1 657 302 läst ·
17 756 svar
1657k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 189 inlägg
Jag säger inte att balansen inte kan hamna fel åt andra hållet. Jag säger bara att jag tycker att dricks är ett fungerande system och att jag tänker fortsätta dricksa efter prestation.S sjoelund skrev:
Att servicen generellt är bättre i USA än i Sverige antar jag att alla vi som sett båda systemen inifrån är eniga om. Även om deras system har avigsidor.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Nu e faen jag polis! Ta en ny jävla tråd om dricks! GAAAAAHHHHHHHH!!!!!!!!!!Nötegårdsgubben skrev:
Undvik på du, så går jag på krogar jag finner trevliga och fortsätter visa min uppskattning.
Nej, det handlar om incitament. De kan komma på många sätt, men dricks efter nöjdhet är ett välfungerande sådant.
Vad får dig att utgå från att kökspersonal inte får del av dricksen? Jag är medveten om att så inte alltid är fallet, men det beror kanske i så fall på att deras prestation är mer lättmätt.
/Workingclasshero
Så då funkar det enligt dig lika bra att säga "Tack för din fina service" till kyparen istället för att ge pengar.Nötegårdsgubben skrev:
Uppskattningen i form av pengar får de allra flesta endast i form av lönen. Varför ska just restaurangpersonal och kanske taxiförare särbehandlas. Ger du kassörskan i affären lite extra för att hon ska känna uppskattning. Om inte, varför? En kassörska lär väl ligga rätt lika restaurangpersonalen i lön, så båda uppskattar säkert lite extra.
Vad har det med dricks att göra. Att ni hatar er arvetsgivare verkar ju vara en ledarskapsfråga. Oftast svårt att komma till rätta med. Jag föreslår att du byter arbetsgivare.RoTe skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Håller med helt och hållet. Dricks är ett ”master-and-servant”-system som kort och gott betyder att jag äger dig som skall ta emot dricks. Det hör hemma i länder som inte klarar av att göra upp med sitt förflutna.J JPW skrev:
Gaaahhhh för att inse att man behöver gubblinser i glasögonen och sedan när man hämtar ut de nya glasögonen så har dels geometrin på bågarna förändrats så de halkar omkring, dels är synfältet beroende av att man vrider på huvudet som en galning, dels känns det som att världen har blivit mjuk och sladdrig då den böljar och har sig när man vrider på huvudet eller sträcker armen ut åt sidan...
Men det är trevligt att få nya repfria glas efter 15-18 år så allt är inte hemskt.
Men det är trevligt att få nya repfria glas efter 15-18 år så allt är inte hemskt.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 669 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 669 inlägg
Gaaaaaahhhhh!
Åkt till Göteborg för ett par dagars närträff i min utbildning och inser nu när jag kommit fram att ryggsäcken med laptopen står kvar där hemma🤬🤬🤬
Får bli old school med papper och penna i några dagar.
Åkt till Göteborg för ett par dagars närträff i min utbildning och inser nu när jag kommit fram att ryggsäcken med laptopen står kvar där hemma🤬🤬🤬
Får bli old school med papper och penna i några dagar.
Det tar några dagar eller upp till ett par veckor innan du vänjer dig. Jag hade likadant när jag skaffade nya glasögon...VidarH skrev:
Gaaahhhh för att inse att man behöver gubblinser i glasögonen och sedan när man hämtar ut de nya glasögonen så har dels geometrin på bågarna förändrats så de halkar omkring, dels är synfältet beroende av att man vrider på huvudet som en galning, dels känns det som att världen har blivit mjuk och sladdrig då den böljar och har sig när man vrider på huvudet eller sträcker
armen ut åt sidan...
GAAAAHHHH för tech-bolagen som tror att folk vill ha smarta glasögon. Jag har fyra par slipade glasögon för olika syften, skall jag ha fyra par smarta bågar och glas också? Folk betalar stora summor för att slippa ha glasögon (linsbyten, laseroperationer osv). Och nu skall vi ha glasögon hela tiden? GAAAAHHHH!!!
Nej, detta tror jag inte alls på...
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 459 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 459 inlägg
GAAAAHHHH!!
Nej, operationen idag av mitt andra öga känns inte alls bra. Det känns som gelé i ögat, svårt att läsa utan förstoringsglas. Hade inga problem med det första ögat.
Nämnde det för ssk innan gick därifrån och hon sa att det var kanten på den nya linsen som jag ser och som gör att det blir suddigt..🤷♀️
Hoppas att det rer till sig 🤞
Nej, operationen idag av mitt andra öga känns inte alls bra. Det känns som gelé i ögat, svårt att läsa utan förstoringsglas. Hade inga problem med det första ögat.
Nämnde det för ssk innan gick därifrån och hon sa att det var kanten på den nya linsen som jag ser och som gör att det blir suddigt..🤷♀️
Hoppas att det rer till sig 🤞
Gaaashhhh! för hur de gamla som byggt landet behandlas idag. Nu ska allt som ger guldkant på tillvaron bort. Blev upprörd när jag hörde dagens reportage i P1 som tog uppe nedskärningarna i äldrevården. De gamla ska på många orter endast få vegankost, ingen smaksatt yoghurt, Bregott eller lax. Mycket av kosten byts ut mot vegetariska surrogatprodukter. Söndagssteken blir ett minne blott. Dietister är starkt kritiska men budgeten måste hållas enligt Kristdemokraternas politiker Rahaf Ramdo som intervjuades. Det har länge varit känt att äldre behöver högvärdigt protein men det ignoreras då det finns annat som är högre prioriterat.
Budgeten? Betalar inte dom äldre för sitt eget uppehälle? Är ju lååååångt ifrån gratis att bo på äldreboende.B Bitterhetsakademin skrev:Gaaashhhh! för hur de gamla som byggt landet behandlas idag. Nu ska allt som ger guldkant på tillvaron bort. Blev upprörd när jag hörde dagens reportage i P1 som tog uppe nedskärningarna i äldrevården. De gamla ska på många orter endast få vegankost, ingen smaksatt yoghurt, Bregott eller lax. Mycket av kosten byts ut mot vegetariska surrogatprodukter. Söndagssteken blir ett minne blott. Dietister är starkt kritiska men budgeten måste hållas enligt Kristdemokraternas politiker Rahaf Ramdo som intervjuades. Det har länge varit känt att äldre behöver högvärdigt protein men det ignoreras då det finns annat som är högre prioriterat.
Nästan alla äldreboenden drivs väl i privat regi nuförtiden, så det är väl upp till dem hur mycket av budgeten de lägger på t.ex. mat?RoTe skrev:
Sedan finns det ju områden där de äldre fått mer resurser, t.ex. tandvården, där man skar ner på de unga och flyttade till de äldre, så att de bara behöver betala 10% av kostnaderna för lagningar mm.