blackarrow blackarrow skrev:
Nej

• Gilla
Manganbangan och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är så sjukt besviken på att man i vården fattar dåliga beslut pga att den som fattar beslutet inte får fatta det utifrån hela kostnadsbilden.

Så ett jätte-GAAAAHHH för ineffektiva beslut i vården.

De är jätteduktiga på själva vårdbiten (oftast), men man fattar helt fel beslut ur ett samhällsperspektiv. Jag var sjuk i ett helt år extra (inlagt på sjukhus tre veckor), fick ytterligare en operation på privatklinik och opererade dessutom foten två gånger med 8v och 4v återhämtning - allt för att hjärtkliniken på Sahlgrenska fattar beslut om att använda en billigare metod för att operera hjärtat - för att den är billigast för deras budget. Den är inte billigast för regionens budget. Den är inte billigast för staten. Den var inte billigast för min arbetsgivare. Den är definitivt inte billigast eller bäst för mig. Men hjärtklinikens budget klarade sig...
Kan hålla med, jag har haft runt 500 besök på sjukhus pga. daltande med småoperationer de senaste 5 åren. Vad har det kostat samhället? Mig har det väl kostar 100.000-200.000kr bara i resekostnader. GAAAAHHHH!!!

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Är det något du kan bevisa, eller bara ännu en del i ditt hat mot SKR?

Jag gissar mer på att sjukhusledningen sagt att alla verksamheter måste spara (utan att se till helheten).
SKR hjälper till med sådana råd. Samordning kallas det, så det är sällan bättre i ngn annan region. Hur skulle det se ut om folk fick reda på att deras region valt en annan metod än grann-regionen?

K karlmb skrev:
SKR hjälper till med sådana råd. Samordning kallas det, så det är sällan bättre i ngn annan region. Hur skulle det se ut om folk fick reda på att deras region valt en annan metod än grann-regionen?
Men det är annorlunda i andra regioner. Det beror helt på vart man bor vilken vård man får. Man väljer enklare metoder i större utsträckning i regioner som har långa vårdköer på en specifik operation och tvärtom. Dvs, man friserar siffrorna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är annorlunda i andra regioner. Det beror helt på vart man bor vilken vård man får. Man väljer enklare metoder i större utsträckning i regioner som har långa vårdköer på en specifik operation och tvärtom. Dvs, man friserar siffrorna.
Jo det kan skilja, men sånt är inte bra om patienterna får veta. Antar att du fick veta det i efterhand...

K karlmb skrev:
Jo det kan skilja, men sånt är inte bra om patienterna får veta. Antar att du fick veta det i efterhand...
Ja, efter diskussion med Gemini så verkar jag ha två anmälningar till sjukvårdens ansvarsnämnd att göra..

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Känns som jag haft tur när man läser här.
Det är om några veckor 10 år sen jag massakrerade kroppen genom att smacka in i vinschen på en Toyota pickis sittande på snöskoter. Jag har inte ens varit på ett återbesök, det kom hem en sjuksköterska och plockade bort alla stygn.
Pinnen i benet och alla skruvar känner jag inte av alls.
Men just i ögonblicket när jag vaknade där på vägen med skoterkängan bredvid huvudet var det GAAAHHH.
Eller som kompisen sa "rör dig inte, ditt ben har en ofördelaktig vinkel"

• Wow
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Gaaaaaaahhhhh för McDonald’s och deras beställningssystem!
Var med familjen och skulle äta där för lite sen. Vi beställde i appen innan vi kom fram för att snabba på det hela.
Ganska snabbt efter vi satt oss kom vårt nummer upp på skärmen och jag och nåt barn gick för att hämta.
Ingen mat färdig😐
Väntade nog tio minuter innan maten var klar🤬
Jag frågade varför de klarmarkerade vår mat långt innan den var klar.
Svaret?
För att statistiken blir bättre…🫣🤬
Gaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!!

• Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
AndersPS och 9 till
  • Laddar…
Lögn, förbannad lögn, Statistik

RoTe
Dom var ju ärliga iaf, så funkar snabbmaten idag.

altaxis altaxis skrev:
Gaaaaaaahhhhh för McDonald’s och deras beställningssystem!
Var med familjen och skulle äta där för lite sen. Vi beställde i appen innan vi kom fram för att snabba på det hela.
Ganska snabbt efter vi satt oss kom vårt nummer upp på skärmen och jag och nåt barn gick för att hämta.
Ingen mat färdig😐
Väntade nog tio minuter innan maten var klar🤬
Jag frågade varför de klarmarkerade vår mat långt innan den var klar.
Svaret?
För att statistiken blir bättre…🫣🤬
Gaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!!
BK för länge sedan: "Maten är klar om någon minut, kan du köra åt sidan tack!"
Jag: Men det är ingen bakom mig.
BK: Statistiken blir bättre för oss!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Tokslut Tokslut skrev:
BK för länge sedan: "Maten är klar om någon minut, kan du köra åt sidan tack!"
Jag: Men det är ingen bakom mig.
BK: Statistiken blir bättre för oss!
Inga snabbmatskedjor överhuvudtaget för mig. Bara onyttigt skit

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Inga snabbmatskedjor överhuvudtaget för mig. Bara onyttigt skit
Om det inte vore värre. Själv fattar jag inte att folk frivilligt äter på kedjor som tömmer ut dressing (eller vad det var) i en skitig skurhink vid maskinrengöring. Sen häller de tillbaka 'skiten' igen. Tror det var Max, men de lär hålla på likadant överallt.

Har en släkting som jobbat på McD och därifrån har man hört tillräckligt för att aldrig äta där.

L lbgu skrev:
Om det inte vore värre. Själv fattar jag inte att folk frivilligt äter på kedjor som tömmer ut dressing (eller vad det var) i en skitig skurhink vid maskinrengöring. Sen häller de tillbaka 'skiten' igen. Tror det var Max, men de lär hålla på likadant överallt.

Har en släkting som jobbat på McD och därifrån har man hört tillräckligt för att aldrig äta där.
Och jag har kompisar som varit i köken på Stockholms lyxkrogar som aldrig skulle äta där efter det! Det är nog högt och lågt... GAAAAAAH jag äter hemma...

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.