A atomlab skrev:
Skulle gärna göra det i sjukvården med men är svårt. Sista förlossningen var all personal så otroligt duktiga att det minsta jag kunde göra var att köpa tårtor till alla avdelningar.
Blommor med tackkort och sedlar går att skicka till avdelningen, tror inte att det skapar mer problem än tårtor.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
A atomlab skrev:
dricks är bra. Sålänge den inte är påtvingande så som den är i en del länder (läs US and A)

Dricksar alltid om personalen gör ett bra jobb för att få en bra upplevelse. Dricksar även taxi för samma. Skulle gärna göra det i sjukvården med men är svårt. Sista förlossningen var all personal så otroligt duktiga att det minsta jag kunde göra var att köpa tårtor till alla avdelningar. Gjort samma sak för sjöräddningen och räddningstjänsten.

Dricksar inte provisitionsbaserade jobb som tex försäljare (bank, butik, telefon)

Snabbmatsrestauranger är också svåra att dricka på. Är dock väldigt noga med att säga att jag uppskattar det glada leendet och det gör mig glad. Sunt förnuft och ödmjukhet kommer man långt på.
Varför? Det ingår i deras jobb. Och dom har avtalsenliga löner.

• Gilla
Paulina123 och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Inom vården anser jag generellt att 'fotfolket' har för lite betalt..

Redigerat:
  • Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Blommor med tackkort och sedlar går att skicka till avdelningen, tror inte att det skapar mer problem än tårtor.
Mängden människor som är runt omkring en och som gör ett bra jobb är överväldigande så att pinpointa några med sedlar är omöjligt. Frågade när jag var där och tårta/lunch var det som uppskattades mest.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det ingår i deras lön att bära en tallrik från punkt a till b. Grovt generaliserande. Deras grundlön är pissdålig så någon går den extra milen anser jag skall belönas. Det gör både min och deras upplevelse/arbetspass bättre och roligare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
galento galento skrev:
GAAHHHH!!!! på när man ska betala efter vissa restaurangbesök och
man får höra : maten kostade x antal kr men du får betala in ett högre
belopp om du vill 🙄 Naturligtvis vill man inte betala mer än nödvändigt ,
har de anställda så dålig lön för de väl ta upp detta med ägaren av stället.
Det var ju lättare förr, när man betalade kontant, och kunde dricksa lite för att slippa bära mynt....
Var man lite snål så kunde man ju alltid ägna sig åt sporten att äta/dricka så nära jämna hundralappar som möjligt...

Suvi5700
F fribygg skrev:
Inom vården anser jag generellt att 'fotfolket' har för lite betalt..
Absolut.

RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var ju lättare förr, när man betalade kontant, och kunde dricksa lite för att slippa bära mynt....
Var man lite snål så kunde man ju alltid ägna sig åt sporten att äta/dricka så nära jämna hundralappar som möjligt...
Förr? När förbjöds kontanter på restauranger?

Flera restauranger nekar att ta emot kontanter. Och det står dem fritt att göra så.

Huruvida det är ett förbud kan man tvista om, men att det skapar ett och annat gaahhh!! är ostridigt.

• Gilla
Besiman och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Autogiro är skit, de kan dra vilka belopp som helst exempelvis försäkringsbolag av olika sorter utnyttjar detta
Efaktura är bra då man själv måste godkänna beloppet
Jag har Santander bank i Spanien, och där kan man i telefonappen ta tillbaka pengar som dragits med autogiro om man tycker det är felaktigt. Pengarna tillbaks på kontot direkt.

/Höghus

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Flera restauranger nekar att ta emot kontanter.
Jag har ännu inte stött på någon som inte accepterar dricks i form av kontanter. Har du?

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Flera restauranger nekar att ta emot kontanter. Och det står dem fritt att göra så.

Huruvida det är ett förbud kan man tvista om, men att det skapar ett och annat gaahhh!! är ostridigt.
Jag pratar inte om Chopchop osv...

RoTe
Förvisso inte.

ABBA-museet, inklusive dess restaurang, gjorde en stor sak av det redan för över tio år sedan. [länk]

Vilka som fortfarande tar kontanter vet jag inte.
kul för dom

Det är väl snarast standard nu att det står ”det här är en kontantfri restaurang/butik/affär/etc.” när man går in någonstans.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.