöka åstadkomma någon förändring...
Som sagt, tack att du orkar!
Återkommer!

Mer om ISP:er och tilldelning av IPv6-adresser.

Man brukar normalt sett få ett /56-subnet tilldelat från en ISP. Det verkar vara en vedertagen standard. Det är alltså 2⁷² äkta adresser avsatta för dig som kund. Av detta /56-subnet skapas normalt ett /64-subnet på ditt första LAN. Man får då tillgång till 256×2⁶⁴-subnet med äkta IPv6-adresser. Det är dessa 2⁶⁴ adresser som är tillgängliga per subnet och som syns på varje enhet. I mitt fall börjar de på 2001.2042.7539.xxxx:: som är del av Telias IP-nät på Öppen Fiber hos mig (Sydvatten)

Därför behövs ingen NAT för IPv6. Det finns tillräckligt många ”äkta adresser”. Telia har t.ex. ett /20-subnet att fördela bland sin kunder.
Det är också därför en IPv6-klient uppträder med sitt äkta IP i loggar på värden, t.ex. om man besöker en webbsida. För IPv4 är det nästan alltid adressen för ens router/gateway som loggas. Man behöver dock ha någon form av brandvägg i sin router/gatway som inte slussar trafik in eller ut utan kontroll. Det skulle jag säga är standardinställning för alla routrar idag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
För just den här applikationen, och av nyfikenhet, måste man få en ipv6 adress av sin ISP?
Jag kan ju sätta upp ett nätverk hemma helt utan anslutning till internet…?

tveksamt tveksamt skrev:
För just den här applikationen, och av nyfikenhet, måste man få en ipv6 adress av sin ISP?
Jag kan ju sätta upp ett nätverk hemma helt utan anslutning till internet…?
Nej, men man behöver inte krångla till det med egna subnet, egna pooler m.m. när man har fått allt korrekt färdigpaketerat från ISP. Det ISP:n levererar är ett prefix (/56) som din router/brandvägg plockar upp och använder. Det är så många saker som automatiskt faller på plats om man bara ”flyter med”. Säkerheten med IPsec inbyggt och annat.
Kör då SLAAC ( fe80:: ) på ditt slutna nätverk och låt det konfigurera sig självt. Tillåt multicast fullt ut.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Till @tveksamt

[bild]

Hmm.
Börjar fundera på om det är där det krånglar, om jag får någon ipv6 adress från tele2. Provar jag via test-ipv6.com hittar de ingen sådan.
Och om då nätet är konfigurerat för att baseras på något som inte finns…

Hittar för övrigt ingenstans i inställningarna för slzb-stickan att slå på ipv6 heller. Verkar inte finnas något sådant val. Är det bara en visning betydande att den inte får någon sådan adress från routern tro?

Jag misstänker att multicast/mDNS är avstängt eller blockerat av din router. I övrigt kommer ditt LAN att falla tillbaka på SLAAC med ”fe80-adresser” om ISPn (Tele2) inte levererar IPv6 med prefix. Det senare låter dock skumt när det nu är 2026.

K
tveksamt tveksamt skrev:
Hmm.
Börjar fundera på om det är där det krånglar, om jag får någon ipv6 adress från tele2. Provar jag via test-ipv6.com hittar de ingen sådan.
Och om då nätet är konfigurerat för att baseras på något som inte finns…

Hittar för övrigt ingenstans i inställningarna för slzb-stickan att slå på ipv6 heller. Verkar inte finnas något sådant val. Är det bara en visning betydande att den inte får någon sådan adress från routern tro?
På en PC behöver du kolla med exempelvis ipconfig. Och i home assistant under nätverksinställningarna. Då ser du om du har ipv6-adresser för intern kommunikation.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jag valde att slå på OTBR i min SLZB då jag inte orkade debugga IPv6-problem på min server med docker, etc. Det är dock ganska nytt och inte alla modeller har stöd för det "Option B (Thread + OTBR on device): Available on SLZB-06xU, SLZB-MRxU and SLZB-Ultima. OTBR requires IPv6 on your LAN (IPv6 will be force-enabled on the device when this mode is activated)."

1777105471254.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
När version 2026.4 kom blev det (som vanligt) häftiga diskussioner om hur buggig den var. Häromdagen kom version 2026.4.4. Är det någon som vågat uppgradera till denna, den senaste just nu i "aprilsläppet". Själv ligger jag ännu kvar på 2026.3.4.

Core
2026.4.4
Supervisor
2026.04.0
Operating System
17.2
Frontend
20260325.8

Inga bekymmer.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag valde att slå på OTBR i min SLZB då jag inte orkade debugga IPv6-problem på min server med docker, etc. Det är dock ganska nytt och inte alla modeller har stöd för det "Option B (Thread + OTBR on device): Available on SLZB-06xU, SLZB-MRxU and SLZB-Ultima. OTBR requires IPv6 on your LAN (IPv6 will be force-enabled on the device when this mode is activated)."

[bild]
Har det funkat bra för dig? Eller har det strulat?

tveksamt tveksamt skrev:
Har det funkat bra för dig? Eller har det strulat?
Det har fungerat bra, men jag har inte så många Thread-enheter. Enda avbrottet var strömavbrott... 1777117708939.png

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.